Gå til innhold

Jeg er visst risikogravid.....

nicco

Anbefalte innlegg

Var hos jordmor i dag. Kjekt å se henne igjen fordi jeg gikk til henne sist også. Hadde med minstejenta og tror også jordmora syntes det var litt spesielt.

I følge jordmora så er jeg "gammel" og bør ha tett oppfølging. Hun mente legene i kommunen ikke var gode nok, og hun har fullt opp, blir vissnok fødeboom i kommunen i år. Så hun hadde ikke tid igjen før 10.mai. Hun jobber også på sjukhuset, og skulle spørre der om jeg kunne komme dit på kontroller.

Blodtrykket var lavt, jeg hadde lave sf-mål, 17 i uke22, og protein i urinen. Dessuten er vel det største problemet ryggen min. Hun mente det ikke hadde noe å si for fødselen, men der er vi litt uenige. Jeg heller nok litt til teorien til legen, som mente jeg kunne settes igang før. Siden prolapset er i nederste virvel og en del av bekkenet, må det jo ha noe å si om en får en unge på 3,5 eller 4,5 kg. Det er fort vekk det som er realitetene for meg, fordi jeg alltid går over tiden. Men vi får se, lenge til det nå.

Minstejenta var som sagt med, og fikk høre fosterlyden. Tror ikke hun forsto hva det var, men de andre ungene var i alle fall misunnelige på henne.....

Fortsetter under...

Hei nicco,

Jeg har også fått definert risikosvangerskap pga. tidligere habituell aborter, antifosfolipidsyndrom (så går nå på blodfortynnende medisiner), i tillegg til at jeg er overvektig. Men, må si at selv om jeg har hatt mine problemer før dette svangerskapet, så har graviditeten nå gått som en drøm! Jeg kunne godt ha vært gravid hele tiden, jeg :-) Nå på slutten merker jeg jo at kroppen forandrer seg, men ingenting som jeg skal klage så høyt på. Har sluppet unna kvalme, bekkenløsning og andre mer alvorlige plager, jobber fremdeles 100 % (selv om det ikke nå akkurat er full fokus på jobb de siste dagene...), og har en aktiv fritid. Alle prøvene mine er helt fine, har hatt litt forhøyet blodtrykk innimellom, men det hadde jeg også før jeg ble gravid, protein i urinen av og til, men ikke noe å bry seg om. Tatt glukosebelastningstest og også den var helt fin. Har gått til jevnlig vektestimering, og babyen ligger nå på normalen (var liten på en av dem, men det kan skyldes målefeil), så føler at jeg har en helt fin graviditet så normalt som det skal være!

Så, selv om jeg i starten ble definert som "høyrisiko", synes jeg ikke det har vært noe ekstraordinært. Bortsett fra at det har jo vært veldig spesielt å få oppleve å faktisk være gravid og alle de følelsene og gledene det har bidratt til (koser meg sånn og blir så glad hver gang jeg kjenner spark i magen!). Håper at tiden når babyen kommer ut også blir like fin, ja ennå bedre :-)

Fint at det har gått så bra med deg!! Det at jeg får tilbud om spesiell oppfølging, er kun pga alder. Men det er jo forskjell på 43 åringer, men en vet jo aldri. Tilbudet er jo der fordi faren for komplikasjoner er større, og da øker de sjansene for å oppdage dette når du får oftere sjekk. Det betyr jo selvfølgelig ikke at du ikke kan gjennomgå et normalt svangerskap, heldigvis. Jeg sa også til jordmor at jeg ikke blir stresset av mange kontroller. Akkurat nå føler jeg ikke behovet, har 5 svangerskap bak meg, og kan nok sile ut en del selv, men det er tilstander man ikke "kjenner" selv. Derfor vil jeg heller gå til kontroll på sjukhuset hvor de er eksperter, enn til en turnuslege som er grei nok, men som har minimalt med erfaring med risikogravide og slår opp i boka for hvert spørsmål-føler jeg vet mer enn henne mange ganger.

Jeg har prøvd å få slippe glukosebelastning pga kvalme, men det får jeg ikke. Er jo frivillig, men likevel. Jeg mener det kan oppdages på en annen måte, men det setter de vel ikke inn ressurser på-forstår det.

Jeg kan tenke meg å få en igangsetting en uke eller to før termin pga prolapset i ryggen. Jordmor var ikke enig. Jeg går alltid en uke eller to over termin, og jeg mener at en 3-4 uker ekstra med en tung baby vil gjøre forskjell på ryggen min. Turnuslegen mente det, men ikke jordmor. Har født store barn før, opptil 4,3 kg, så en ukes tid før termin skulle ikke bety så mye, men....må nok kjempe litt for det kjenner jeg dem rett. Det er nå langt frem, men likevel.

Ønsker deg bare lykke til med resten av svangerskapet.

jeg har også prolaps i nedre del av ryggen, men ryggen min er aldri så bra som når jeg er gravid. Akkurat som om jeg får ett invendig støtende korsett, men dette gjelder jo ikke for alle... Men min erfaring er i allefall bedre rygg( nedre del i allefall blir værre i øvre del og nakke)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...