Gå til innhold

Noen som kan noe om høyt blodtrykk? (overtrykk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Antagelig har jeg ca 130/65 til vanlig.

Er nå 39 uker på vei,og har hatt høyt blodtrykk en stund.

Varierer fra 150/70-160/85 (det siste er dagens måling)

Legen sa jeg hadde høyt overtrykk,men normalt undertrykk,også satt hun og tenkte litt etterpå,men sa ingenting til meg utenom att jeg ville bli kontrollert noen ganger etter fødselen også..

Men jeg begynte å tvile litt da hun satt og tenkte så lenge...,så er litt nysgjerrig på om noen kanskje vet hva hun tenkte på..

Kan ingenting om blodtrykk selv..

Skrevet

jeg syntes ikke at du hadde så høyt bt til å være så mange uker på vei. jeg syns dermen at undertrykket ditt var litt på grensen, den skal helst ikke nærme seg hundre

Skrevet

overtrykket var helt ok, ikke så farlig med undertrykket heller men den bør ikke stige mye over 90

Skrevet

vet ikke alt for mye selv,men d jeg vet er at underrykket er d so teller mest!og jeg merker selv at hvis jeg er stresset når de tar blodrykket kan overtrykket mitt være litt forhøyet!!

Har hørt at ideelt blodtrykk ligger rundt 120/80,men d varierer fra person tilperson!

Skrevet

Normalt overtrykk er 100+alder. Normalt undertrykk er fra 60-85. Over 90 i undertrykk kan vekke bekymring. Det samme kan +30 i overtrykk. Høyt blodtrykk i seg selv er ikke farlig så seint i svangerskapet. Får du derimot store utslag på ødemer (hevelser i kroppen/mye vann) samt utslag på urinprøvene er det grunn til tettere oppfølging. Blodtrykket ditt er med andre ord ikke veldig høyt, og hvertfall ikke med tanke på at du er i uke 39, og dersom det var det eneste legen kommenterte har du nok ingen grunn til bekymring. Hun vurderte sikkert behovet for tettere oppfølging av blodtrykket ditt, men hun kom vel plutselig på hvor langt du er på vei og at det ikke er så lenge igjen til termin :-)

Skrevet

med tanke på preeksklampsi er grensen for bl. trykk hvor man må følge ekstra med, på 140/90... da bør man få tettere oppfølging.. men så er jo dette med bl trykk veldig individuelt... stiger det plutselig mye i forhold til hva som er normalt for deg skal man reagere. får man i tillegg proteiner i urin og ødem, bør man reagere og følges opp av lege. ikke bekymre deg. tenk på alt som skjer i kroppen nå på slutten;-) lykke til:-)

Skrevet

Har litt proteiner i urinen,har vært inne på sykehuset for sjekk ang svangerskapsforgifting.men alle de prøvene var fine..

Går regelmessig til legen for sjekk av blodtrykk og urinen.

Men jeg føder vel snart,så da er det vel over ;)

Skrevet

D kjem jo ann på korr gammel du e da..æ blei lagt inn 2 uker pga eklampsi...da hadde æ 178/148...e 20 år..blei satt på kur å fikk ei lita søt pia 3 uke før termin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...