Anonym bruker Skrevet 30. mars 2007 #1 Skrevet 30. mars 2007 Hei. Jeg har akkurat fått diagnosen ulcerøs colitt. Er det andre her med samme diagnose? Har lest mye om sykdommen, men ønsker å høre om andres erfaringer. Nå er det en tøff periode. Når kan jeg forvente at medisiner virker og at livet blir noe annet enn do-løping? Tips og råd til en "fersking"?
Anonym bruker Skrevet 1. april 2007 #2 Skrevet 1. april 2007 moren min fikk denne diagnosen da hun var gravid med søsteren min. Hun nektet å begynne på medisinene pga alle bivirkningene den gir. (salazyperin eller noe i den duren) Hun lever normalt, passer bare litt på hva hun spiser, men merker ikke stort til sykdommen faktisk. Hun er nok av de heldige....
Gjest mphs Skrevet 1. april 2007 #3 Skrevet 1. april 2007 Jeg har ulcerøs colitt og har hatt det i 5 år nå. Var ganske mye frem og tilbake det første året med undersøkelser og å finne rett mengde medisin for meg. Selv om jeg nå bruker medisin hele tiden får jeg perioder på 1-3 uker der jeg er ganske dårlig med jevne mellomrom. Jeg bruker 800 mg asacol 3 ganger om dagen. Og disse medisinene kan man bruke også mens man er gravid uten at det vil påvirke fosteret.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #4 Skrevet 7. mai 2007 Hei. Jeg fikk diagnosen ulverøs colitt da jeg var 11-12. Da veide jeg under 30 kilo, så hadde nok hatt det en god stund. Jeg begynte først på kortisontabletter, og hovnet opp ganske godt.. Så gikk jeg på pentasa tablettene.. 3x500 mg pr dag.. Dette skulle jeg egentlig trappe ned på da jeg ble 18, for å se hvordan det gikk.. Men fikk beskjed om å fortsette litt til, bare for sikkerhetsskyld. Da jeg ble 19 fikk jeg vite at jeg var gravid, og sluttet bom på medisinene med en gang.. Nå er jenta mi 9 måneder, og jeg har ikke hatt noen tilbakefall i det hele tatt.. Dagene med do-løping og vondt i magen er glemt for lenge siden.. Etter at jeg begynte på medisinene tror jeg ikke det gikk lengre enn 1-2-3 måneder før jeg ble symptomfri.. Så det er ingen grunn til å se mørkt på d! =) vet selvfølgelig at det kan komme tilbake, men ser ingen grunn til å bekymre meg for det nå. Det tar vi som det kommer Lykke til
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 Takk for alle svar! Nå begynner alt å roe seg her. Noen dager kan være litt strie, men stort sett går det veldig fint! Er det flere av dere som fikk sykdommen rett etter fødsel? Må bare si det er herlig å ikke føle seg syk lenger!! Hi
Gjest mphs Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 Jeg fikk den etter røykeslutt, noe som vissnok er ganske vanlig.
Sunshine c,") Skrevet 16. august 2007 #7 Skrevet 16. august 2007 Har hatt det i snart ti år jeg nå Er dårlig ca annen hver uke. Tar asacol 800x2 mg morgen og kveld, og pred clysma jevnlig. Innemellom blir det kortisontabletter (prednisolon) og da eser jeg ut.. he he.. Synes det er en veldig plagsom sykom med mye smerter, men kan også ha fine perioder:) Anbefaler diskusjonsforumet på www.lmfnorge.no Der er vi mange med samme sykdom:)
milli-augustgutt Skrevet 16. august 2007 #8 Skrevet 16. august 2007 Hei, tror også at jeg kan ha denne sykdommen. Hva slags prøver må man ta for å sjekke om det er denne sykdommen man har? Takk for svar:-).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå