Millapril Skrevet 29. mars 2007 #1 Del Skrevet 29. mars 2007 Hei alle sammen og tusen takk for alle gratulasjoner og lykke ønskninger!! Blir jo helt rørt her jeg sitter. Vi har endelig kommet oss hjem fra sykehuset og hatt første natt hjemme med babyen. Hjelp så skummelt. Det gikk ikke spes bra heller, da hun bare ville være våken og ikke amme. Måtte ty til morsmelkerstatning til slutt. Vi har hatt en veldig veldig tøff uke på sykehuset. Lille Erica var dessverre ikke helt frisk da hun ble født. Hun ble tatt med sugekopp etter en særdeles lang og hard fødsel. Hun ville ikke komme ut, mor fikk ikke smertestillende og barnelegen var brutal! Det endte med at mor ikke hadde krefter igjen etter nesten ett døgn med vonde rier, som aldri ble pressrier. Så da sugekoppen kom virket det som en god løsning. I ettertid angrer jeg bitter på dette. Jeg fikk en stygg rift som måtte sys på operasjonsstuen, og det ble også veldig traumatisk for pappan, stakkars. Det var overfylt på Ullevål, da vi kom inn. Ble sendt hjem igjen etter en undersøkelse, selv om riene kom med 4 minutters mellomrom. Etter en natt med vonderier, fikk vi endelig lov til å komme inn på morgenkvisten og fikk siste ledige fødestue. Fostervannet gikk, og det var dessverre svært missfarget! 4 cm åpning, ble fort til 6 cm åpning. Jeg spurte om smertestillende, men JM mente jeg hadde så god pusteteknikk at lystgassen ville gjøre nytten. Det var jo bare løgn og jeg kastet opp så det holdt. Da følte jeg meg stilig gitt,,, Så plutselig hadde jeg 10 cm åpning, og siden det gikk så fort, mente fortsatt JM at smertestillende ikke var nødvendig... Etter 6 timer hadde det enda ikke skjedd noe og jeg hadde ikke mye krefter igjen. Pustingen tok jo knekken på noe av smertene, men tærte veldig på. Og til slutt var jeg helt tom, Barnelegen ble tilkalt og da jeg enda ikke hadde fått pressrier, ble det bestemt sugekopp. Det tok fortsatt lang tid før vi fikk ut baby. Hun ble nøye undersøkt pga missfarget forstervann, og det viste seg at hun hadde fått i seg en del av dette... Dette ga henne en infeksjon og hun ble sendt på barneavdelingen i løpet av natten. Det er ganske så drøyt å se sin lille ligge på nyfødt intensiv med slanger koblet til. Jeg taklet dette dårlig og det har blitt mange tårer disse dagene. Men for noen flotte snille søte jenter som jobber på barne avdelingen!! Siden det var så fult fikk jeg ikke plass på barsen, men måtte dele et lite venteværesle med 2 andre. Dagen etter fikk jeg rom på barsel, men det er jo ikke for far. Jeg fikk jo heller ikke ha Erica hos meg pga infeksjonen. Grusomt!! Dagen etter fikk jeg heldigvis hotellrom og vi fikk være der i 2 dager. Men barselkvinner har jo ikke krav på mer, og plutselig sto vi uten rom, med en baby på intensiven. Ikke moro, og jeg var ganske så fortvilet. Min kjære tok heldigvis affære og laget et lite helvete. Det går jo ikke ann å sende en ammende mor hjem, uten baby! Vi fikk ordnet en hybel der vi kunne ligge og til vår store glede hadde Erica blitt så mye bedre at hun fikk være med oss på permisjon om natten. Infeksjonen gikk heldigvis raskt over, og etter 5 dagers kur med antibiotica var hun kvitt det hele. Mye bedre enn 10 dager som forventet! Hun kom greit i gang med ammingen, men sliter litt fordi hun er så sulten og at det ikke går fort nok rett og slett. Hun har også svært høye gulsot verdier, men ikke nok tilbehandling. Men torsdag morgen ble vi hentet av legen, med de beste nyheter på lenge. Vi fikk ta henne med hjem, infeksjon helt borte, Men vi må inn til kontroll igjen pga gulsot verdiene. Aldri har jeg vært så glad og tårene strømmet. Barseltårer blandet med utrolig glede!! I natt har vi som sagt hatt henne hjemme for første gang. Sliter litt med ammingen, men pumper litt og gir litt erstatning. Hun er jo så stor og krever mye mat. Melken har kommet, men sliter litt med teknikken. Hun er sååå søt og god og vi er så glade for at alt har gått bra tross alt. Men det har som sagt vært en tøff uke for oss og vi er glade for å være hjemme igjen! Huff, dette ble ett langt innlegg, men takk til dere som holdt ut og leste det. Deilig å få det ut også. Erica ligger og sover så søtt i sin vogn, som falt bedre i smak en sengen foreløpig! Gleder meg til første trilletur. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 29. mars 2007 #2 Del Skrevet 29. mars 2007 Kjære vene for en historie. Sitter her med baby på skulderen og tårene trillende nedover...for en fæl opplevelse. Det er viktig at du får pratet mye om det ellers sliter du kanskje med det en stund. Jeg hadde også en kjip fødsel - selv om ikke på langt nær så kjip som din - og jeg var deppa lenge. Husk at det er helt normalt å føle det litt sånn og det er ingenting galt med deg for det. Først nå begynner jeg å synes det er fint å være mamma til noen som krever meg hud og hår, det var ikke fødselsdepresjon som vi fryktet men helt vanlige hormoner som måtte bearbeide en vond opplevelse. Og det er veldig vanlig, spesielt etter en opplevelse som dette. Det er selvfølgelig ikke sikkert du har det sånn, men tilfelle....du vet. Når det er sagt - gratulerer så mye mye med jenta di! Gleder meg til å se bilde av den lille prinsessen og lykke til med den første perioden hjemme. Den kan være utfordrende, men den er absolutt fin også :-) Nå kan du slappe av hjemme og bare lære å være mamma! Stor klem til deg! Du har vært superflink :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8809290
gutt♥02.04.07♥jente♥18.11.10♥ Skrevet 29. mars 2007 #3 Del Skrevet 29. mars 2007 hei du! :-) å så godt å høre at dere har d bra nå! jeg kan ikke engang tenke meg hvordan dere har hatt d... uff blir lei meg,men å veldig glad for at ting er bedre nå. husk å ta hodt vare på deg selv nå i tiden framover da, kos deg med den lille søte vennen å mannen din!! du er kjempe flink!!!! stå på :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8810117
Bellen^2 Skrevet 29. mars 2007 #4 Del Skrevet 29. mars 2007 Gratulerer så mye som mamma Millapril! Gud for en opplevelse du har vært gjennom. Trodde jeg var ferdig med å gråte over disse fødselshistoriene jeg, men her sitter jeg og sipper som ei geit. Du er en utrolig tøff dame som klarer å skrive om dette allerede og se det positive. Jeg slutter meg til Sanasol sitt råd om å få snakket om det du har vært igjennom. Ikke gå med tankene og spørsmålene dine alene, snakk med mannen din eller en av JM på sykehuset eller barsel. Det er viktig å få jobbet seg gjennom ting og bearbeidet tankene i sitt eget tempo, men du trenger ikke gjøre det alene hele veien. Jeg har fortsatt spørsmål etter min fødsel og jeg plager mannen min med de til stadighet ettersom han fikk med seg en god del mer enn det jeg gjorde. Så flott at mannen din var det og kunne rydde opp også, man kan føle seg ganske sliten og hjelpeløs i en sånn situasjon. Erica har vært kjempeheldig som har fått to så flotte foreldre! Godt å høre at det går bedre med deg og lille Erica nå. Det må ha vært utrolig godt å få velsa med hjem etter en sånn start. Jeg håper du nå får slappet av litt og får nyte tiden sammen med Erica og pappa'n. Vi gleder oss masse til å se dere på treff! Store gledesklemmer fra Sebastian & Ellen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8810217
Gjest Skrevet 29. mars 2007 #5 Del Skrevet 29. mars 2007 Utrolig godt å kunne lese at det gikk bra til slutt, tross alt. Jeg unner ingen slike opplevelser, og det er godt å kunne både skrive og snakke ut om dem i ettertid! Selv om jeg ikke har født har jeg skjønt at er det noe man har behov for så er det å dele erfaringen sin med andre, samt å få svar på mange ubesvarte spørsmål! Godt at du har en tøff og standhaftig mann, og utrolig bra å høre at du er en tøff og modig dame!!! Jeg er stolt av deg! Og gleder meg til å bli kjent med Erica! Ønsker dere en riktig god påske, og mange fine trilleturer i det fine været! - Nytt treff kommer snart. Må bare få bekreftet at vi kan ha det der vi ønsker! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8810854
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 29. mars 2007 #6 Del Skrevet 29. mars 2007 Hei Millapril og så deilig å høre fra deg. Gratulerer så mye med den lille skjønne og jeg er så glad at alt gikk bra. Fødselen din hørtes slitsom ut og hard. Håper du får bearbeidet det og kommer over den tøffe opplevelsen. Når det gjelder tiden på nyfødt så beskriver du akkurat mye av de samme følelsene og engstelsen som vi også opplevde. Husk at du må gjerne ringe meg om du trenger noen å snakke med for dette er akkurat det samme vi gikk gjennom. Slanger, ledninger, diverse pleiere som skal lære deg å amme, køyesenger på brakker osv. Jeg er her for deg om du vil snakke med noen. Husk også at du ikke må amme for en hver pris., Jeg måtte gi opp for den frøkna her vil helst bare ha flaska til slutt. Så nå er vi 100 % på flaske. Håper du tar tiden til hjelp og koser deg hjemme. Jeg hadde en sinnsyk lykkefølelse den dagen vi fikk ta henne med hjem for første gang. Bilirubinen din går sikkert bra. Vi hadde 4-5 ganger i lys med denne snuppa. Men det ordnet seg til slutt. Kos og klem fra Hanne & Mathilde Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8811411
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 29. mars 2007 #7 Del Skrevet 29. mars 2007 Oi, høres ut som en forferdelig slitsom fødsel og ikke minst styret som dere måtte gjennom etterpå! Vet ikke om jeg hadde taklet det like bra selv! Kjempebra at infeksjonen gikk så raskt over og at hun er på bedringens vei, ingenting som hjelper bedre enn kjærlighet fra mamma og pappa :-) Må ha vært kjempedeilig å få beskjed om at dere kunne ta henne med dere hjem. Gratulerer nok en gang med prinsessa di! Gleder oss til å treffe deg og Erica på treff :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8811634
Två små trollungar Skrevet 30. mars 2007 #8 Del Skrevet 30. mars 2007 Høres fryktelig slitsomt ut... kan ikke forestille meg hvordan det skulle være å få en liten med infeksjon og all uro det bringer. For en start på livet! Synes det er rart at det ikke ble hastesnitt når vannet var så missfarget, jeg... Kan bare føye meg til alle kloke ord som er sagt i tidligere innlegg, flott at du allerede kan prate om det, gråt så mye du vill og husk at du dar vart utrolig flink og at din lille jente er kjempeheldig med sine foreldrer! Gleder meg til å se dere på treff etter hvert! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8818022
smurfen :o) Skrevet 30. mars 2007 #9 Del Skrevet 30. mars 2007 Det var litt av en historie. Jeg må også føye meg etter det de andre har skrevet. Syns du har vært kjempe tøff som har taklet dette så bra og klarer å skrive om det allerede. Erica er heldige som har slike flotte foreldre! Nå håper jeg dere får kos dere masse sammen med vesla. Gleder meg til å se dere begge på treff. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8819088
måken og vesla Skrevet 30. mars 2007 #10 Del Skrevet 30. mars 2007 Gratulerer så mye! Jeg må bare slutte meg til det de andre skriver. Du er kjempetøff, og heldig som har en mann som vet å lage bråk når det er nødvendig! (Jeg har forklart min at det er hans jobb, kan jo risikere at jeg blir helt utafor hvis noe skjer, og at jeg ikke klarer å stå på kravene). Håper det går seg til etterhvert nå når dere har fått kommet hjem, det kan jo være at trygge og vante omgivelser gjør underverker. Må dessuten innrømme at selv om jeg er ganske lei og klar for å føde nå, så grugleder jeg meg til fødselen...Ellers er formen min bra, og de evigvarende kynnerne har gitt seg, nå er de mer normale, litt av og på, så kanskje livmora hviler litt før den store jobben... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8819503
Endelig ny spire i magen Skrevet 30. mars 2007 #11 Del Skrevet 30. mars 2007 Oj oj oj... dette var jammen tøft å lese. Håper alt går bedre nå. Har tenkt masse på dere. Det er bra du får snakket litt om det og du har jo flere her som du kan snakke med. Lykkebarn har jo vært gjennom noe av det samme..... Jeg håper dere får en flott påske! Klem Annikken og Benedicte Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8823452
Tussi og Maja Skrevet 1. april 2007 #12 Del Skrevet 1. april 2007 Oj, så utrolig tøft det dere har vært igjennom! Sitter her med gåsehud og tårer i øynene! Ikke nok med en tøff fødsel, men så mye ekstra bekymring i tillegg etterpå! Jeg vet bare at jeg var bekymret over alt mulig etter fødselen, selv om Maja var helt frisk. Så jeg kan bare tenke meg til hvordan dere har hatt det... Men så utrolig bra at det går bedre nå! Amming tror jeg er et slit for de fleste å få til teknikken på. Men ofte går det seg til. Dessuten, som de andre også skriver, det er ikke verdens undergang hvis man ikke får det til. Det er mange som opplever det! Håper dere får "landet litt" nå, og at det går seg til med soving og amming. Og jeg må bare understreke det de andre også sier om at man må bearbeide slike opplevelser. Utrolig viktig! Spesielt hvis dere tenker å få flere barn etter hvert... Gleder meg masse til å treffe dere på treff! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8834126
marihøne ♀07 ♀09 Skrevet 3. april 2007 #13 Del Skrevet 3. april 2007 Oi for en historie. Blir helt skjelven her jeg sitter. Jeg støtter de andre her og syns du har vært kjempetøff. Håper du får orden på alle tankene dine. Gleder meg til å hilse på Erica på neste treff Kjempefine bilder forresten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8857967
Rødtopp75 og to små Skrevet 3. april 2007 #14 Del Skrevet 3. april 2007 Oi, oi, oi det høres ut som en veldig tøff fødsel og tid etterpå. Bare det å bli skilt fra det lille nurket sitt så kort tid etter fødselen er jo veldig fælt. Bra at det går bedre med dere all nå da. Håper ammingen og resten av stellet hjemme vil gå seg til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8859943
Solstråle72 Skrevet 8. april 2007 #15 Del Skrevet 8. april 2007 Det var litt av en historie. Kan ikke være noe hyggelig å oppleve noe sånt. Håper du/dere har fått ting litt på avstand nå og koser dere med lille Erica. Jeg venter også et knøtt på ca. 4000g, har begynt å grue meg litt til fødselen nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8808991-endelig-hjemme-igjen-veldig-veldig-laaangt/#findComment-8895692
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå