Gå til innhold

Juni: Dere som har vært utenlands med barna ? hva med passbilde?


Løvehjerte

Anbefalte innlegg

Etter maaange forsøk fikk jeg endelig tatt et bilde jeg mente tilfredsstilte alle strenge krav til passfoto, men det var visst ikke bra nok. Ble anbefalt på politistasjonen å gå til fotograf. Hvordan har dere gjort det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var hos fotograf, mathias var vel ca 4 uker da tror jeg, for å ta passfoto. Det var ikke akkurat det letteste, men fotografen vet iallefall når h*n har fått et "godkjent" bilde:) vi betalte vel 100-200 kr for 4 passfoto:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok i vanlig fotoboks på politistasjonen, mens hun satt på fanget. Hun ser jo temmelig åndssvak ut på det, men det var visst godt nok som passfoto ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok passfoto hos fotografen. Det gikk veldig fint. Hun var litt trett (like før formiddagsluren), så det kom ikke et eneste smil. Og det var jo helt perfekt. Hun ble satt alene på gulvet i studioet og fotografen tok et par bilder der hun så helt alvorlig ut. De skal jo ha lukket munn og avslappet ansiktsuttrykk osv... Regner med du har vært på politiets nettside og sett på kravene til passfoto.

 

Vi betalte 85 kr. for 8 stk. passfoto. Vi trengte bare å levere inn et bilde når vi skulle ha pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde tatt noen bilder hjemme og printet dem ut, men de ble desverre ikke bra nok da de blåste dem opp på dataen.

Vi måtte derfor ta noen bilder i fotoboksen på politistasjonen. Det var ikke lett. mannen min, som regel rolig og behersket, fikk høyt blodtrykk da vi gjorde dette. tror vi endte opp med å gjøre det 4 ganger før det ble godkjent! for et styr! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nærmest umulig å få dem til å sitte stille, og i tillegg ikke gjøre grimaser, le eller smile?! Jeg har fått tips om en fotograf som tar passfoto av barn, så jeg tror jeg overlater problemet til han! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro til fotograf for å ta passbilder av Teodor, som bare ville smile på bildene sine ;) Ble kjempebra til slutt :)

 

Er det ikke blitt sånn at kravene ikke er så strenge mer da? F.eks at det ikke gjør noe at barna smiler....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble sikkert et fint passbilde! :) Jeg prøver jo alltid å få lillegutt til å smile på bilder, så det føles litt teit plutselig å skulle kjempe for å få et alvorlig bilde!

 

Men det er ganske strenge krav, dette er listen fra politi.no:

 

I forbindelse med innføring av biometri, vil det bli stilt strenge krav til passfoto:

 

• Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet

• Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger

• Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder

• Fotoets størrelse skal være ca. 35x45 mm

• Fotoet tas rett forfra (fokuser på øynene), mot en lys bakgrunn

• Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge

• Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake bør være minst 30 mm

• Hodeplagg må ikke kaste skygge

• Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår

• Både hake, panne og begge kinn skal være synlige

• Munnen må være lukket

• Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg tok av sondre på fotograf haugen på lietorvet gikk veldig bra trur hu bare knipsa to ganger før hu var fornøyd,jeg tok det da han var litt trøtt de var kjempe flinke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...