Gå til innhold

Ekspertsvar igjen nr 1


Yana

Anbefalte innlegg

Kvifor vert det anbefalt å venta med graut til barnet er 6 månader.

Har høyrt at det er fordi det tarmen ikkje er klar for det endå, men korleis påvirker det tarmen om ein byrjar for tideleg? Er det bevist at barn som byrjar med mat tideleg har meir alletrgi og astma enn dei som ikke får før dei er 6mnd?

Kjære Anonym

 

Det er riktig at tarmen ikke er moden ennå, og at man derfor skal vente.

Det som er bevist er at det er mer slitsomt for babyen å få allergi/astma tidlig i livet enn når de er litt eldre. De som er allergikere er det uansett, men man utsetter utbruddet ved å vente noe og da kan det også bli litt mildere fordi kroppen til babyen tåler det bedre.

Du kan lese mer om dette her, på Sosial og helsedirektoratets sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet mitt er 4mnd og 8,5 kilo. Det ammes mest men får tillegg av mme om kvelden. Bør ikke et så stort barn få tillegg av grøt/velling? Tenkt jeg skulle begynne med smaksprøver nå. Når vi var små begynte jo vi med grøt ved 3mnd alder. Det skader jo ikke å gi grøt så tidlig så hvorfor er alle eksperter så hissige på at en skal vente til barnet er 6mnd når jeg føler at barnet mitt trenger mer nå?

 

Er det best å begynne med graut, fruktpure eller mosa poeter?

Kjære Anonym

 

Når babyen din er såpass stor nå, så tyder det på at hun/han får akkurat det han trenger, så det er ikke nødvendig med tillegg.

Grunnen til at man skal vente er at man utsetter eventuelle utbrudd av allergi. Kroppene til de små er ikke tilpasset annet enn morsmelk og tillegg, så det er en ekstra belastning å få andre ting for tidlig. Det har forskningen vist.

Tips om hva du kan gi når får du her: Klikk her

Der finnes det også brosjyrer du kan laste ned, med mindre du allerede har fått dem på helsestasjonen.

Se på det som en investering i podens helse at du holder ut litt til, det er ikke så lenge til hun/han er stor nok til å få andre ting.

Når det er aktuelt er det viktig å begynne med de grøtene og tilleggene som er tilpasset den aldersgruppen. Noen av disse blandes i mmtillegg fordi melk er for tøft for små mager.

Riktig lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...