Gå til innhold

Dere som har født med langt mellomrom!

*We68*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

var det legen på føden sa til meg også ja. for han målte lengden på livmorshalsen, og den var 2,5 og det sa han var normalt til å være 4 gangs fødende. for kroppen har født før og derfor ikek som første gang uansett. men det jeg tenkte mer på var hvordan selve fødsleen til noen som har vært gjennom det vært? har de vært som de forrige omtrent..ingen fødsler er jo like da ,men ofte tar jo noen ting seg opp igjen. og første gangen vet du jo ikek hva du skal gjennom..men det vet man jo etter flere fødsler selv om det er maaange år siden.

Jeg fødte med 12 års mellom rom. Det var langt i fra det samnme. Alle fødsler er vel ulike. For 12 år side tok det 16 timer, sist tok det bare to fra første ri til tulla var ute. Tøff fødsel, men følte meg mye sprekere etterpå. Etter rier hadde jeg ikke med noen av dem. Det er også veldig individuelt. Har ei venninne som fødte med 10 års mellomrom. Hun hadde voldsome etter rier med alle sammen(4 fødsler).

Annonse

Jeg lurer veldig på akkurat det sammen; venter nr. 3 etter at det er litt mer enn 10 år siden sist.

Snakket med jordmoren min om dette, og hun sa at en kropp som har født husker hvordan den skal gjøre det. Og ikke minst er mammen bedre forberedt og jobber bedre. Men hun fortalte at jordmødrene ser et mønster i at fødsel nr. 3 (uansett mellomrom) blir litt "rotete". Ofte tar åpningen lang tid, det stopper gjerne opp og mamma sendes hjem igjen, og kroppen sender "uklare signaler". Men at når fødselen først er i gang, så går det greit. Og så bekreftet hun det med etterrier; at dette er mer vanlig når man er flergangsfødende enn førstegangs.

jeg hadde slike etterrier at jeg grein bare jeg så jentungen. jeg kune ikke ha henne inne med meg hele tiden for jeg holdt på å døøøøøø. jeg ammet henne og vilel jo ha henne inne med meg, men måtte ha pauser ofte ja. men det possitive er vel at det hjelper med etteriene for sammentrekningen. men fyyyyy for en grusomhet når man ligger der og bare har lyst å kose seg.

Jeg har født med ti og fire års mellomrom tidligere, og nå blir det tretten år siden sist! :D

Jeg kan huske at jeg lurte fælt i den andre svangerskapet, på hvordan det ville bli å føde igjen. - Kom jeg til å ha glemt alt? Ville det være mye vondere enn jeg husket? Burde jeg gå på nytt svangerskapskurs?

Men jeg trengte ikke å bekymre meg. Det var akkurat som om kroppen min bare ordnet opp. Jeg husket jo ikke hvor vondt det var, men det var bare bra, for da kunne jeg slappe av, og jeg tok riene mye mer avslappet og konstuktivt andre gangen, sånn at jeg ikke trengte smertestillende. Fødselen tok like lang tid, men utdrivningen var lettere, jeg var mye sprekere etterpå, og var på hesteryggen to uker etter!

Jeg hadde noe etterrier, men de var ikke verre enn menssmerter, og gikk fort over.

Ellers er det en styrke å vite hva man går til, selv om det er lenge siden så vet man både ubevisst og bevisst mye mer, og kan ta ting mer avlappet. Når en kjenner kroppen, kan en "bli med" på riene på en annen måte, og dermed går det fortere og blir mindre skremmende og smertefullt i forhold til første gang. Sånn sett gjorde det ingen ting at det var lenge siden sist. Det var akkurat som om erfaringen satt i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...