Gå til innhold

små vogner:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg jobber i barnehage og har mye med forskjellige barnevogner og gjøre, da barna sover i dem.

Det som slår meg er at de fleste vognene er alt for små! Når barnet er 2 år og fremdeles har behov for å sove i vognen så stikker bena langt på yttersiden. Så når jeg skal kjøpe vogn skal den være så stor som bare mulig. Skjønner ikke de som kjøper bittesmå vogner og ikke tenker på at barnet vokser - da må man kjøpe en større en senere. Folk har kanskje ikke plass til en stor vogn. Men de minste typene såkalte "byvogner" er som regel 3-hjulinger og et slikt understell er like stort (om ikke lengre) enn en 4-hjulsvogn, selv om baggen på 3-hulingen er bitteliten.

Ps. dessuten er 3 hjul mye mer ustødig - ingen tvil.

Så det er i hverfall det jeg tenker på ved vognkjøp: stor nok + 4 hjul.

Lykke til til alle andre som skal kjøpe! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker også det da jeg jobbet i barnehage. Noen bein som hang utenfor, eller de fikk ankelen oppå den "knekken" som er ment til å ha fotsålene mot når de sitter, så ikke bra ut :(

Skrevet

Er det noe bestemt merke du syns er liten? Jeg har forelska meg i TFK Joggster Twist, og vurderer å selge Emmaljunga Edge'n min til fordel for denne.. Men er usikker.. Og til høsten skal vår lille datter begynne i barnehage.. Tar gjerne imot tips fra deg jeg nå :-) Liker jo Edge'n også, men den er så brei og tung! Hmm.....

Skrevet

Vi skal ha Simo vi, da slipper man å kjøpe større vogn etterhvert(ihvertfall mer enn god nok plass nå). Vi er utrolig fornøyd med den vi har nå. Veldig god plass fortsatt, og gutten vår blir 2 nå i april...

Fikk endel kommentarer da jeg kjøpte den på at den var stor og tung og at vi ikke kom til å få bruk for den så lenge, men nå er jeg veldig glad for at vi kjøpte Simo :o)

Skrevet

TFK er jo en av vognene med absolutt størst sittedel på hele markedet..! Men det vi har gjort, og som jeg kjenner mange andre som gjør, er å kjøpe en eldre, billigere kombivogn som står i barnehagen, med stor plass og lun kalesje, så slipper "finvogna" å stå ute i vær og vind hele tiden..! Veldig kjekt ;-)

Skrevet

Simo er absolutt best. hadde ville valgt simo selv, men har mulighet til å kjøpe en brio billig og pent brukt - og de er store de også.

Skrevet

Ja de kan jo bare vente til barnet er 2 år, så sitter de der med en kul byvogn (som ikke er så kul lenger når den er for liten) og sjegget i postkassa:)

Skrevet

Jobber selv i barnehage og var ikke i tvil - det måtte bli Simo. Her på sidene er det mange som mener det er kjipt og gammeldags med Simovogn, men ta en titt i barnehagen når barna sover, og du vil bli overbevist..... Takke meg til en tradisjonell kombi/duo vogn til soving!

Skrevet

gutten min på år sover i en brio sportsvogn.. der er d mer en nok plass til han for å sove.. han har sovet der i vinter og han har hatt goood plass i den med en stor og tykk vinterpose:) jeg har en phil og ted e3 hjemme.. og den er lang og god å sove i.. han har mye å gå på i den enda.. :) men nå sover han ikke ute hjemme da.. men i senga si.:)

Skrevet

Det virker som mange kun går etter utseende på vogna,no matter what,liksom. Eller pris,for den del.

Jeg hadde en teutonia og var kjempefornøyd med den, flere venninner som kjøpte det også til sine jevnaldrende barn.

Men etter hver så jeg jo at vogna var for kort og trang,når jenta ble 2 år. Da byttet jeg den ut,kjøpte billig en pent brukt simo kombi (venter nr 2,som skal arve den) og en tfk joggster twist.

Større og romsligere vogner får du ikke omtrent

.

Men andre nekter på at teutoniaen er trang, selv om ungene sitter sammentrykket i voksiposene sine og stanger både hode og ben.... For vogna er jo så kuuuul....

Ser mye av samme sorten når jeg går i byen, store barn i små trange "superhippekule" vogner.

Var innom nybaktmamma.com da jeg skulle finne nye vogner, men der var det bare OTH og Bugaboo som gjaldt....

Ikke akkurat romslige vogner med de rette kvalitetene spør du meg,men what the f**k, de er jo kuuuule...

Skrevet

Har hatt teutonia til mine begge, jeg tror at det ikke nødvendigvis går på at vogna er liten, fordi min eldste som er over 3år kan fortsatt bruke teutonia mistral vogna hans enda, han er helt gjennomsnittelig stor, ca 95cm og 15-16kg. Ikke er den for smal heller, Har nå teutonia prestige til den minste på snart 3mnd, og tror hun fint kan bruke den like lenge som broren ..

Har forøvrig TFK twinner twist som søskenvogn og, syns forøvrig den er smalere og kortere enn teutoniane vi har, men det er sikkert fordi det er søskenvogn..

Jeg var forøvrig rundt og målte duo bagene på div vogner da jeg kjøpte denne Teutonia Prestigen til den minste, og da var den 78cm lang innvendig mål i bagen,det er faktisk bare 2cm kortere enn emmaljunga sin bag.

Skrevet

Snakker ikke om duo-bagen,men sportsdelen på Spirit,mistral og timmy. 90 cm lang,max 33 cm bred. For en 2-åring som er oppunder 90 cm lang,og veier rundt 13 -14 kg +, er det i knappeste laget med pose i. Jobber deltid i bhg,skal love deg at ungene som har slike vogner som sovevogner,ikke ligger spesielt godt. Hue i taket og beina i krøll.

Skrevet

Ja jeg vet du ikke snakker om duo bagen, det var bare et eksempel, har forøvrig fortsatt min mistral på 3åringen min, passer utmerket her, men det kan jo og være at noen barn er større enn andre.

3åringen min er ca 95cm lang og 15-16kg tung, det er klart at nå hadde den sikkert blitt smal med vinterpose oppi. Men han har jo tross alt klart å bruke den til over fyllte 3år.

Skrevet

Det er jammen ikke lett å finne store nok vogner selv om man velger tradisjonelle firhjulinger. Min gutt som nettopp passerte 2 år trenger fremdeles formiddagshvilen sin, men har problemer med å finne lang nok vogn. Har hatt brio sin kombivogn, den er for liten. Fikk låne en Simo kombivogn av en venninne, den er også for kort. Og gutten min er ikke unormalt lang, ligger rett over snittet på 2årige gutter.

Endte opp med å kjøpe en Simo Champion med liggelengde på 104 cm til å ha i barnehagen, og denne duger ikke som babyvogn. Så jeg tenker at mange må nok investere i en ny og større vogn seinere uansett, så da kan jo den første vognen være akkurat så stor eller liten som man vil ha den....

Hjemme har vi en One Tree Hill urban jungle. Selv om jeg var skeptisk til trehjulinger i utgangspunktet så er dette den beste vognen jeg har hatt. Den har også et langt OG romslig sete, mye lenger enn noen firhjuling. Ikke har jeg noe å si på stabiliteten heller. Og både Phil and Teds og TFK har like lange og romslige sittedeler, så er IKKE alltid trehjulingene er mindre enn de med fire hjul.

Og de er utrolig mye lettere og bedre å kjøre enn de store tunge med 4 hjul. Selv om jeg foretrekker en 4-hjuling som sovevogn i barnehagen nøler jeg ikke med å legge gutten ut i en trehjuling her hjemme.

Klart det er idiotisk å kjøpe dyre og dårlige/små vogner bare fordi de er kule er idiotisk, men er ikke alltid den største er den beste heller. Det kommer jo an på hvilke kriterier man vektlegger mest.

Jeg jobber også i barnehage, og er borti mange vogner. Har til nå ikke opplevd at en trehjuling (eller firhjuling) har veltet. Og det er ikke mange cm som skiller Teutonia og Simo i liggelengde, eller f.eks emmaljunga City cross og emmaljunga duo edge heller. Selv om de førstenevnte i begge tilfeller er en mye mindre, lettere og nettere vogn enn sistnevnte.

Så bortsett fra noen få eksemplarer av trendvogner kan jeg ikke si at jeg er helt enig med HI her nei...

Min erfaring er at de fleste firhjulsvogner har en standardstørrelse med liggemål på 90 cm, og blir barnet lenger enn dette må man bytte uansett.

Trehjulinger finnes med både lange og korte rygger, og kan i mange tilfeller være et like godt valg som en firhjuling.

Når jeg skal kjøpe vogn tenker jeg på helheten - den må være stabil nok, lett i bruk, god å trille, ha god sittekomfort for barnet, passe til det underlaget jeg triller mest på, ikke for tung å ta inn og ut av bil osv.

Skrevet

Det eg tenkte då vi kjøpte vogn var at bagvogna måtte vere stooor så ungen kunne ligge der og sove lenge med vinterpose og alt. Og så måtte vi ha romslig og god sportsvogn etterpå så han kunne sove der til han var minst tre år.

Men det er slett ikkje alle ungar som vil sove i vogn. Guten vår hyyylte som regel då vi la han i vogna (som baby altså) og OM han sovna der så sov han adri meir enn 10 minutt.

Så då våren kom (han var fødd om hausten) kjøpte vi ein søt og "liten" trehjuling som fyller våre behov perfekt. Den er enkel og grei å legge saman, det er enkelt å regulere ryggen og fotstøtten, og OM han skulle sovne, så kan ryggen leggast flatt.

Mitt råd er å kjøpe separat bag- og sportsvogn. Fordi du kan ikkje vite FØR fødselen kva slags behov ungen vil ha når h*n er stor nok til å begynne med sportsvogn.

Skrevet

Hei. Ett lite tips til dere som etterlyser store bagvogner. I Danmark får man kjøpt bl..a det danske merket Odder, og Simo (en modell vi ikke har i Norge) som har større bager enn de hjemme. Dette fordi i Danmark brukes vognene mye lenger, ofte opp til 3-års alderen. Prisene er og lavere enn hjemme. Kan og kjøpe brukt gjennom en dansk avis (har og egne aviser for brukte ting) til en slikk og ingenting.

Skrevet

det blir simo vogn på oss ja:)

synes bugaboo cameleon og de vognan der blir for "dillat", alså, tror mer på ei stødig, god og stor barnevogn:))

hadde egentlig bare følt mæ dom vess æ skulle gått rundt med ei sånn super spess barnevogn:p

Skrevet

Må bare tilføye at jeg også jobber i barnehage, og de to vognene som har tippet hos oss, er en stor Simo kombivogn og en fra Emmaljunga.

;)

Skrevet

Ettersom vi har en Quinny Freestyle xl comfort som amnge mer er liten er det bra at i barnehagen sover de i sprinkelsenger ute og ikke i vognene sine da.

Skrevet

sover de i sprinkelseng ute???

Skrevet

Det er jo mye bedre det enn å ligge i vognene sine. Mye bedre plass i sprinkelsenga.

Så er det så rart???????????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...