Anonym bruker Skrevet 30. mars 2007 #1 Del Skrevet 30. mars 2007 ja,det lurer jeg på... Jeg veide 100,5 kg da jeg ble gravid, nå i uke 26 veier jeg 108 kg. Har spist litt for mye av alt,og blitt lite mosjon.... Men hva om jeg prøver å følge grete roede-opplegg heretter? Med ca 1800 kcal pr dag? ( diett for gravide og ammende). Det er vel ikke "farlig"? For det betyr jo at jeg spiser mye fiber,frukt og grønnsaker, og kutter ut sukker. Bare at det er i kontrollerte former,og da er ting litt lettere ( snakker av erfaring..) Om jeg da faktisk går ned i vekt, er jo vel ikke det skummelt,det betyr vel bare at jeg går ned pga jeg lever sunt (og normalt...) Innspill? Har gått grete roede før,har bøkene og opplegget. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8823533-slanke-seg-n%C3%A5r-man-er-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2007 #2 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg har faatt beskjed fra legen min om at det er helt greit aa slutte aa spise soetsaker, men ikke til aa "slanke meg." Saa lenge jeg faar i meg tre gode maaltider hver dag, samt noen sunne snacks har jeg faatt beskjed om at overvektige ikke trenger aa gaa opp saa mye som vanligvis blir anbefalt i et svangerskap. Noe skal man visst legge paa seg, men det trenger ikke vaere mye... Aa taere for mye paa kroppen og gaa ned i vekt har jeg lest at ikke er sunt, fordi "ketoner" osv. kan overfoeres til barnet, men hvis man i stedet vedlikeholder vekta med et sunt kosthold er det vel greit? Naa gaar jeg til kontroll hver 4. uke, og legen foelger med paa vekta--i gaar, feks hadde jeg ikke gaatt opp noe fra sist gang og da ville legen vite om det var noe spesiell grunn til det. Saa lenge det var fordi jeg unngikk soetsaker, saa var det jo bra for baade babyen og meg, og da sa hun at av den grunn var det greit at jeg ikke gikk opp i vekt--saa lenge babyen vokste som den skulle. Men det var ikke greit aa spise mindre enn vanlig sa hun--slanke seg skulle man ikke gjoere. Kanskje lurt aa snakke om dette med legen din, og kanskje faa litt spesiell oppfoelging du ogsaa? Jeg er 165 cm. og startvekta mi var paa 82. Hittil, i uke 25, har jeg kun lagt paa meg ca 3 kilo--og grunnen til at jeg ikke har gaatt opp mer tror jeg rett og slett har vaert fordi jeg har kuttet ut soetsaker og spiser sunnere enn foer. Vil ikke akkurat paastaa at jeg slanker meg, men... Husk at den vekta man legger paa seg naar man er gravid stort sett ikke er fett--saa noe maa man nok uansett regne med aa legge paa seg--men hvis man spiser sunt "taerer" jo kroppen ogsaa paa sine egne fettlagre. Er veldig spent paa om jeg kommer til aa veie mindre naar babyen blir foedt enn jeg gjorde da jeg ble gravid... Hvis jeg var deg hadde jeg raadfoert meg med lege, og kanskje faatt litt ekstra kontroller o.l. for aa holde litt oeye med vekta og maale ofte at babyen har det bra naar du passer kostholdet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8823533-slanke-seg-n%C3%A5r-man-er-gravid/#findComment-8823774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 30. mars 2007 #3 Del Skrevet 30. mars 2007 Om du gjekk Grete Roede for meir enn eit par år sidan så må du vere oppmerksam på at dei ulike diettane (eller Manyane som dei no heiter) er veldig forskjellige no. Det er ikkje nokon fast kalorisum for den eller den gruppa (f.eks. gravide), alt er individuelt og blir rekna ut med hensyn til di vekt, høgd, dagleg aktivitet, eventuell graviditet osv. Eg har sjølv tenkt å føkge Grete Roede-opplegg så snart kvalmen gir seg, men eg kjem til å melde meg på kurs (sjølv om eg gjekk på kurs i haust) for å vere 100% sikker på at eg ikkje gjer noko feil. Tar nok eitt kurs på 8 veker og så kan eg styre resten sjølv tenker eg. Poenget mitt er at Grete Roede-opplegg for gravide heit sikkert er supert for deg (eg har sjølv fått "lov" av legen min til ikkje å gå så mykje opp denne gongen, så lenge eg har eit "sunt og nøkternt kosthold"), men du må vere 100% sikker på at 1800kcal er riktig. Då eg gjekk kurs i sommar/haust hadde eg same vekt som deg + middels dagleg aktivitet, og skulle ha 2000-2100kcal pr dag. Var då ikkje gravid heller. Synest det var enormt med mat, men eg gjekk like fullt ned 13 kg i løpet av 3-4 mnd ) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8823533-slanke-seg-n%C3%A5r-man-er-gravid/#findComment-8824284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skjotta Skrevet 31. mars 2007 #4 Del Skrevet 31. mars 2007 min personlige mening er at slanking og "slanking" er noe vi kan gjöre etter at barnet har kommet. a ha ett sunnt kosthold er en ting, a aktivt jobbe for a ga ned i vekt er noe annet. jeg har skjönt at jordmödre og leger er forskjellige.... jeg ver over 90 nar jeg ble gravid. fikk beskjed fra jordmor om a kaste vekten min. (eller jaffal gjemme den godt) hun maler magen og veier meg, men jeg far ikke vite hvor mye jeg veier. hver gang jeg er der sier hun ting som: "kjempe fint" eller "bare en kilo opp, ikke mye det denne ganger" vi snakker mye om hva jeg spiser, og om hva som er best for barnet, og vi er enige om at stress fra min side ang vekt ikke er bra. sa lenge blodtrykket mitt er fint, urin pröven er fin, og magen vokser som den skal, sa er det alt som teller. jeg sier ikke at det er dette du gjör, men jeg har mött flere som synes graviditet er en fin mulighet til a ga ned i vekt, fordi kroppen forbrenner mere... synes sanne tanker er skremmende... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8823533-slanke-seg-n%C3%A5r-man-er-gravid/#findComment-8832151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå