Gå til innhold

Jeg trenger virkelig hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kan blit litt langt....

Jenta mi ble født nesten fire uker før tida. Hun fikk gulsott og sov med brystet de første dagene. Med det resultat at hun ikke fikk i seg noe som helst mat og gikk ned masse i vekt. For at hun skulle få mat og jeg opp produkjsonen, så begynte jeg å pumpe meg og hun fikk med sprøyte og kopp. Tilslutt gikk vi over til flaske. De første fire ukene ammet jeg først, med skjold, for hun tok ikke pupp. Jeg ammet i 1/2 time trekvarter, og hun tok nesten ikke til seg noe. Så pumpet jeg, og så gav jeg flaske og hun drakk ca 100ml pumpet melk. Etter å ha veid henne og sett at vektoppgangen var bra, gikk vi over til at jeg bare ammer henne om dagen og så får hun litt ekstra pumpetmelk om kvelden og bare pm den ene gangen hun står opp om natta. Jeg bruker skjold. Har forsøkt å venne av med å ta det vekk etter en stund og klippe tuppen, men det ble bare slossing. Hun patter noen ganger, så gir hun opp. Når jeg bruker skjold gjør hun også dette, men skjoldet blirjo i munnen. Problemet er at jeg synes det er veldig tungt å amme. Hun patter noen ganger så stopper hun opp, så må jeg dra litt i skjoldet eller massere hendene eller stimulere henne på annet vis for å få henne til å fortsette. Så patter hun noen ganger, og så er det stopp. Hun patter noen flere ganger om jeg masserer brystet mens hun patter, for da kommer det mer melk. Jeg har brukt nesesprayen, uten at det blir noe annerledes. Nå er ammetiden gått kraftig ned. Hun ammer ikke i mer enn 10-15 min før hun sovner og jeg ikke klarer å vekke henne. Om jeg da skifter på henne, skriker hun etter mer. Gir jeg henne da bryst, ligger hun bare en liten stund før hun sovner.

Tror dere hun får nok melk. Hun har mange skitbleier for dag. På seksukerskontrollen hadde hun gått greit opp i vekt, men ikke så mye som hun hadde før vi sluttet med flaske om dagen(da gikk hun opp 800g på 2uker, nå 500 gram på to uker)

Jeg synes det er kjempevanskelig med denne amminga og lurer på hvor lenge jeg klarer å holde på....Noen tips om hvordan jeg kan få det til å bli lettere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, amming skulle vært olympisk sportsgren...

Og du hadde ikke gjort det no dårlig tror jeg! Prematurjenta di legger meget respektabelt på seg. 150g i uken er jo ok, du ligger langt over!

Har du gjort noe tiltak for å unngå at hun sovner? Massere i hender, under føtter, kle av, gå med fingrene opp og ned ryggraden, legge henne fra deg på et teppe når hun glipper med øynene? Det høres ut som du har en flott utdriving (hvordan er det når du pumper, hvor fort går det unna?), hun trenger bare svelge unna, høres det ut som... Det er vanlig at de blir kjappere etterhvert.

For å bli kvitt skjoldet ville jeg kontaktet en ammehjelper i nærheten, bedt om hjemmebesøk. Hvis skjoldet er å leve med så er det ikke nødvendig for en med god utdriving å slutte med det så tidlig. Det er de med tregere utdriving som sliter. De ekstra pumpingene er fine, da! Noen pumpinger i døgnet gir deg den ekstra stimuleringen du trenger.

Skrevet

På ca fem ti min. får jeg ut det som er, tror jeg. Vesla får aldri ut alt! Pumper jeg meg etterpå er det 30-50ml igjen, og jeg tror det har med skjoldet å gjøre. Når jeg pumpet meg produserte jeg ca. 120ml hver 3. time, så hun får jo ikke så mye i seg ved brystet som når hun får flaske, noe som gjør at hun blir raskere sulten igjen.

Skrevet

Ja, det er det med skjoldet som gjør at du skal pumpe i løpet av døgnet. Slik at det blir tømt over alt. Det er forøvrig bra å amme 8-12 ganger i løpet av et døgn når hun er såpass liten.. Og brystet ditt produserer mer med en gang. Det blir aldri tomt! Kjertelvev, vet du!

Er det største problemet her at du synes det er klønete og treigt med skjoldet? For resten tror jeg at er ok! Vektoppgangen er jo kjempeflott!

Kan du se på det du gjør med skjoldet som din spesielle teknikk, ihvertfall til du får summet deg? Må slappe av litt, vet du! Hun er jo så liten, trenger å få større munn og sånn... Det går seg til etterhvert.

Skrevet

Ja, det føles klønete med skjoldet, og at hun sovner og at jeg aldri vet om hun får nok eller at det blir nok av den fete melken..Jeg synes liksom ikke at ammingen er noen kosestund og er redd for at det skal påvirke henne og at hun etterhvert skal foretrekke flasken. Tusen takk for svar forresten, det hjelper godt på at du er positiv og tror jeg gjør riktig:)

Skrevet

Litt støttendee ord herfra.

Min datter er også prematur, født fem uker for tidlig. Og vi bruker også skjold. Jeg har sett på et som stress og hatt dårlig samvittighet fordi jeg ikke blir kvitt det. Etter å hå snakket med en ammehjelper på nettet, har jeg roet meg ned og sluttet å stresse. Så lenge barnet legger på seg er det ingen fare. Det er selvfølgelig litt stress å måtte pumpe hver dag, men det viktigste er at ammingen fungerer. Vær stolt av at du ammer ditt premature barn. Det er ikke lett. De er gjerne sugesvake.

Min datter er nå 3 mnd og vi prøver litt uten skjold. Innimellom går det, innimellom ikke. Det viktigste er at jeg ikke stresser med det lenger. Dette er vår måte å amme på!

Skrevet

Tusen takk for støttende ord:) Men jeg lurer på en ting til,jeg...Hvor ofte pumper du? Jeg pumper etter hun har spist om kvelden, om natten, og kanskje en gang i løpet av dagen.

HI

Skrevet

Jeg pumper en gang om dagen, noen ganger hopper jeg over en dag. Jeg har mer enn nok melk og det er jo grenser for hvor mye vi trenger i fryseren. Se det an. Merker du at du får mindre melk, så har du jo et lager i fryseren som du kan ta av mens du øker igjen.

Stress ned. Det ordner seg. Og babyen din vokser akkurat som min!

Skrevet

Jeg skal forsøke, det er godt å vite at det er flere med samme problem:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...