Gå til innhold

Flere med sykemeld. som MÅ jobbe selv om lege og JM sier at dere ikke skal være i aktivitet??

Anbefalte innlegg

Ja litt spesiellt spørsmål.. Men, jeg er altså sykemeldt 100% og har vært det siden januar. Har slitt veldig med bekkenet, og til tider har det vært skikkelig ille. Bruker både krykker og bekkenbelte og flere hjelpemidler.

Så har jeg igjen blitt inkallt til sjefen for å ordne oppfølgingsplan. Dette har vi vært gjennom en gang før, men ble avblåst fordi jeg ikke kan jobbe. Legen min har jo gitt legeerklæring til nav på at jeg ikke skal være i aktivitet pga store bekkensmerter, så derfor skjønner jeg ikke hva problemet er??

Sjefen sier jeg skal komme og prøve å jobbe. (jobber på sykehjem) så hun sier jeg skal komme og prøve og aktivisere pasientene, f.eks gå tur med de osv.. Hvordan kan hun kreve det når legen sier dette da??? Skal jeg liksom ut å gå med pasientene når jeg ikke greier å gå selv??? jeg med krykker og de med gåstol. Uff!! blir skikkelig sliten av dette jeg. :-s

Skal inn på møte imorgen, og da skal jeg ha med krykkene mine. Og så skal jeg stå på mitt. Jeg kan jo ikke jobbe slik som situasjonen er!!

Fortsetter under...

Jeg har hørt at det faktisk er ulovlig å jobbe mens man er sykemeldt; dette bør sjefen din vite! Lurer på om det også er noe med forsikring inne i bildet (usikker...). Jeg ville ringt NAV i dag eller i morgen før møtet slik at du har konkrete fakta å slå i bordet med. Det er jo en grunn til at du er sykemeldt! Er respektløst og virkelig dårlig "management" av sjefen din. Håper du får til å stå på ditt - du har alle rettigheter her! Lykke til!

Ja jeg har jo alt på min side. Men det er faktisk slik at alle som er sykemeldt over 6 uker skal igjennom en oppfølgingsplan. For å se om det er noe på jobben som kan tilrettelegges for den som er gravid. Men når til og med legen sier at jeg ikke skal i aktivitet, så skulle det vell ikke være så vanskelig da å skrive på skjemaet at jeg ikke skal jobbe.

Uff! blir så sliten. Har snakka med nav, slik at jeg fikk vite hva det var akkurat at sjefen hadde skrevet. Så nå vet jeg hvertfall det. Så skal jeg bare krysse fingrene for morgendagen da, slik at arbgiver tror meg.

Sliteeeen!!!

Hei! Nei du trenger ikke jobbe! Jeg har vært sykemeldt i flere uker og fikk selv brev fra NAV om at man skulle gjennom en oppfølgingsplan eller noe. Men da ringte jeg legen min, og hun skrev til trygdekontoret at jeg ikke kan jobbe pga bekkenløsningen. jeg går til fysioterapeut, og så lenge du får behandling, så tror jeg ikke du trenger jobbe. Ring legen din!! du må ikke finne på å jobbe når du er så dårlig! Håper dette var til hjelp.

kanskje du også kan få legen din til å ringe sjefen din og fortelle at du ikke kan jobbe. eller du må si klart i fra til sjefen din selv at du ikke kan jobbe (pga søvnmangel, store smerter, krykker, fare for senskader hvis du ikke tar hensyn til smertene, at du har mer enn nok med å klare deg hjemme). det er mange menn og damer (!) der ute som tror at bekkenløsning ikke er så nøye. de som ikke har hatt bekkenløsning selv har ikke peiling på hvordan det er.

Ja det er ganske tydelig det at de ikke skjønner hvordan det er. Og at de tar alle gravide under samme kam. Vi er ganske mange gravide på jobben for tiden. Og fordi at noen av de andre følger en slik plan, så skal liksom jeg også det. Så det er jo tydelig det at de tror alle oss fungerer på samme viset. Men f.eks om alle har bekkenløsnings også, så kan jo alle vi ha fullstendig ulike smerter.

Nei jeg skal møte opp som avtalt til møtet i morgen, med krykkene. Og så skal de få se. Jeg vet bare at jeg ikke har noe der å gjøre. At jeg skal liksom pleie pasienter når pasientene på min avdeling er mer oppegående enn meg for tiden. heh..

Annonse

Arbeidstaker skal strekke seg så langt som mulig for å tilrettelegge for deg, men legen din kan fylle ut del to på sjukmeldinga di dersom han meiner at det ikkje vil vere forsvarleg for deg å jobbe sjølv med tilrettelegging. I så fall kan ikkje arb.takar kreve at du skal møte opp på jobb.

Men det er jo akkurat det som har skjedd hos meg. Legen har skrevet del 2 på sykemeldinga fordi jeg ikke kan jobbe med tilrettelegging pga helsetilstanden min. Men enda så krever de at jeg skal komme og prøve!!

Off! I natt har jeg knapt sovet pga bekkenet, og hver gang jeg våkna så lå jeg der og tenkte på møtet jeg skal på idag. Gleder meg ikke akkurat. Men jeg skal ta opp akkurat det der jeg skrev ovenfor. Hvorfor fikk jeg da beskjed av nav om å ordne legeærklæring hvis jeg ikke kunne jobbe med tilrettelegging, når det tydeligvis ikke har noen betydning for arb.giver!! nav ga meg beskjed igår om at arb.giver kan skrive på skjemaet at jeg ikke kan jobbe med tilrettelegging, så dette skal jeg nok også få frem.

Er ikke sikkert at sjefen din har så veldig lyst til å bruke tid på dette heller, men i følge det nye regelverket så er de forpliktet til å gjøre det (sitter selv på den "andre siden" og vet at det er en ordning som pr.dags dato passer de færreste bedrifter og ansatte..). Masse ekstrakostnader for de fleste bedrifter dette, kan jo hjelpe for noen få som er sykmeldte, men få bedrifter som har mulighet til å tilby sine ansatte en "annen" stilling i den perioden den aktuelle ansatte er sykemeldt. Samme hva sykmeldingen måtte gjelde, i såfall må det være en STOR bedrift med mange ansatte og ditto mange ulike arbeidsoppgaver som vedkommende kunne fått prøvd seg på.

Tenk på dette neste gang du snakker med sjefen din, så får dere kanskje en lettere tone dere imellom, og får en hyggelig samtaler ut av det istedet for sinne, frustrasjon og stress :o)

• 2 uker senere...

Jeg tenkte jeg kanskje skulle svare igjen, og fortelle hvordan resultatet ble.

Alt ordna seg til slutt. Jeg og arb.giver hadde fått HELT forskjellige beskjeder fra nav. Jobben min hadde ikke fått samme brevet engang. I det skrivet de hadde fått sto det at jeg måtte jobbe og kom ikke utom det. Men i mitt brev sto d jo at "om legen sier nei" eller "om tilrettelegging ikke går, så blir man fritatt". Og kommentaren fra sjefen var ganske kort, jeg hadde ingenting der og gjøre, hun så jo det. Og i tillegg til brevet fra lege, så var det jo ingenting å si på det.

Men, at det skal være så mye styr bestandig. Hvorfor kan de ikke sende ut samme opplysninger da! jaja, det ordna seg til slutt. Tross mye tårer i forkant.

• 3 uker senere...

På sykemeldingen din står det noe som ser omtrent sånn ut:

"Er det tungtveiende grunner til at pasienten ikke kan være i arbeidsrelatert aktivitet"?

Der har legen din krysset på "JA".

Ergo, det er ingen som helst grunn til at du engang skal tenke på å gå i arbeid. Dette er faktisk legens avgjørelse, ikke sjefen din.

Ja, det er sånn at man skal ha oppfølgingsplaner for å kunne heve trygd etc fra NAV, men legen er den høyeste instansen her, ikke sjef eller NAV.Legen setter diagnoser og vurderer om pasienten er i stand til å jobbe. Er vi ikke det, så står det på sykemeldingen, eller på en egen rubrikk som legen skriver i den delen som han sender direkte til NAV.

Be sjefen din ringe legen, så får nok pipa hans en annen lyd.

Hilsen en som har vært sykemeldt en stund......

Hei!

Etter 8 eller 12 uker sykemelding skal man alltid til en oppfølgingsamtale med arbeidsgiver. Dette er de pålagt av nav.

Ring legen din, snakk med han/henne. Hvis han mener at du ikke skal være i aktivitet i det hele tatt, så får du legen til å ordne opp med nav og arbeidsgiveren din. Du kan f.eks frita legen for taushetsplikt slik at legen kan skrive en erklæring til arbeidsgiver med litt informasjon om din helsetilstand og hva han og nav har blitt enige om så slipper du disse møtene.

Så kan du nye resten av svangerskapet så godt det lar seg gjøre.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...