VinterSol+2 Skrevet 30. mars 2007 #1 Skrevet 30. mars 2007 kom bare til å tenke på det her,,, en skal jo være ekstra nøye med å vaske frukt og grønt når en er gravid og har små barn.. men så tenker jeg.. altså, der jeg vokste opp, så kjøpte vi alt fra gård.. når vi vasket frukten og grønnsakene, så vasket vi av jord og skitt, det ble ikke brukt så mye sprøytemidler og den slags.. men frukt og grønt en får kjøpt i butikkene, de ser jo helt rene ut, som regel, så hvordan vet man at man har vasket nok? Skyller dere bare, eller skrubber, eller hva? Som med salaten,, en venninne av meg tar av ett og ett salatblad og gnikker og gnukker det. er det sånn det skal gjøres? Kaldt vann/lunkent vann? hehe alt en skal lure på. tenker kanskje at jeg gjør det helt feil jeg! haha
Gøril og Jesper :) Skrevet 30. mars 2007 #2 Skrevet 30. mars 2007 Må innrømme at jeg ikke er så nøye. Gjør akkurat som før jeg, bare skyller med vann.. Ikke noe skrubbing her i gården. Kanskje jeg skulle vært mer nøye nå, for vannet vasker jo ikke bort alt, men.. vasker med kaldt vann.. Ja, nå vet du hvordan jeg gjør det...
VinterSol+2 Skrevet 30. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2007 jeg også skyller i kaldt vann,,, har alltid tenkt at det er nok, men nå er jeg jammen ikke sikker! men hvordan kan man gjøre det om man skal gjøre mer, lissom? hm.
Juliet og lille Knerten Skrevet 30. mars 2007 #4 Skrevet 30. mars 2007 Samme her, skyller de i kaldt vann. Er ikke alt som er så lett å skrubbe heller.. litt bløte tomater feks...
HiØT Skrevet 30. mars 2007 #5 Skrevet 30. mars 2007 Jeg skylder godt i kaldt vann, litt ekstra godt nå, men kun skylling likevel. Jeg har lurt på om det er tilstrekklig, og har kommet til at det får det sannelig være. Tror dere ikke vi hadde fått det opplyst på disse listene over ja- og nei-mat og ting man ikke skal spise?
Lisa81 blittmamma! Skrevet 1. april 2007 #6 Skrevet 1. april 2007 Om frukten og grønnsakene ikke er økologiske pleier jeg faktisk å vaske dem med oppvaskmiddel! Jeg bruker en type fra helsekosten, men vet at zalo fungerer på samme måte. Da får man av det meste som ikke skal være der har jeg hørt. Salaten pleier jeg å legge i iskaldt vann i vasken, og skylle godt etterpå.Da blir den ekstra sprø og!
fairy Skrevet 1. april 2007 #8 Skrevet 1. april 2007 Oppvaskmiddel?! Det hørtes voldsomt ut! Bare skyller de lett jeg. Men har hatt toxo tidligere, så trenger ikke være redd for å få det igjen.
Gjest Skrevet 1. april 2007 #9 Skrevet 1. april 2007 Jeg skyller dem i kaldt vann. Av og til (med frukt) så tar jeg litt papir og tørker etterpå, men det er jo for å få bort vannet og ikke for at det skal bli renere ... (ekkelt å sitte å holde i våt frukt ...)
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 1. april 2007 #10 Skrevet 1. april 2007 Skyller kjapt over med kaldt vann. Har hendt at jeg ikke har skylt også når jeg ikke har hatt vann i nærheten..
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 2. april 2007 #11 Skrevet 2. april 2007 Jeg gjør som de fleste andre her:) Skyller grønnsakene i kaldt vann. Frukt går ned på høykant her i huset når de er skrelte og delt opp, så jeg skreller det meste av frukt (ikke druer og sånn, da;) der får skylling i kaldt vann være bra nok!)...
♥lurelure♥ Skrevet 2. april 2007 #12 Skrevet 2. april 2007 Jeg skyller bare. Men er det ikke slik at BAMA også vasker frukten?? Mer usikker på grønnsakene....
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 2. april 2007 #13 Skrevet 2. april 2007 I alle dager, tar venninnen din virkelig et og et salatblad og skyller? Da synes jeg vel kanskje det begynner å grense til hysterisk, små barn har jo overlevd i Norge i gamle dager også, og da var jo ikke hygienen så bra som den er nå. Jeg skyller bare vanlig, har egentlig ikke tenkt noe på om det er bra nok eller ikke, men tror nok det skal holde.
prøvekluten+3små Skrevet 2. april 2007 #14 Skrevet 2. april 2007 hehhe...skyller dem jeg...men mest for samvittighetens skyld egentli!skyller i kaldvann..det jeg tenker på når jeg skyller,er først og fremst de fruktene/grønnsakene som folk før deg har plukka på og nøye studert før de valgte en annen frukt..man veit jo aldri om de er reine på henda,eller om de faktisk har pilla seg i nesa rett før..hihi..huff..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå