McQueen Skrevet 30. mars 2007 #1 Del Skrevet 30. mars 2007 Hei! Håper på litt hjelp fra dere i KS-debatten. Jeg fikk KS for snart 2 år siden. Startet som en vanlig fødsel, men stoppet opp på 4-5 cm og ingenting hjalp (drypp i timesvis). Til slutt ble det KS. Riksen tok røntgen av bekkenet mitt etterpå og bekkenmålet er litt smalt. Det vil si: det er for smalt for setefødsel, men fødselslegen sa at det var OK for vanlig fødsel bare barnet ikke er veldig stort... Fødselslegen anbefaler meg derfor å prøve å føde vanlig, men vi skal ha såkalt "lav terskel for KS" dersom jeg også denne gangen stopper opp på 4-5 cm. Jeg er ikke helt fornøyd med denne "dealen". For det første; hvordan unngå at barnet ikke blir så veldig stort? Forrige barn var 4100gr. Jeg spiser ikke spesielt mye sukker e.l. som skulle fete opp barnet. For det annet: hvis fødselen stopper opp på 4-5 cm, hvilken garanti har jeg for at barnet har det bra? Redd for hastesnitt pga oksygenmangel etc. For det tredje: dersom barnet kommer ned i bekkenet mitt, mener fødselslegen at da kan de "hjelpe til" med sugekopp for å få han ut. Men med smalt bekkenmål er jeg redd for hva som kan skje. Hva hvis han blir skadet under fødselen? Jeg kommer aldri til å tilgi meg selv dersom jeg har bært frem et friskt barn som ender opp med fødselsskade... For det fjerde: søsteren min fikk oppleve sugekoppen da hun fødte og hun revnet så mye at hun sliter med endetarmsinkontinens. Jeg har ikke lyst til å oppleve det samme..... HAR DERE NOEN GODE RÅD? Please, hjelp meg!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8820361-ks-igjen-eller-pr%C3%B8ve-vanlig-f%C3%B8dsel-smalt-bekken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
SusyQ Skrevet 30. mars 2007 #2 Del Skrevet 30. mars 2007 Hvis du ikke er fornøyd med prøefødsel "dealen" ville jeg rett og slett sagt dette til fødselslegen. Be om nytt møte for å diskutere fødselsmetode. Legg fram alle bekymringene dine slik du gjør her og hør om det legen sier beroliger deg tilstrekkelig, -hvis ikke be om keisersnitt. Vær forberedt på å så på krava så får du det tilslutt. Hvis du er på Riksen er du heldig, der har overlegen uttalt til bladet Gravid at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8820361-ks-igjen-eller-pr%C3%B8ve-vanlig-f%C3%B8dsel-smalt-bekken/#findComment-8822566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linse99 Skrevet 3. april 2007 #3 Del Skrevet 3. april 2007 Veit du? Eg vart nesten skremt av innlegget ditt. Det ser ut som om det er eg som har skrive det. Eg måtte også ta snitt etter 39 timer med rier, drypp på max og 4-5 cm åpning. Ungen var 4070 g. Han låg med hovudet slik han skulle, men likevel kom han ikkje ned i bekkenet. Dette var i 2002. I ettertid tok eg røntgen av bekkenet, og har fått vite at dersom det nå er snakk om setefødsel så er det umogleg for meg å føde vaginalt, men at ein vanleg fødsel i teorien skal kunne gå bra. Samtidig kan ingen svare på kva som gjorde at det stoppa opp, men ein teori er smalt bekken (snittverdien er 31,1 cm) kombinert med stor unge. Nå skal eg tilbake til samtale med fødselslege på KK Haukeland neste veke (er 32 veker på veg nå). Eg har lova å tenke på/vurdere å prøve vanlig fødsel først, og så vil dei ta keisersnitt om det skulle stoppe opp også denne gongen. Samtidig skal dei ta stilling til om eg får planlagt keisersnitt. Eg vil absolutt ha planlagt keisersnitt. Min store skrekk er som du seier at ein går med ein frisk unge i magen i 9 mnd, så vert den skadd for resten av livet under fødselen. Eg er også redd sugekopp og tang som også min lege sa at dei kunne hjelpe ungen ut med. Nei og nei. Kva er vitsen i å først slite seg ut på ein vanlig fødsel for så å måtte ta keisersnitt likevel er mi holdning. Ingen kan garantere at det same som sist ikkje skjer igjen, og det er jammen ein grunn til at eg har venta så lenge med å bli gravid igjen... Eg skal iallefall kjempe alt eg kan for å få keisersnitt. Om ikkje på KK, så reiser eg til Voss, Stord eller Oslo om eg kan Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8820361-ks-igjen-eller-pr%C3%B8ve-vanlig-f%C3%B8dsel-smalt-bekken/#findComment-8851897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå