Gå til innhold

Er det noen her som har brukt antideprissiva og ammet samtidig?

Anbefalte innlegg

Før jeg ble gravid brukte jeg fluoxetin mot angst, slutta midt i svangerskapet fordi jeg så gjerne ville amme barnet mitt og ikke utsette han for det gjennom morsmelka.

Gikk greit å slutte, men nå har angsten altså begynt å gjøre seg gjeldende igjen og det er fryktelig vondt og slitsomt. Skal ta det opp med legen neste gang jeg skal dit, men kunne tenke meg å høre om andre har erfaringer med å amme samtidig.

Blir veldig glad for svar!

Fortsetter under...

Hei! Jeg brukte citalopram( nesten det samme som cipramil) samtidig som jeg ammet. Tror det en av få medisiner man kan bruke når man ammer. Jeg måtte gjøre det for å dempe angsten som jeg plagdes med. Syns jo selvfølgelig ikke det var noe bra å gjøre det sammtidig som jeg ammet, for jeg var redd babyen kunne få skader.Men det gikk greit.Nå ammet ikke jeg lenger enn til barnet var 3mnd.Melkeproduksjonen ble mindre. Men det har ingenting med bruk av medisin. Syntes det var trist å ikke kunne amme av den grunn, men på en annen måte var jeg da helt 100 % trygg på at babyen da ikke ble påvirket av medisinen. Men dette er jo selvfølgelig opp til en selv hva en vil gjøre.Lege og apotek sa at denne medisinen ikke kunne skade barnet, men jeg følte meg egentlig aldri helt trygg på dette..Nå gjorde jeg deg kanskje usikker, men ville bare si noen ord om erfaringen og tankene jeg hadde mens det sto på.. Lykke til!! Håper du finner ut av hva du syns som vil passe deg best.

• 3 uker senere...

Det er utrolig viktig at dere får legene deres til å sjekke ordentelig før de gjør noe.

Det er IKKE godt nok å sjekke i Felleskatalogen, den er skrevet at legemiddelindustrien og de advarer mot alle medisiner under amming uansett. Legene må derfor sjekke andre kilder. De kan kontakte Ammesenteret evt.

Det beste er selvsagt det beste å klare seg uten noe som heslt, men det går an i nøden.

Og det er ikke riktig å nekte disse barna det beste de vet dersom det ikke er noen god medisinsk grunn til å gjøre det!

Har ikke ammet samtidig med antidepressiva. Men jeg kan fortelle hva jeg ble rådet til av lege/psykolog.

Jeg ble uventet gravid, da gikk jeg på cipralex. Ble da rådet til å slutte med tabl., pga babyen. Fikk da høre at det er forsket så lite på evt. virkninger på fostre, at det beste var å la vær. Men jeg fikk beskjed om at jeg evt kunne begynne igjen etter fødsel, fordi når man ammer går en mye mindre del over i barnet via melken enn det gjør via blodet.

Nå ammet ikke jeg særlig lenge, pga ammeproblemer, og jeg gjorde det da uten tabl. Men nå vil jeg begynne på de igjen, for jeg merker at jeg begynner å slite igjen. Og nå kan jeg ta de med god samvittighet.

Jeg oppfordrer deg til å prøve uten medisiner først, selv om det er tøft! Men klarer du det ikke, ville jeg ikke nølt med å begynne på tabl. i samråd med lege. Det er viktig å fungere som mamma også, husk det! lykke til og klem :)

Heisan! Vil fortelle at jeg er i samme båt som deg. Har ikke brukt medisiner nå mens jeg er gravid, har klart meg over all forventning bra. Men plagene mine har gjort seg gjeldene igjen nå, og jeg har ikke mange ukene igjen til fødsel. Var hos lege her om dagen og la dette frem for han, og jeg ville selvfølgelig vite hva han mente om å begynne med medisiner etter fødsel. Jeg har tidligere brukt Cipramil/citalopram(de to er presis det samme produktet). Han mente at det kunne jeg, og at Cipramil var den som var best egnet under amming. Han sjekket flere andre typer antidepressiva. Som også han sa, så står det i felleskatalogen at disse medisinene ikke bør brukes hverken under svangerskap el.amming. Som nevnt ovenfor, andre kilder må sjekkes. Jeg blir å begynne på igjen så snart som mulig etter fødsel

Annonse

Hei igjen!

Er en database for helsepersonell som er veldig oppdatert, heter relis. Man kan gå inn på relis, no og sjekke selv. Jeg gjorde det og der sto det om fluoxelin og amming at det ville være bedre for barnet med morsmelk uansett og at hvis denne medisinen har vist god effekt tidligere er det ingen vits i å bytte til noe annet. (Enkelt sagt)

Jeg var veldig nær ved å gi opp puppen, tenkte masse frem og tilbake og konklusjonen var at det er bedre å ha en mamma som fungerer og heller få flaske enn at mamma skal ha det helt grusomt og ikke ha overskudd til å ta seg av lillegutt.

Heldigvis kom jeg over relis og kunne ta med dette til legen min, som sa seg helt enig i at jeg skulle få medisin og selvfølgelig fortsette å amme. Angrer ikke et sekund!

Lykke til alle dere andre som sliter, sender masse varme tanker!

Klem fra HI

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...