Gå til innhold

Synes dere at dette er ok opptreden av de barnehageansatte? *frustrert*

Anbefalte innlegg

Var og henta minsten i barnehagen nå nettopp. Han er 1,5 år. Han stod mutters alene ved ei dør (ute). Treffer på en vikar, og hun sier at de måtte sette han der, for han hadde vært så ille til å legge seg oppå de andre ungene idag. Slik hadde det vært både ute og inne.

Selvfølgelig ønsker jeg å høre om slike problemer når de oppstår, men det jeg reagerer på er måten de sier det på. Assistenten ute:

"Han var helt nater til å legge seg oppå de andre ungene. Han slutta ikke da de gråt heller. Utspekulert, vet du, lille tassen".

Så traff jeg ped.lederen da jeg var inne og fant fram klærne. Hun var noe mer nyansert, men også hun påpekte at "Assistenten sa at hun ble "dritklar" (=sliten) av han idag".

Er en unge på 1,5 år utspekulert? Hva synes dere om situasjonen? Og hva kan de eller vi her hjemme gjøre med problemet?

Er anonym fordi det er litt gjennomsiktig når noen vet hvem jeg er...

Fortsetter under...

Når sønnen min har oppført seg dårlig mot andre barna, blir han satt i en stol. Men jeg hører ingen som sier hvor sliten dem blir av han. Noen ganger tuller de ansatte ved å si noe som hvor utspekulerte barna er, eller hvor slitsomme de er noen ganger. Men du høre at det er litt skøyer i stemmen deres.

Men hører ellers aldri alvorlig talt hvor sliten dem blir av sønnen min, eller sånn.

Jeg synes da ærlig talt man bør forvente at de har andre metoder å håndtere en liten kar på 1.5 år på. Jeg hadde blitt skikkelig skuffa over barnehagen hvis det var min unge som ble håndtert sånn. Hvis det gjentar seg synes jeg virkelig du bør ta det opp med dem.

Man blir faktisk ganske frustrert som voksen når man har tatt bort en unge og sagt nei en million ganger i løpet av en dag. Man prøver det meste for å få bukt med problemene, men noen ganger er det full stopp også for barnehageansatte. Hvis ungen ikke skjønner så må man ty til litt strengere straff. Jeg skjønner hva de mener med utspekulert. Husk at barn er ganske annerledes i barnehagen enn hjemme og de er ikke gamle før de skjønner at de kan gjøre ting når voksne har ryggen til altså.

Som forelder er det såklart ikke artig med sånne episoder, det syns ikke jeg heller når jeg henter ungen min. Men jeg skjønner også at de må ta han når han gjøre sånne ting. Det kan være dritfarlig at en unge legger seg oppå en annen. I tillegg har de ikke mulighet til å følge en enkelt unge med argusøyne hele tiden.

Jeg synes det er trist at bhg-personell har så negativt syn på barn. "Utspekulert" - hallo! Han er 1,5 år! Hva med å prøve å forstå ungen?!

Det skal ikke bli barnets problem at assistenten blir sliten. Det er dennes problem - og barnehagens problem. Det er opp til styrer og pedagogisk leder å lære sine ansatte å mestre barna på en god måte som ikke får dem til å føle seg slemme og bli ekskludert fra de andre barna. Hva gjør det med den lille gutten at han må stå i en krok og ikke får være sammen med de andre? Hva lærer han om å omgås andre barn?

Du bør be om et møte med ped.leder og si hva du synes om denne måten å takle din sønns oppførsel på. Jeg skal forresten ikke si at du BØR gjøre det, men jeg ville gjort det.

Annonse

Ja, det er forskjell på å være foreldre og å være bhg-ansatt. Forskjellen er at på jobb må man takle "umulige" og "utspekulerte" unger uten å straffe dem! Man må være profesjonell på jobb!!

Hvis en bgh-ansatt blir så sliten av et barn at hun mister profesjonaliteten sin er det på tide at hun tar en pause i stedet for å straffe ungen. Det går vel an å bytte på å passe på barna?

Jobber selv i barnehage med de minste. Jeg mener at selv om man kjenner at man er sliten etter en lang dag, skal man aldri si til foreldre at man er lei av barnet deres, det er helt utrolig at noen gjør det. Det er direkte uprofesjonelt. Hvis assistenten ikke klarer å håndtere situasjonen bør hun spørre om noen andre kan ta over litt. Du bør spørre om hva de gjør når han legger seg oppå de andre barna. Løfter de han bare vekk igjen og går derfra? I såfall bør de kanskje prøve å leke litt med han, engasjere han med andre ting. Jeg tror nemlig han er ute etter litt oppmerksomhet.

Han er ikke utspekulert, men han skjønner nok at han ikke skal gjøre det, men han har funnet ut at han får litt oppmerksomhet ut av det.

Spør de i barnehagen hva de gjør og hvordan de har tenk å fortsette å håndtere det. Det er nemlig derfor de er der, for å lære han disse tingene!!!

Og de skal være profesjonelle både i møte med barn og foreldre.

Huff, dette var ubehagelig!

Hvis jeg var deg ville jeg ha tatt en telefon til kommunene og fortalt hva som hadde skjedd. Det er de som er ansvarlige for kvaliteten i bhg. Og de slår ned på slik oppførsel.

Hva hadde skjedd om du hadde sagt noe slikt på din jobb?

Tenk om sykehusansatte, bankansatte, butikkansatte osv. skulle si rett ut til kundene sine: du er så utspekulert, jeg er sliten av deg.

Dette holder man seg for god til. Hvorfor skal vi kreve mindre av de som jobber med barn?

Enten jobber man i bhg fordi man trives, tar utfordringene med ulike barn og foreldre. Eller så er man ikke der.

Blir utrolig provosert og engasjert når jeg hører slike historier.

Akkurat dette fokuset provoserer meg også.

Det er så enkelt å legge "problemet" over på barnet. HAN er så utspekulert, HAN er så problematisk. Hva med å snu pekefingeren, og rette den mot seg selv : JEG må forandre min atferd. JEG må finne en måte å omgås denne gutten.

At de ansatte blir slitne, er hverken foreldrene eller barnets problem.

At noen kan ha et så misforstått fokus forundrer meg hver gang.

NEI. Et lite barn er ikke utspekulert. Og hva menes egentlig med utspekulert? Et barn på 1,5 år er i en begynnende lek-fase. Det kan noen sosiale regler, men langt fra mange. Det er prøving og feiling, det er repetisjon av atferd, det er utfordinger på løpende bånd(for omgivelsene).

At et så lite barn blir straffet i en offentlig godkjent barnehage er ulovlig og etisk uforsvarlig. Jeg vil råde deg til å ta det opp med en gang. Kjør på. Ikke finn deg i dette. Ikke la disse personene ydmyke flere barn.

Jeg jobber også i barnehage og er utdannet barne- og ungdomsarbeider. I en slik situasjon er det veldig lett å forstå begge parter! Jeg ville aldri håndtert det på den måten men, jeg ville heller ha tatt barnet bort fra de minste og tatt ham med til litt større barn, for virker som han kanskje trenger litt mer utfordring i hverdagen. Kan hende han legger seg på dem fordi han føler han er størst, og trenger større barn å leke seg med for å lære nye ting og mestre nye ting! Men ikke ring kommunen eller ta det opp med styrer o.s.v, det kan bare være en skikkelig dårlig dag til den assistenten, ikke at det er noe unnskyldning bare en forklaring! Men gi henne en sjanse til da, i en slik situasjon er det vanskelig å holde hodet kaldt, spes når det er på slutten av dagen og man er sliten. Som noen andre sa her, det sier bare stopp og da var det synd at det var gutten din det gikk utover. Men hun skulle ha håndtert det mye tidligere på dagen, da hadde denne situasjonen ikke oppstått.men som sagt, gi dem en sjanse til, men skjer noe slikt igjen så ta det opp med avdelingslederen(ikke styreren) om at du er uenig i måten de setter grenser for ditt barn på. Går du direkte til styreren mister du på en måte tillitten til avdelingslederen(som ikke alltid vet hva sine ansatte gjør i løpet av dagen), prøv heller å prate med henne/han først, går ikke det må du selvfølgelig gå til styrer. Men ingen gir time out på den måten til en på 1,5 år. De forstår ikke konsekvensene av handlingene sine på samme måte som en på 2-3 år. Man må heller prøve å forklare dem hvorfor de ikke kan gjøre det, og heller distrahere dem med noe annet. Det er min mening iallfall

slik ville iallfall vi håndtert det på vår barnehage.

Annonse

Synes at ped. leder i dette tilfellet har sagt sitt.

Sitat fra HI: Så traff jeg ped.lederen da jeg var inne og fant fram klærne. Hun var noe mer nyansert, men også hun påpekte at "Assistenten sa at hun ble "dritklar" (=sliten) av han idag".

Dette viser en holdning som ikke lar seg forsvare. Du kan regne med at styrer er lik, og vil forsvare ped.lederen mot deg og sønnen din.

Dette kan være et tegn på dårlig arbeidsmiljø. Har erfaring fra ulike miljøer og det er ofte slikt som skjer på dårlige arbeidsplasser. Man takler ikke lengre å løse hverdagsproblemene som detter er.

Snakker du med kommunen kan du få hjelp til å komme til en ny bhg. De har veldig god oversikt over hva som skjer i de enkelte. De vil også kunne ambefale gode bhg som du kan søke på, indirekte ved at du ramser dem opp selv. Selvsagt er dette ikke kjekt for de som jobber i bhg din, men det er ikke noe du skal tenke på. De må stå for egne handlinger.

Lykke til videre. Du reagerer helt riktig i forhold til å forsvare sønnen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...