Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle jenter her inne. Jeg er ganske fersk på forumet her, men det virker som et godt sted å få luftet litt tanker og spørsmål i den situasjonen man er i.

Jeg er ei jente på 28 år, og min mann er 32. Vi har prøvd å bli gravide uten hell i 2 år. Nå har jeg endelig tatt mot til meg og vært hos legen med problemet. Hun er kjempehyggelig og tok meg seriøst. Hun sa hun skulle kontakte en klinikk i Skien (ikke vårt nærmeste sykehus) som kunne ta bla røntgen av eggledere, sædprøve og div andre undersøkelser av oss.

Når jeg leser her inne på forumet står det mye om en IVF klinikk i Porsgrunn. Kan det egentlig være denne hun mener? Er det vanlig/mulig å ta hele utredningen på en slik klinikk, hva er tidsperspektivet på en utredning, og hva kan jeg vente meg framover?

Puh... litt mange spørsmål men.... håper noen kan svare.

Hilsen en litt forvirret jente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg vet ingenting om porsgrunn, men tenkte dytte litt på denne og si noe generelt. Vi tok utredningen på en privat klinikk i oslo, og de tar ultralyd og blodprøver. Ellers tar klinikken sædprøver, og det er det i første omgang.

Siden alt det var normalt hos meg måtte jeg til et sykehus for å sjekke egglederene med røntgen (hsg), og samme med laprascopi for å fjerne dem siden det var de som var ødelagte.

Alt i alt har det tatt ca et halvt år inkl venting på hsg og laprascopi, som du forhåpentligvis slipper. Fra legen sendte søknad til rikshospitalet tok det en uke eller to til vi fikk svar, og ca 2 mnd til vi får komme på samtale. Deretter ca 7 mdn til før forsøk.

Håper dette hjalp deg litt, og at noen fra porsgrunn kan svare på resten.

Skrevet

Heisann.

Jeg er nok ikke rett person til å svare på dette innlegget, men jeg vil bare si at vi er i samme situasjon som dere. Jeg er også 28 og mannen min 32, og v har prøvd å få barn i snart to år. Vi har vært hos fastlegen og mannen min har tatt sædprøve på riksen. (Har ikke fått svar enda) Jeg skal til en lokal gynekolog om ca en måned. Jeg har vært veldig redd for å begynne denne prosessen, men er veldig glad for det nå som det er i gang. Merker at jeg ikke ble like deppa når jeg fikk mensen denne gangen.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar jenter.

Jeg innser at jeg bare må smøre meg med tålmodighet framover og ta ting som de kommer. Jeg kjenner også at jeg er lettet over å være i gang med å finne ut hva som er galt, men samtidig litt trist over at vi må gjennom en slik prosess. Heldigvis går det mot vår, sommer og sol. Da skjer det som regel så mye artig at tida kommer til å gå fort:-)

Lykke til videre dere også jenter.

Skrevet

Hei!

Skal prøve å begi meg ut på et svar.. Vi hadde også slitt i nesten to år før vi oppsøkte hjelp.

Vi ble henvist til Fertilitetsklinikken Sør, denne ligger på sykehuset i Porsgrunn. Der var vi først til samtale, tok samtidig underlivsundersøkels, og mannen leverte sædprøve. Etter denne konsultasjonen skulle jeg ta endel blodprøver i ulike tider av syklusen for deretter å komme tilbake til ny time. Etter som alt var normalt med prøvene ble jeg satt opp til time for lapraskopi.

Tror nok du skal ha hele utredningen i Porsgrunn.

Tidsperspektvet for utredningen kommer helt ann på hva de finner ut av prøvene dine.

Håper du ble litt klokere..

Lykke til:)

Skrevet

Hei Betta.

Regner med at et er Porsgrunn jeg skal til ja. Tar de lapraskopi der også eller?

Lykke til videre du også, og god påske.

Skrevet

Hei jeg ble sendt til fertilitetslege av min fastlege, synes det var rart at ingenting skjedde når jeg sluttet med p-pillen, fertlegen så med en gang at ting ikke var som det skulle, havnet på venteliste i STVG

Skrevet

del 2- se ovenfor(litt tull m pc)

gikk inn på nettet, og fant ut at jeg slapp og vente over 7mnd, så da ble det en tur til Haugesund, ventet bare 1liten mnd

Skrevet

Hei

Jeg sjekket linken og det ser ut som det er lang ventetid for utredning i Porsgrunn, så da blir det nok utredning i det private for oss regner jeg med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...