Gå til innhold

Er jobbsøker og skal på intervju 11 april. Er da 14 uker på vei...


*guttemamma*

Anbefalte innlegg

Jobben er som kjøkkenmedarbeider på barnespykiatrisk avd. Har så lyst til å være ærlig. De som skal intervjue meg er overlege og avdelingsleder. Det er jo snakk om tillitt, så jeg er så usikker. Jobben er til juni 2008, og jeg har temin i midten av oktober. Hva mener dere at jeg burde gjøre?

 

Takker for alle svar..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så lett å skulle synse...men...jeg gjør det jo :) Jeg ville nok fortalt det. Men du har loven på din side om du velger å la være. Ønsker deg lykke til i jobbjakten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke fortalt...du er ikke pliktig til dette..og tro meg,du vil nok ikke ligge øverst i bunken for 2.gangsintervju om du forteller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke sagt noe.. Hvis du er så heldig å få jobben kan de jo ikke si deg opp pga. det, men de kan velge å ikke ansette deg, og gi en annen grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE SI DET!! Da får du ikke jobben i 99% av tilfellene....

Verden er ikke retterdig (eller lovlig)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du bør si noe på intervjuet. Hvis du ønsker å være ærlig og la dem vite det tidlig, kan du eventuelt vente med å si noe til du har fått tilbud om jobben.

 

Da er du tidlig ute, arbeidsgiver kan eventuelt tilby den som er innstilt som nummer to vikariatet når du går ut i permisjon, og du vet at du blir vurdert på lik linje med de andre søkerne.

 

Problemet med å si i fra om graviditet på jobbintervjuet, er at du risikerer å bli diskriminert uten at du kan bevise det... Når du har fått tilbud om jobben, har de ikke lov til å trekke tilbudet på grunn av opplysninger om graviditet. Gjør de det, har du også bedre sjanse for å bevise det overfor fagforeningen din.

 

Det er i fasen mellom tilbud og signering av kontrakt at man forhandler om lønn og arbeidsbetingelser generelt uansett. Arbeidsgiver har ingen grunn til å bli sur når du forteller om graviditeten - de har god tid til å skaffe en vikar for deg, og de har allerede gjennomgått søkermassen som er aktuell for vikariatet. Everybody wins....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du bør selvfølgelig ikke si på intervjuet at du er gravid.

 

Mitt tips er: kjøp den nyeste utgaven av GRAVID, der står det om graviditet og jobbintervju.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt si det!! Du ødelegger for alle jenter dersom du ikke sier fra om det, arbeidsgiveren har krav på å få vite det. Dersom du er ærlig og sier det så ville ihvertfall jeg tenkt at her er det en ærlig person man kan stole på. Det betyr mye i arbeidslivet. Hadde du ikke sagt det så ville jeg aldri ha stolt på deg.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

 

Jeg var selv jobbsøker forrige gang jeg var gravid.. jeg var på en del intervjuer.. visst du virkelig vil ha en jobb så må du ikke si noe.. du er ikke pliktig i det hele tatt til å si noe.. jeg var på to intervjuer der jeg var så ærlig at jeg fortalte det..(jeg hater å lyge) jeg fikk ingen av de jobbene. Jeg fikk til slutt jobb men da sa jeg ingenting om graviditeten før etter en mnd i arbeid.. Det er sjeldent noen som vil ansette en som er gravid for så å ta inn en vikar..

 

Lykke til på intervjuet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo nesten veie to forhold opp mot hverandre da - ditt behov for en jobb i noen få uker (måneder) og arbeidsplassens behov for forutsigbarhet og stabilitet. Det er snakk om barn her som er sårbare og trenger trygghet. Hadde det vært en fast stilling du kunne gå til etter endt permisjon, kunne jeg forstått at du ville lyve, men den jobben er jo uansett ikke der etter juni 2008...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei nai ikke si det da får du garantert ikke jobb !for da må de jo få inn nye alikevell....det gidder de ikke.men du føler deg kansje råtten når du ikke sier det....men jobb burde du vel fått deg før du ble gravid...?hvis du er avhengig av det da self..ikke alle som må det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår det slik at dette er et vikariat på 14 mnd , som du ikke kan jobbe i mere enn 5 mndr? Hvis dette er tilfelle så har arbeidsgiver hjemmel for i arbeidsmiljøloven å IKKE ansette deg, og du er egentlig pliktig å oppgi at du ikke kan jobbe i hele vikariatet. Men sykehuset er en stor arbeidsgiver med mange gravide, så jeg tror ikke de vil gjøre noe trøbbel utav det. Men sier du det, får du garantert ikke stillingen, og det kan de gjøre med loven i hånd.. dette husker jeg fra et kurs, men det kan jo hende jeg husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting som heter at arbeidsgiver er pliktig til og vite det....nope det stemmer ikke...! Hvilken årstid lever du i da?

 

Og du som skal søke jobb....ikke si noe om at du er gravid...da står du på bar bakke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Husker du hvor i Arbeidsmiljøloven dette skulle stå? Har sjekket litt i den nå, men finner absolutt ikke noe om dette (men det kan jo være noe som ledes ut av forarbeidet til loven eller noe kanskje?) Har aldri hørt denne regelen før, så er bare litt nysgjerrig på hvor dere fant den. Kan det være i en annen lov?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er en høyesterettsdom...eller en EØS dom, klarer ikke å finne notatene igjen. Et unntak altså. Men jeg husker godt dette skrivet, for jeg er vikar og gravid selv nemlig.. Men jeg har falt ned på å ikke si noe før jeg har jobbet nesten 6 måneder av graviditeten.

Jeg vil tro det er en formildende omstendighet at det i helsevesenet kun er vikariater å oppdrive, og vi kan ikke alle vente 4 år med å bli gravide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste nummer av Foreldre og Barn sto akkurat det samme. Hvis det dreier seg om varig jobb trenger du ikke å fortelle noe iom at arbeidsgiver uansett ikke kan vektlegge informasjonen når de velger ut en kandidat. Men ved kortere oppdrag som du ikke vil kunne fullføre har du plikt til å oppgi dette. Kan du ikke ringe F&B og høre hvor det står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar jeg har fått. Det er kjempeflott at så mange har tatt seg tid til å svare. Og det har hjulpet meg mye. Så tusen takk jenter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...