Mamma til ♀♀ & ♂ Skrevet 30. mars 2007 #1 Skrevet 30. mars 2007 Hei jenter! Kan dere hjelpe meg. Forrige fødsel hadde jeg ikke tenkt til å bruke noe smertestillende, men jordmor mente at jeg kunne ha trengt noe og gav meg en sprøyte med Petidin. Syntes ikke det hjalp så veldig men nå lurer jeg på hva som skiller disse? Tror vel kanskje epidural er mer smertelindrende eller hva? Noen som har noen formening??
Minnie_Moon Skrevet 30. mars 2007 #2 Skrevet 30. mars 2007 Jeg har ingen egne erfaringer med dette, men har hørt at de som har prøvd petidin ofte synes at det ikke virker mot smertene, men gjør bare at man blir omtåket og sløvet i hodet. Epidural virker på en annen måte. Forutsatt at den blir satt riktig, så skal den være en god smertelindring. Så kan man visst justere dosen, slik at man kan få mindre mellom riene. Det skal visst være bedre for babyen også. Der jeg skal føde er det visst ikke vanlig å gi Petidin lenger...
@nita+Sebastian Skrevet 30. mars 2007 #3 Skrevet 30. mars 2007 Jeg fikk petidin ved min første fødsel. Det lindret ikke smertene men virket beroligende så jeg fikk slappet godt av mellom veene. Likte det ikke og kommer aldri til å ta imot det igjen ) Husker knapt nok siste delen av fødselen pga den.
Frida kom 9.mai :) Skrevet 30. mars 2007 #4 Skrevet 30. mars 2007 Epidural varer lengre, dvs det tilføres jevnlig inn i ryggen og lindrer smerter fra bekkenet og ned. Man kan regulere mengden på epidural etter behov, i og med det går på pumpe. Petidin får man i veneflon og har ikke så lang virkningstid. Mange reagerer negativt på petidin, blir kvalm/kaster opp og blir sløve. Jeg har tenkt å si fra om at jeg IKKE skal ha petidin, what so ever! Etter å ha jobbet med små barn på sykehus har jeg sett hvor sløve de blir. Får den fødende moren for mye petidin, kan barnet som er på veg ut bli sløvt og ikke puste så godt som det bør. Da må den nyfødte få en sprøyte Narcanti, som er en slags "motgift" til petidin. Personlig vil jeg ikke riskere noe av dette, og vil ikke at mitt lille nurk skal begynne livet på den måten. Det er også bivirkninger ved Epidural, man kan også bli veldig kvalm av det og få blodtryksfall. Men det er veldig individuelt hvordan man reagerer.
feris *fødeklar :)* Skrevet 30. mars 2007 #6 Skrevet 30. mars 2007 Hei! Jeg vil bare komme med en opplysning som er ny, kjekt å vite dersom du vurderer Epidural. Epidural hemmer amming! " Kvinner som får epiduralbedøvelse under fødselen, opplever oftere problemer med ammingen, og slutter å amme tidligere. Det viser en studie austalske forskere har gjort av 1300 kvinner. Årsaken til dette kan ifølge forskere være at et stoff i epiduralen gjør babyen trøttere og at kvinner som klarer seg uten smertestillende, oftere er mer motivert for å amme. Epidural øker risikoen for keisersnitt, noe som igjen kan føre til problemer med ammingen. ( Se i siste utgave av Gravid. nr 3 ) Man kan jo ikke vite selfølgelig...men jeg skal iallefall ikke ha epidural eller petidin...skal ha små stikk i ryggen....som kan benyttes flere ganger og varer i opp til 2 3 timer.... Lykke til iallefal!! 8 dager igjen til termin!!
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 31. mars 2007 #7 Skrevet 31. mars 2007 Sist jeg fødte fikk jeg beskjed om at norske sykehus hadde sluttet med Petidin jeg, så nå ble jeg forundret. Før i tiden fikk den fødende en sprøyte Petidin satt i låret, dette fordi det fungerer muskelavslappende, ikke smertestillende, og fikk den fødende noe mer avslappet. Men det er riktig som det er sagt her, hvis sprøyta ble satt for tett opp mot selve fødselsøyeblikket ble barna gjerne slappere og måtte ha "motgift", ble sprøyta satt tidlig i fødselforløpet hadde det visst ikke den virkningen på babyen ( så langt jeg fikk vite, men man kan aldri vite det egentlig) Så petidin i veneflon hørtes ikke spesielt trygt ut. Det jeg fikk i veneflon på sykehuset var tvert imot, det var riestimulerende, og det gjorde skikkelig vondt opp på egne sterke rier, men det var for å få hjelp til å presse jenta mi fortere ut fordi hun hadde navlestrengen to ganger rundt halsen, og det virket gitt. Ikke akkurat smertefri fødsel.
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 31. mars 2007 #8 Skrevet 31. mars 2007 Heisann.Jeg fikk Petidin intramuskulært i låret , ved min første fødsel. Husker nesten ikke en dritt av fødselen, bare at jeg ble skikkelig suset. Aldri mere!! Det eneste jeg husker er at jeg ranglet over til fødestua.... Har født uten noen smertelindring de påfølgende 2 gangene, og skal ikke ha noe denne gangen heller......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå