Gå til innhold

Vask/stell nedentil av jentebaby

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har et spørsmål ang. vask/stell nedentil av jentebaby. Føler meg litt grønn her...På sykehuset fikk vi beskjed om å ikke vaske innenfor kjønnsleppene, da slimhinnene tålte så lite. I bøker står det at man kan vaske, men ikke gni med klut. Jenta mi spiser MYE og har avføring flere ganger i døgnet, og av og til kreves det jo ordentlig vask nedentil. Og av og til blir det liggende litt "belegg" innenfor kjønnsleppene som jeg også føler for å vaske bort. Hva gjør dere? Vasker dere med vaskeklut og bruker dere såpe? Og evnt. hvor ofte?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8825487-vaskstell-nedentil-av-jentebaby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke bruk såpe der nede! Og husk å vaske ovenfra og ned. Det er det viktigste å huske :)

Vi bruker mesoft-kluter (gaskluter) fuktet med vann for å vaske Knøttemor. Hvis det er skikkelig mye bæsj, stapper vi hele stumpen i vasken og spyler reint, bruker fingrene istedet for klut. Og hun er fin og rein, ingen problemer der i gården.

Vi gjør som deg! Det hvite belegget skal vist være der, så ingen grunn til bekymring. Dersom man bruker såpe så tørker slimhinnene inn, og babyen kan få sopp mm.. Så ikke bruk såpe eller våtserviett. Mesoft er genialt:-)

Stort sett vasker jeg ikke innenfor kjønnsleppene, men av og til synes jeg en skikkelig vask er på sin plass. Da "graver" jeg forsiktig ut med en fuktig q-tips. Fjerner ikke alt av belegg, bare det værste. Fikk beskjed på sykehuset om å la alt være, det skulle ordne seg selv, men følger nå min egen fornuft på dette området...

Er jo litt vanskelig å ikke tenke hygiene som på seg selv. Jeg kunne jo aldri gått rundt å vært så overgrodd av gørr der nede:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...