Gå til innhold

Til dere som er over 40 og ikke har barn fra før

Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at dere har ventet så lenge? Er dere ikke litt redde for at det ikke kommer til å ordne seg, og at dere forblir barnløse? Og hva synes dere om at dere er over 60 når barnet deres er rundt 20 år?

Det er ikke vondt ment, jeg bare lurer. Det hender nemlig at panikken kommer snikende på meg, og jeg er fremdeles under 30...

Fortsetter under...

Jeg er ikke over 40 og barnløs, men svarer for det. Min mor fylte 41 det året hun fikk meg (har 4 eldre søsken da).

Jeg var alltid veldig redd for at foreldrene mine skulle dø, fordi de var jo såååå gamle i forhold til alle de andre foreldrene. Nå som jeg er så "gammel" snart selv, skjønner jeg jo at dette var veldig ubegrunnet. Jeg har aldri manglet noe, hadde hjemmeværende mamma, og kan ikke klage i det hele tatt. Ble skjemt bort av mine eldre søsken, og begge mine foreldre lever enda.

Man kan like gjerne dø fra barna ung som gammel. Tror mange nå til dags venter med å få barn p.g.a. karriere og ev. det å finne en mann og dele livet med.

Vi ventet i 10 år vi før vi bestemte oss for å få barn. Ingen spes. grunn, bare at vi ikke ønsket før. Nå ser vi jo kanskje at vi kunne begynt før, fordi vi "rekker" kanskje bare å få 2. Ikke det at vi egentlig vil ha flere da :)

Alle har sin grunn, og gjennomsnittsalderen for 1. gangsmødre er godt over 30 i Oslo, og også ellers i landet.

Nei, barn skal man ikke få fordi "klokka" tikker. De skal være ønsket og delvis planlagt (om man kan klare det).

MEN, man må jo ta høyde for at jo eldre man blir, jo vanskeligere kan det være å bli gravid, eller gjennomføre et greit svangerskap.

Jeg hadde et drømmesvangerskap, med null problemer, og håper snart jeg er på vei igjen med en liten tass, og får et like flott svangerskap.

:)

Og selv om jeg er i slutten av 50-årene når snuppa er rundt 20 (hjeeelp!!!), så tror jeg at jeg fortsatt er like barnslig som jeg er i dag. He, he. Ung i sinn....osv. :)

Får satse på at jeg fortsatt er like sprek, slik at jeg slipper å følge hennes russefeiring fra en rullestol eller med en rulator :) He, he.

Det er eit heilt legitimt spørsmål. I mitt tilfelle var det litt ein kombinasjon av ei (altfor) lang utdanning og ein gubbe som ikkje ville, og etter at han let seg overtale, har ikkje naturen spelt heilt på lag. Nå tar det til å bli lovleg seint, men på den andre sida blir folk veldig gamle i min familie (over 90) og held seg spreke, så eg er ikkje så veldig bekymra for det, eigentleg. Ein får ta det som ein bonus om det skjer, og viss ikkje, har vi eit godt liv utan barn også.

Men eg kjenner på at det er eit sakn. Om eg skulle gje deg eit råd, vil det vera ikkje å vente for lenge - og da ikkje fordi eg trur at eldre kvinner blir dårlegare mødre, men fordi eg nå veit av bitter erfaring at det slett ikkje er lett å få det til etter fylte 40. Det er altfor mange av dei som skriv fast her som har vore gjennom fleire spontanabortar. Sjølv har eg hatt to. Det er ikkje festleg. Så om du har ein mann du er glad i og som vil ha barn med deg, set igang!

mvh

Annonse

Heisann! Jeg er ikke over 40,men over 30 og er titt og ofte herinne og leser, og må bare få si hva jeg mener!! I vårt tilfelle kan detgodt være vi blir over 40 og fortsatt barnløs for den del. Jeg har søsken som alle har fått barn i ung alder og som i ettertid er enstemmige i at de gjerne hadde ønsket de var eldre og mer moden før de fikk barn. I tillegg har jeg slekt som har fått sine første barn i midten av 30 åra hvor barna har nytt godt av morens erfaring og ro ( noe jeg tror kommer av at man er mer erfaren og vet hvilken verdigrunnlag man oppdrar barna på). Jeg ser ikke ned på unge mødre heller. Det finnes gode unge mødre og gode "gamle" mødre....og dessverre også ikke så gode! Tror det viktigste er at et barn faktisk er ønsket og blir elsket! Vi har forsøk å få barn fra midten av 20 åra, men tilfeldighetene har bestemt at slik skulle det ikke bli og jeg blir mer og mer komfortable med tanken på å bli "gammel" mor. Og jo da jeg får tilfeller av angst av og til, men ikke for at barna skal synes jeg er gammel, men for at vi kanskje aldri får oppleve å bli foreldre. Min mor er forresten like gammel som jeg er nå, da hun fikk meg og jeg har aldri syntes hun er gammel. Det er faktisk venner av meg som har foreldre som er 10 år yngre enn mine, men som virker som de er 10 år eldre ! Om man får barn som ung er det heller ingen garanti for at barna får beholde sine foreldre. Min samboer mistet begge sine mens han fortsatt var i tenårene..

Lykke til alle prøvere om dere er over eller under 40, og god påske!

Hei Mas@nder

Jeg har mine grunner til å signere med anonym. Det var ikke ment som et ekkelt inlegg eller noe, og jeg er ikke ute etter å krangle (da hadde jeg brukt kranglesida).

Min grunn til å lure er at jeg føler at alle jeg kjenner har fått barn i ung alder. Mamma fikk meg da hun var 20, og begge mine to søsken var født før hun fylte 25. Jeg er selv i slutten av 20-årene, og føler at jeg er lovlig sent ute med å få barn, selv om jeg har tatt lang utdannelse og alt det der. Jeg kjenner ingen som har fått sin første etter fylte 30, og tenker faktisk en del på de spørsmålene jeg stilte i starttråden. Jeg tenkte derfor at jeg kunne spørre dere. Beklager hvis du følte deg støtt...

Heisann!!

Jeg er over 40 men har flere barn fra før, jeg fikk mitt første barn som 26 åring og det foreløpig siste som 38 åring.

Jeg synes ikke du skal ha noe panikk fordi om du er over 20 og fremdeles ikke har barn. Du har mange fruktbare år foran deg, det er jo fint at man får barn når man er klar for det, om en da er 20 eller 40 år!!

Selv om det er bevist at det tar lenger tid å bli gravid når man blir eldre, er det store idividuelle forskjeller. Noen blir tlsynelatende lett gravide uansett alder, mens en 20 åring også kan streve lenge før spiren sitter:)

Så slapp av og vent til du er klar, det er mitt råd i all fall:)))

Hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...