Gå til innhold

Alle fremtidig alenemødre- se hit!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette innlegget er til dere som venter barn med ustabile eller uintersserte fedre. Jeg vil komme med en sterk oppfordring til dere: Oppgi far ukjent i papirene dere sender til NAV!

Selv visste jeg ikke at det var en mulighet og sliter i dag med en barnefar som er totalt uberegnlig og svært ustabil. Og det aller verste er at han faktisk har rettigheter når det gjelder samvær. Lover og regler er til for å beskytte far og ikke barnet.

Dersom dere oppgir far ukjent slipper dere alt dette. Da kan dere styre kontakten med far og han har ingen rettigheter. Bidrag får dere av staten.

Selv hadde jeg definitivt oppgitt far ukjent dersom jeg hadde visst dette. Ta en kikk innom aleneforeldredebatten, omtrent 80% av alle innlegg dreier seg om fedre som ikke stiller opp eller er uansvarlig. Tenk på barnet og dere selv, jeg unner ingen å oppleve dette.

Fortsetter under...

Men om barnet ditt ved en senere anledning for eksempel blir sykt og kanskje trenger en ny nyre eller noe (dette er bare et av en million eksempler) så kan faktisk fars slekt være med på å redde barnet ditt... Og du? hva står du igjen med? Jo,du blir tatt for svindel fordi du har oppgitt far ukjent men likevel vet... så eh, nei,kanskje ikke så veldig smart å oppgi far ukjent når man vet hvem som er far? Man må tenke litt lenger frem i tid... Dessuten er det bidragsplikt i landet vårt... oppgir du far ukjent vil du stå igjen med et minstebeløp. Heller ikke så gøy..

Så nei, jeg anbefaler IKKE å oppgi far ukjent av en million grunner.. Var å snakket med advokat i går, så jeg vet hva jeg prater om...

Jeg blir alenemamma og skal ha far ukjent på papirene.Det er veldig mange grunner til det, og vi snakker da om fare for liv og helse i værste tilfelle.

Den grunnen du oppgir med feks problemer ved donor, er en alvorlig sak, men ikke reell nok til at det må taes hensyn til ved valg av å sette opp far.

Skal jeg og barnet mitt leve med frykt og farer et langt liv, pga "hva hvis..... "

"Hva hvis" kan skje, men hva hvis veldig veldig mye andre ting som er reelle allerede skjer da....

Jeg har også advokat blandet inn og i tillegg min fast lege. Ingen av dem anbefaler meg å sette opp far.

Du vet i ditt tilfelle hva du prater om, men husk at vi er alle i veldig forskjellige situasjoner.

Når du snakker om bidrag, jeg tar med glede i mot minstebidrag fra staten, enn å risikere for helsen. Fedre som ikke har interesse eller er ute av bildet av eget valg, viser seg ofte å være skikkelig tapere alikevel. så bidraget hadde nok ikke blitt stort større.

Jeg er alene fra før men et barn, og jeg tjener så mye selv, betaler toppskatt, at det lille jeg får i bidrag allerede merker jeg ikke.

Det blir regulert med samværs dager og begge foreldrenes inntekt.

Nei, for mange er det aller best å ikke ha noen navn på far, man har år på å finne ut hvordan man skal forberede barna på det.

Man må definitivt gjøre det som er best og føles riktig for en selv.

Selfølgelig er det ikke ideelt å oppgi far ukjent. Men det er i mange tilfeller en langt bedre løsning enn å slite med en ustabil far som skuffer og sårer barnet sitt. Og tro meg jeg vet hva jeg snakker om!

Det at man får minstebidrag eller "svindler" staten er uvesentlig når det dreier seg om å beskytte barnet sitt. Jeg hadde faktisk fått mer i bidrag dersom jeg hadde oppgitt far ukjent.

Kjempebra at dere sjekker ting bedre enn jeg gjorde. Anger veldig på at jeg ikke sjekket disse tingene før jeg fikk barnet. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...