Gå til innhold

huff, vi har fått en legge uvane altså!!!!


snart mamma 83

Anbefalte innlegg

Lillegutt sovner kun ved puppen min om kvelden.. Han klarer ikke å sovne alene i senga si..jeg legger han når han har sovna i fanget mitt, men da våkner han som regel. så vi holder på i nesten tre timer hver kveld, det er lange timer det... skal jeg bare legge han og la han grine?? har prøvd det,men gir etter for han etter 20 min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei

 

Ikke noe gøy når man bruker så lang tid på få barnet til å sove!

Men et lite tips! Min søster sverger til ferbers metoden! det er veldig vanskelig når den skal gjennomføres, men dere kommer til å være så glad når barnet sover av seg selv!

 

Her er linken på babyverden!

 

http://www.babyverden.no/templates/Article.aspx?id=4362

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, her holder jeg på noen timer før han sovner, men ikke helt det samme problemet. Altså, han er sutrete om kvelden, så ligger 2-3 timer ved puppen. Spiser, sovner, spiser, gråter litt. Står litt i fanget mitt, smiler litt, gråter litt. Han sovner til slutt ordentlig ved puppen. Lar han ligge litt i fanget, når han har sluppet taket i puppen. Han våkner litt når jeg bærer han opp til soverommet, men klarer fint å ligge å styre litt i sengen noen minutter alene, mens han hører jeg står i rommet ved siden av og legger sammen klær e.l. Tror han liker å høre at jeg er der, så sovner han.

 

Har prøvd noen ganger å legge han uten trøstepupp, men det funker ikke! Mye grin, blir overtrøtt, enda mer grin, og vips så ble "hele" døgnet snudd. Han sovnet sent, våknet sent etc etc.

 

Jeg har ikke hjerte til å bare la han bli liggende hvis han gråter ordentlig. Litt sånn jamring 1 min går greit, men ikke noe utover det. Leste et stykke om at, barn burde bli plukket opp eller bli tatt kontakt med når de var så små - så ikke de skulle føle seg forlatt og uelsket. De har ikke helt begreper enda, med at ute av syne, ikke betyr BORTE liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt akkurat det samme problemet, men etter at vi hadde besøk av en 'soveekspert', så har alt gått mye bedre!

Jeg ga alltid pupp for og få jenta mi til og sovne. Jeg mistolket vel egentlig signalene hennes og trodde hun var sulten da hun var trøtt. Så første bud var og ikke gi pupp med mindre det var mer enn to timer siden sist. Sånn gjør vi det her i huset nå: baby våkner, får mat, leker litt, hun blir sutrete etter ca en time så jeg legger henne.

 

Dette er hva damen viste meg at jeg måtte gjøre HVER ENESTE gang jeg legger henne (sånn at hun skal vite at nå er det tid for og sove): svøp babyen, gi smokk, vugg litt til hun blir søvnig men fortsatt våken og så legg henne på siden med et tykt pledd foran for og sikre at hun ikke ruller på magen. Hele tiden klapper jeg rytmisk på baken, unngår øyekontakt og hysjer.

De første gangene klappet jeg henne på baken helt til hun sovnet, men merket etter hvert at dette ikke var nødvendig så nå sovner hun av seg selv. Jeg vugger henne altså til hun slutter og gråte, og legger henne da ned. Hvis hun begynner og gråte igjen så plukker jeg henne opp til hun roer seg ned, for s[ og legge henne ned igjen osv. Dette kan man gjenta i opp til 30 min. Hvis babyen ikke har sovnet da, ta babyen med på stua og legg henne på leketeppe til hun blir trøtt igjen og så prøv i nye 30 min.

Dette har altså funket veldig bra for meg. Det var veldig slitsomt til tider, og et par ganger brukte jeg så lang tid at vi gikk over tilneste måltid. Men det var verdt det! Fortsatt gråter hun en skvett ved leggetid, men hun vet at jeg er der alltid. Jeg hadde aldri kunnet la henne gråte, kan hende det funker for noen, men det hadde ikke funket for oss!

Noen ganger kan det fortsatt ta opp til 30 min og legge henne, men som oftest bare 5 til 10 min. Det er så deilig og ha litt rutine på det! Jeg tror også problemet mitt ofte var at jeg ventet for lenge med og legge henne. Nå leser jeg trøtthetstegnene hennes (gnikking i øynene og sutring) så da begynner jeg like godt med en gang!

 

Lykke til! Håper jeg kunne hjelpe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker å ha lest et sted at det er ikke bra å bare legge barna i senga etter at de har sovnet (ved puppen, o.l.), for da vet de ikke hvor de er og hvordan de har kommet seg dit når de åpner øyne, og blir redde...

 

her er det mat ca kl 9, så bærer jeg han i noen få minutter til han har rapt og så legger jeg han i vogga si. da er han som regel fortsatt våken.. så jeg synger en god natt sang (samme hver kveld), mens jeg holder og stryker den ene hånden. som regel sovner han mens jeg synger, hvis ikke ligger han helt rolig og sovner noen minutter etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Ville bare legge til at jeg gjør også et par ekstra ting ved kveldsleggingen, sånn som siska med julebarnet. Jeg synger også et par natta sanger hver kveld, og nå i det siste har jeg merket at når jeg begynner på den siste så siger øyelokkene igjen. Hihi det er så søtt atte!

Jeg tror tingen er og bestemme seg for en eller flere ting som man gjør fast ved hver legging, det må være noe man kan bruke hvor som helst, og på kvelden litt ekstra. Også må man være konsekvent når man har bestemt seg. Selv om babyen ikke gir positiv respons i begynnelsen, er det bare og fortsette nøyaktig på samme måte. Jeg ville ikke gi meg før det hadde gått minst to uker med samme metode før jeg hadde vurdert og endre den. Med pia mi så går det som sagt bare bedre og bedre, men jeg brukte sikert 30min ved hver eneste legging de to første ukene! Vi er nok begge veldig sta, men jeg vant til slutt hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...