Gå til innhold

Temp måling - til å stole på??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei... Jeg lurer litt på dette med temp-måling for å finne ut av når eggløsningen er! Jeg har lest at den skal stige rundt 0,5 grader rundt dag 14 og holde seg der et par dager...

-Vil det si at man skal ha den samme tempen (lavere da enn "toppen") alle de andre dagene?

-Og kan man få flere "topper"??

Har nemlig målt tempen siden siste mens og den varierer i hytt og gevær og jeg har hatt 2 tydelige topper over 37.0 grader mens resten holder seg mellom 36.0 og 36.6.

Er det bare meg som er "unormal" her, og finnes det fasit på dette??

Og forresten hva er det best å ta tempen med?? Har øreterm nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

etter eggløsning så stiger temperaturen MINST 0,2 grader (litt mer hos meg da) i forhold til den temperaturen du har fra mens og til eggløsninga. Er man gravid vil denne temperaturen holde seg høy lenge (mulig hele svangerskapet, men det er jeg litt usikker på). Dersom du ikke er gravid, synker tempen dagen før eller samme dag som tanta dukker opp. Så vil den holde seg lav frem til eggløsning igjen, så stiger den 0,2 grader eller mere etter eggløsning og holder seg slik til mensen kommer, evt fortsatt høyt dersom du er gravid osv.... tempen vil også svinge litt opp og ned underveis, men etterhvert vil man se et tydelig mønster (dersom man er nøye og gjør dette riktig).

Temperaturmåling er et meget pålitelig verktøy når det gjelder å finne ut om man har el, evt når man har el, og om man er gravid. Temping er faktisk mere pålitelig enn f.eks eltester...(eltester kan ikke si noe om egget faktisk har sluppet, tempen vil derimot ikke stige dersom egget ikke slapp). Grei måte å bli kjent med sin syklus =0)

Det er best å tempe i vagina evt i munnen (under tunga), og det er viktig å tempe på morran FØR du har stått opp, og etter minst 3 timer sammenhengende søvn, og til samme tid hver dag. Da får du best resultat.

Skrevet

Har lest at øretermometer blir for unøyaktig, vet ikke hvor mye det utgjør. En bør bruke et termometer med to desimaler. For å få et mest nøyaktig svar bør en teste til samme tid hver dag etter minst tre timers søvn.

Er ganske ny i tempinga selv, men har skjønt at noen får et dropp i temperaturen før el, og at den stiger rett etter EL, ser ut som om den holder seg høyt en stund før den synker før TR. Hvis en er gravid vil ikke temperaturen synke.

Vet ikke om dette er noe hjelp for deg:-)

Gå inn på noen av de linkene folk har lagt ut under FF-tråden, så ser du hvordan det varierer hos folk:

Skrevet

Det var gode svar!!! Da skifter jeg ut øreterm og skal prøve å ta det til samme tid hver dag! Og takk for link forslaget! Jeg har tenkt å følge litt med noen mnd for å se om det er noe system... men første mnd ble litt vel forvirrende!!!

Igjen takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...