Gå til innhold

Om Fostervannsprøve.. (bekymret)

NoBlonde-fått ei prinsesse

Anbefalte innlegg

er det noen her som har tatt fostervanns prøve?.. og hvordan foregikk det?.. er det vondt?.. blør man etterpå?.. uff.. er så nervøs.. men vi har bestemt oss for å ta den ettersom jeg er 38 når babien kommer og er da mer utsatt.. den duo testen får man ikke vite så mye sikkert på.. så da blir det fostervannsprøve i uke 15 el noe..

håper noen kan fortelle sin historie til meg ..

klem

Fortsetter under...

hei

Tok prøven i uke 17 tror jeg. Først gjorde de en ultralyd og det var flott å se for han vinket til oss. Under selve prøven måtte min mann sitte ved fotenden, men kunne stryke meg på leggen. Det hjalp da jeg var ganske nervøs og grudde meg fælt, men det gjorde bare litt vondt i 2-3 sekunder når de stakk inn nålen. Jeg anbefaler ikke å se på når de gjør det, lukk øynene og tenk på noe hyggelig. Legen var kjempeflott og distraerte meg, så var alt plutselig over. Etterpå måtte vi slappe av på gangen et kvarters tid før vi dro hjem. Jeg anbefaler å ta det med ro et par dager. Jeg følte meg så fin form at jeg dro i mammaklærbutikk og endte med å prøve halve butikken. To netter etterpå våknet jeg av at jeg hadde blødd litt, ble da nervøs for at jeg hadde overdrevet, men det gikk heldigvis bra. Det er visst normal å blø litt etterpå. Ble kjempeglad da vi fikk resultatet ca. 2-3 uker etter; i brevet sto det: en kromosomfrisk gutt:-) (du velger selv om du vil vite kjønnet). Var da også glad vi tok prøven da vi visste 100% alt var ok. Ellers har jeg også sett nå at abortfaren er betydlig lavere enn hva man først antok. På Ullevål informerer de 1-2% sjanse, men i de siste amerikanske forskningsrapporter står det kun 0,06 % sjanse. Jeg tror det er verdt det om dere er i en situasjon der det ville bli for vanskelig å ta seg av en handikappet unge. I mitt tilfelle ville de heller ikke la meg velge fostervannsprøve etter å ha tatt duotest og fått resultatet fra denne, slik jeg opprinnelig ønsket, jeg måtte bestemme meg for det ene eller andre på genetisk veiledning.

Lykke til!

takk for innlegg..

ja.. jeg gruer meg litt til den nålen.. men dene r vel ikke så kjempe stor heller ???.. men jeg vet at VI skal gjøre det så da er det bare å bite tennene sammen.. ??.har hørt at abort faren er 0.5 % sjangse.. men det er jo kjempe flott at det nå er kommet frem enda mindre.

Skal til trondheim i slutten av april.. da er jeg bare 12 uker. så da er det vel vanlig test de tar?.

Håper flere skriver .. hvis de har historier om dette ..

ha en fin søndag.

Hei hei!

Ettersom du skal i vei i uke 12, så er nok det for en tidlig UL og en duotest. Jeg tok fostervannsprøve for 2 uker siden i trondheim, og var da 16-2. Prøven er fort unnagjort, men jeg råder deg også til å la være å se....... Lukk øynene og prøv å slapp av som best du kan!! Selv hadde jeg ingen komplikasjoner etterpå, bare litt magesmerter den første timen.

Ønsker deg lykke til!

Hallol! Har tatt prøven to ganger og det er ikke vondt, bare ubehagelig.

Var veldig nervøs for å abortere første gangen da jeg fikk fostervannslekkasje og mensmurringer, men det gikk så bra! Min engel er nå tre år! Andre gangen merket jeg ingen ting etterpå, er nå 33 uker på vei.

Må bare legge til at jeg ikke turte annet enn å ta det helt med ro etterpå da vi hadde mislyktes så mange ganger, fikk sykmelding i ei uke etter hver gang.

Jeg hadde en slik test for 2,5 år siden, mener jeg tok den i uke 14. Det er ingenting å grue seg til, en lang veldig tynn nål og dere følger alt på UL.

Det var slik med oss og at vi hadde bestemt oss for å ta testen for å være på den sikre siden. Vi trodde etter at svaret var fint at alt var i den skjønneste orden, men det viste seg at det ikke var. Det dere må huske på,er at det er kromosoner de ser på ved denne typen test, de kan ikke se alt som kan være galt.

Jeg var til den obligatoriske UL så sent som i uke 21, da fant de ut at hodets mål ikke var synkrone. jeg fikk ny time på rikshospitalet for å bli vurdert av en annen lege og. Dette endte med at jeg fikk valget, søke om å avbryte svangerskapet eller ta det som kom... Det endte med at jeg tre dager senere hadde en fremprovosert fødsel på sykehuset. Jeg er selvfølgelig engstelig for at dette skal skje igjen om jeg blir gravid på ny. Men heldigvis skjer ikke dette så eldig ofte, som regel går det bra. Masse lykke til med fostervannsprøven!!!!

Annonse

Fstervannsprøve tas bare f.o.m uke 16 fikk vi beskjed om på ullevål. Tok fostervannsprøve i februar og gruet meg veldig på forhånd, både ved tanken på at det skulle gjøre vondt og for bivirkningene som mulig kunne komme i ettertid.

Selve stikket var litt ubehagelig, som en punktering på en måte, men langt fra så ille som jeg hadde trodd det ville bli. Veldig flink lege:) Kjente ingenting i ettertid, ingen murring, fostervannslekkasje, blødninger eller noe som helst. Tok det litt ekstra med ro de tre første dagene, men gikk på jobb som vanlig(kommer nok ann på hva slags jobb du har) I forkant av prøven vil du få mye nyttig informasjon om det meste rundt det å ta fostervannsprøve og du får mulighet til å spørre i vei m alt det du måtte lure på.

Det værste med alt var nok det å gå å vente på svaret, men etter 18 dager fikk vi brev i posten om at vi ventet et kromosonsmessig friskt pikebarn:) Et veldig kort brev.

INGENTING Å GRUE SEG TIL og i de fleste tilfeller går alt fint.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...