Gå til innhold

Hvis jeg blir alenemor, får jeg engangstønad og foreldrepenger?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jo jobb. Skal i permisjon med full lønn i 10 mnd, det er i allefall planen. Er på randen til brudd her..

Vurderer å flytte ut. Vi har ikke kjøpt noen av de "store" tingene sammen foreløpig. Et babysete, men han har jo bilen..ikke jeg. Trenger vogn, seng og stellebord..pluss alt annet småtteri som kommer etterhvert.

Problemet her er at det kan være 5% sjangse for at det er en annen far i bildet.. Det får jeg ikke vite før en evt. dna test. Veldig komplisert historie.. Var sammen med min eks, flyttet ut, møtte han jeg er sammen med nå. Hadde mensen i mellom dem,så er ganske sikker på at jeg er gravid med min nåværende kjæreste. Har 3 uker og gå på her og en feilmargin på 14 dager vet jo alle at det er så jeg er litt i tvil. I følge termin og eggløsning så er kjæresten min faren.

Dette sliter på forholdet vårt, i tillegg skjedde alt så fort så jeg vet ikke om jeg elsker han heller... Er i uke 26 nå.

Hvis jeg flytter ut så håper jeg at jeg får engangsstønad i tillegg til foreldrepenger.. Får jeg det? Jeg har ikke råd til alt alene. Frykter at han ikke vil komme til å bidra noe særlig før han ser på papiret hvem som er faren, selv om han vet innerst inne at det er han. Det var han som tok dette opp. Jeg har aldri vært i tvil før han sa det. Jeg hadde jo mensen. Alt dette er så fucked up.. jeg blir sprø. Hva skal jeg gjøre??

Fortsetter under...

Jøss, det var litt av ett svar...

Nei, HI - du får ikke engangsstønad og foreldrepenger. Engangsstønad er ment for de som ikke har jobbet eller hatt noen form for inntekt, de få da denne engangssummen...Dessverre, får man vel si for de som ønsker begge deler....

Du får prøve å planlegge litt, kjøpe litt av gangen over den tiden som er igjen, så du slipper å måtte ut med alt på en gang. Lykke til! :-)

Søk om forskuddsbidrag fra staten, da vil du få farsbidrag selv om far ikke betaler. Som alenemor vil du også få dobbel barnetrygd (det må du også søke om), barnetrygden får du automatisk, men utvida barnetrygd må du levere søknad om på NAV, tror det tar ca 14 dager å behandle søknaden.

Lykke til..

Du får foreldrepenger, siden du er i jobb, foreldrepenger er den nye betegnelsen på fødselspenger. Engangsstønad får du ikke, men søk om red overgangsstønad oppå foreldrepengene, de kan du få etterbetalt dersom det er like før fødsel, og da har du i alle fall litt. Og gå ellers inn på bruktmarked og finn fint og billig babyutstyr der:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...