amilde 11.06 Skrevet 28. mars 2007 #1 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg lurer på en ting når det gjelder debatten om KS/vaginal fødsel. Er det slik at man kan velge KS hvis man ikke ønsker å føde vaginalt? Eller må det være en medisinsk grunn? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/
lillepusen Skrevet 28. mars 2007 #2 Del Skrevet 28. mars 2007 Noen jenter overdriver en fødselsangst for å få planlagt keisersnitt, og noen leger gir seg lett når en kvinne ber om det. Jeg skrev et innlegg om mine keisersnitt i forrige link, der jeg fikk tilbakemelding om at hastesnitt var noe helt annet enn planlagte snitt. På mitt andre snitt var det i grunnen ikke et hastesnitt. Jeg var forberedt på at det gikk den veien. Jeg fikk epidural i god tid i forveien slik at jeg våken hele tiden, og fikk godjenta på brystet med en gang. Allikevel!! Vi var tre snitt på samme rom. Vi lå tre dager mer enn de som fødte vaginalt f(det gjør man alltid med snitt). De som fødte vaginalt var oppe på hotellet maks 6 timer etter fødsel, det er man ikke med snitt. På rommet mitt fikk to problemet med såret i etterkant, og jeg fikk ikke tilstrekkelig med etterrier ( selv med medisiner), slik at jeg måtte inn til utskrapning 3 uker etter. De to andre snittene på rommet var planlagte KS. Det er et medisinsk faktum at det er større risiko med et kirurgisk inngrep enn med vaginal fødsel, som vi kvinner faktisk i utgangspunktet er skapt for å ha. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8799708
Pandura Skrevet 29. mars 2007 #3 Del Skrevet 29. mars 2007 Hei amilde! Jeg har forstått det slik at det over hele den vestlige verden er en trend blant utdannede og velstående kvinner at man ikke ønsker å føde vaginalt. Noen mener at det fortsatt hersker en "overtro" om man at man blir ødelagt i underlivet og av hensyn til sitt fremtidige seksualliv ønsker keisersnitt. Andre mener at vi i vår kontrollerte og gjennomplanlagte verden ikke takler at kroppen bestemmer tidspunkt og anledning for fødselen, og at smerter er blitt noe unaturlig som vi ikke takler. Utfra dette er det nok endel leger som er nokså "snille" og innvilger planlagt ks, men jeg har følelsen av at det er stor bevissthet rundt alle komplikasjonene som kan forekomme ved ks. Jeg tror kanskje at vi i vår travle og hektiske verden har mistet noe av kvinnefellesskapene der fødselsforberedelsene er en naturlig del. Vi nærmer oss også dette området svært akademisk, istedefor for å la det være et naturlig fenomen ikke underlagt vitenskapelige formler. Ingen vet akkurat hvordan en fødsel kommer til å forløpe, og da er det ikke mulig å forberede seg på detaljene.Jeg skulle ønske at vi istede rustet hver kvinne til å takle sin fødsel og gi henne den selvtilliten som skal til for å stole på kroppen sin. Huff, dette ble langt. Jeg brenner for at kvinner skal la seg selv få oppleve det fantastiske det er å føde, og jeg tror at det krever en videre vinkling en en skjematisk plansje over fasene i fødselen. Så svaret mitt må bli at man fortsatt ikke kan velge ks uten at det er en spesiell grunn til det. Ha en flott dag, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8806316
nicco Skrevet 29. mars 2007 #4 Del Skrevet 29. mars 2007 Må bare si meg HELT enig med deg, Pandura!! Jeg mener kvinner generelt må få mer tro på egen kropp og egne evner. Dette gjelder også etter at barnet er født. Litt utenom tema, men ta amming f.eks. Noen kan ha spesielle problemer, selvfølgelig. Men jeg har ammet 5 barn, lenge, og var hos jordmor i dag og fikk en diger brosjyre om amming, i tilfellet det var noe nytt som hadde dukket opp!!! Hvordan har det seg at de enkleste dyr uten IQ kan føde og amme sine barn, mens vi må "lære" alt. Jeg har hele tiden, fra mitt første svangerskap, prøvd å tenke etter hva som er naturlig, og må nok konstantrereat noen av mine tanker har "ekspertene" også kommet etter med seinere, rett og slett fordi det er snakk omhva som er naturlig....ikke fordi jeg er så smart. Jeg mener vi er skapt for en vanlig fødsel, og når en føder på sykhus, så har du medisinsk hjelp innen rekkevidde, noe som kan være betryggende. Jeg har selv jobbet på sykhus og vært med på ks flere ganger, også vanlige fødsler, og det er tross alt en stor operasjon, og det er uten tvil stor risiko for komplikasjoner, selv om ikke alle er like alvolige. Jeg mener helt bestemt at det er legene som på bakgrunn av medisinske opplysninger, skal ta den avgjørelsen. Når % andelen av ks har økt såpass mye, så er det helt klart at det ikke er medisinske grunner alene som bestemmer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8811724
amilde 11.06 Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg er iallefall glad at jeg ikke fikk valget første gangen jeg skulle føde. Da var jeg så livredd for fødselen at jeg garantert hadde valgt KS. Men det hadde jeg ikke ville valgt nå hvis det ikke var medisinske grunner. Gleder meg til å føde selv om det kan være j....g vondt. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8812065
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2007 #6 Del Skrevet 29. mars 2007 Det slutter aldri å forundre meg når kvinner snakker så skråsikkert om farene ved ditt og datt, og så har dem gjerne en skremmende historie å fortelle om den og den som de kjente engang som har vært gjennom akkurat det og guuuu!! hvor feil det gikk. Unnskyld meg men jeg forstår ikke hensikten med dette? I tillegg tillater jeg meg å spør hvor dere har denne informasjonen fra? Og om dere er utdannet innen helsevesenet siden dere sitter inne med svarene om hvordan ALLE kvinner får det etter et keisersnitt evt. om dere har forskning å vise til. Jeg må innrømme at jeg blir en smule indignert når jeg hører slike ting. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8816885
nicco Skrevet 30. mars 2007 #7 Del Skrevet 30. mars 2007 Lurer først på hvorfor du har behov for å være anonym når du diskuterer slike ting? Ja, jeg har utdannelse fra helsevesenet, har jobbet 25 år, har jobbet på fødeavd, barsel og nyfødtovervåkning, har også vært med på flere enn min egen fødsel og også flere keisersnitt. Jeg har dessuten 5 fødsler bak meg selv, noe som etter min mening er en grei egenerfaring å ha med seg. MEN, det viktigste er nok likevel alt en kan lese seg til. Jeg tenker da ikke på diverse artikler i tilfeldige blader som omhandler graviditet, men mye er å finne på nettet bl.a. som er vitenskaplig dokumentert og upartisk. Ikke bare fra Norge. Det som er litt greit når en diskuterer slike ting, er å skille mellom privat mening og hva som faktisk er tilfellet. Jeg var hos jordmor i går og fikk et BAM-blad hvor det står om keisersnitt. Der står det at det faktisk er legenes plikt å informere om risiko. Hvem er det som får skylda hvis noe går galt? Og de faktiske forhold er jo faktisk at som ved andre større operasjoner så er det farer, både i forbindelse med selve inngrepet, blødninger, narkose/epidural/spinal, men også blodpropp. Etterpå har du også farer i form av komplikasjoner omkring såret og også større blødninger enn etter en vanlig fødsel. Dette er fakta, men det betyr ikke at du ikke har dem som selvfølgelig ikke merker noe til noenting. Det vil nok gjelde de aller fleste. Det at en behandling gir komplikasjoner, er ikke ensbetydende med at det ikke blir gjennomført, men at en må oppveie fordeler og ulemper. Og skal den gravide selv være med å ta en slik beslutning, så må de være godt informert. Når dette er sagt, så er det jo også viktig å si at en normal fødsel også har sin risiko. Derfor blir det jo også utført ks på medisinsk grunnlag. Er du midt i en fødsel og får komplikasjoner, kan du alltids velge å ta ks i steden(legen "velger"), men er du midt i et ks, så kan du nok ikke velge på nytt. Ser ingen her som har uttalt seg om hvordan ALLE får det etter et ks, annet enn at tiden å komme seg på stort sett er mye lengre. Skal en diskutere slike ting, gjelder det nok å nyansere litt. Samtidig så må en kunne få uttale seg om hva en personlig mener, og da er det din personlige mening, og ingenting som er vitenskaplig bevist. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8817613
coscos Skrevet 30. mars 2007 #8 Del Skrevet 30. mars 2007 Hei nicco, Vil først berømme deg for meget gode innlegg. Synes du gir nyanserte svar, og det de fleste er ute etter er jo personlige erfaringer. Hadde vi vært ute etter "ekspert"-kommentarer, så finnes det faglitteratur som vi kan lese. Men, her er det så mange kvinner med egne erfaringer som vi andre kan dra lærdom av, så personlig synes jeg det er veldig interessant å høre om dem. Så blir det jo opp til hver enkelt hva man ønsker å ta med seg videre. Synes også det er synd at noen trenger å skjule seg bak en anonym-knapp, hadde håpet at takhøyden her gjorde at det var plass til alle, slik at ingen skal føle at de har behov for å bruke den, hverken når de stiller spørsmål (ingen spørsmål burde være for dumme) eller at de må bruke den for å gi svar de ikke kan stå inne for ved bruk av nick. Ellers så vil jeg bare si at jeg følger med i KS vs. vaginalfødseldebatten med stor interesse, så håper det kommer mange flere med synspunkter og erfaringer på dette området :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8818043
:)Elvira i magen :) Skrevet 30. mars 2007 #9 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg er ikke sikker på om man MÅ ha medisinske grunner til keisersnitt. Jeg skal ha mitt 3 snitt og vet ikke hvordan det er å føde " normalt ", men hadde jeg ikke kommet så " skjevt ut " med min første fødsel så hadde jeg kanskje født vaginalt i dag. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8820374
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2007 #10 Del Skrevet 30. mars 2007 Du begynner ditt innlegg med å fortelle meg hva jeg skal signere med, mens du i samme åndedrag forteller at det bør være takhøyde her inne for å snakke om slike ting, er ikke det en selvmotsigelse? Jeg mener det bør være mulig å signere med Kari knudsdottir dessuten har det lite og ingenting med diskusjonen i seg å gjøre. Det er klart at forskjellige mennesker har forskjellige meninger, derfor så blir det også så spennende å være menneske. Dersom vi alle sammen var enige så ville det bli ganske kjedelig. Kun en ting plager meg med innlegget, det er når flere går sammen og forteller om faren ved keisersnitt og uttaler seg så skråsikkert om dette også for å fremme sitt syn på saken som forøvrig også er deres personlige mening... jammen så si det da!! Si at det er din mening og her er argumentene som støtter det. Jeg synes det blir idiotisk å lytte til svada-propaganda som blir gitt ut av en som bør ha bedre greie på akkurat dette med keisersnitt enn andre.... I mitt innlegg spurte jeg deg/dere om du kunne legge ved linker til vitenskap som støtter dine argument, akkurat fordi du forteller om dette som om det ikke er din sannhet men generelle sannheten som alle bør vite. Jeg synes ikke hensikten helliger midlene slik som dere tydligevis mener her. Dere driver med skremselspropaganda og det uten å henvise til håndfaste bevis (les: linker til forskning som støtter opp under ditt syn) og i tillegg står du altså frem med en utdannelse der du bør vite bedre enn å skremme gravide kvinner som kanskje må jgennomføre en slik operasjon, som absolutt ikke bør være noe skremmende i det hele tatt! Faktisk om vi skal se på statistikk, så går det oftere bra enn en gjennomsnittlig fødsel!! Nyansere ja..... Ja, la oss nyansere litt..... Både keisersnitt og vaginal fødsel er like bra..... du velger det som passer deg utelukkende pga din egen mening. Dersom noen begynner å snakke om å finne frem din styrke som urkvinne....fnys av dem og si at den får hun kjempe med selv en dag og velbekomme. Det slutter aldri å forundre meg når kvinner snakker så skråsikkert om farene ved ditt og datt, og så har dem gjerne en skremmende historie å fortelle om den og den som de kjente engang som har vært gjennom akkurat det og guuuu!! hvor feil det gikk. Unnskyld meg men jeg forstår ikke hensikten med dette? I tillegg tillater jeg meg å spør hvor dere har denne informasjonen fra? Og om dere er utdannet innen helsevesenet siden dere sitter inne med svarene om hvordan ALLE kvinner får det etter et keisersnitt evt. om dere har forskning å vise til. Jeg må innrømme at jeg blir en smule indignert når jeg hører slike ting. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8821980
Lilleprins og mamma Skrevet 30. mars 2007 #11 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg hadde hastekeisersnitt desember 04 på grunn av at morkaken ble løstnet. Sønnen min ble tatt ut 7 uker før tiden. Selv om det var et hastekeisersnitt så ble det for meg en stor opplevelse - sønnen min ble jo født! Han ble liggende på prematur-avdelingen i nesten 3. Hadde selvsagt smerter etter snittet men var oppe og gikk etter 24 t. Ikke hadde jeg noe problemer med snittet verken da eller etterpå. Når det gjelder ammingen så kom den i gang 2 dager etter innrepet. Det synes jeg er veldig bra med tanke på at han ble tatt 7 uker før tiden. For meg så var keisersnitt-opplevelsen en like stor opplevlse som det er for dere som føder vaginalt. Jeg er nå gravid med nr 2 og har fått innvilget planlagt keisersnitt 18 april. Hovedgrunnen til at det ble valgt keisersnitt igjen er på runn av at lillegutten ligger i sete. Vil ikke klare å få han ut slik han ligger nå. I tillegg så ønsket jeg også keisersnitt på grunn av fødselsangst. Ja jeg vet at jeg ikke har gjennomført noen fødsel så hvorfor kan jeg da ha angst for det. Det er mine følelser det går på. Jeg ønsket keisersnitt på grunn av at det er det som jeg føler meg bekvem og rolig med. Etter at jeg hadde tatt avgjørelsen selv om at jeg ønsket keisersnitt så ble svangeskapet en helt annet. Det var nå lettere for meg å nyte svangerskapet og glede meg over å være gravid fremfor å ha en angst/depresjon rundt fødsel hengende over meg. Nå ble valget også veldig enkelt for meg i og med at Ullvåll innvilget det på grunn av seteleie. Det er noen som velger keisersnitt fordi de har angst for fødsel. Dette er noe jeg mener man bør respektere. Slik som vi som skal ha keisersnitt respekterer og beundrer dere som gjennomfører en vaginal fødsel. Det er plass og rom til oss alle. Dette var mine tanker om keisersnitt. Når jeg nå skal få keisersnitt så velger jeg å fokusere på at jeg snart skal få møte lillegutten min og velger å ikke tenke på alle komplikasoner og problemer man kan få i etterkant. Jeg ommer til å ta en dag av gangen uansett. Man vet aldri hva som skjer.Lykke til alle sammen uansett om man velger keisersnitt eller fødsel!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8822505
En fra før Skrevet 30. mars 2007 #12 Del Skrevet 30. mars 2007 Det Amilde opprinnelig spør om er om man må ha medisinske grunner for å få innvilget KS. Svaret er at det må man ikke, men man må være forberedt på å møte lege/jordmor som er veldig vaginal-religiøse. Selv skal jeg ha KS 2.mai etter noe diskusjon, da jeg ikke hadde andre grunner enn at fødsel rett og slett ikke er min greie. Men når lege/jordmor forstod at jeg virkelig hadde satt meg inn i fordeler/ulemper med KS, så var det greit. Gaia på Ullevål var behjelpelige med å svare på mine spørsmål: Hva menes med "stor" fare for komplikasjoner ved KS? Hva slags komplikasjoner? Hvor mange prosent? Og hva med komplikasjoner ved vaginal fødsel; rifter, skader på baby, blodpropp etc. Til slutt sitter du tilbake med en rekke fakta som du skal vurdere og det er her din personlige mening kommer inn. Hva er verst av 10% sjanse for infeksjoner i operasjonssåret og 4,3% sjanse for avrevet endetarmsmuskel? Syns du det er OK å være sengeliggende i flere dager etter KS når du ofte kan være på bena to minutter etter en fødsel? Slike ting er det bare DU som kan vurdere. Og hvis du har gjort deg opp en mening om dette, blir dialogen med lege/jordmor en helt annen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8822594
nicco Skrevet 31. mars 2007 #13 Del Skrevet 31. mars 2007 Til anonym, Mitt problem med anonyme generelt, er at jeg har vært med på diskusjoner hvor flere er anonyme, og da får jeg litt problemer med å skille folk. Synes også folk kan mene akkurat det de vil, og det gjør jeg også uten at jeg trenger å være anonym. Grunnen til det er først og fremst at jeg har faglige argumenter for mine synspunkter. Det skal ikke være vanskelig å finne det: gå inn på folkehelseinstituttet, medisinsk fødselsregister eller www.pubmed.gov. Det skal heller ikke være vanskelig å finne dokumentasjon på risiko ved vaginal fødsel. Jeg synes det er litt dårlig gjort når du presenterer meg som skråsikker og at jeg med min utdannelse skremmer fødende. Det er faktisk som jeg sa, legers plikt å informere om komplikasjoner. Det er deres plikt å informere om bivirkninger når du tar medisiner o.l. Du får like det eller ikke. Det er selvfølgelig også deres plikt å informere om farer ved en vaginal fødsel. Som oftest hvis det blir vurdert som en risiko å føde vaginalt, så får man uten diskusjon keisersnitt, rett og slett fordi risikoen da er mindre.....Komplikasjonene er også mindre ved planlagte enn ved akutte keisersnitt. Når du blir gravid, så er du omringet av mulige risikofaktorer helt frem til fødsel, men for all del ikke spør om dokumentasjon på det!! Noe kan skje hele tiden, og det kan det ved en fødsel også, uansett hvordan du føder. Jeg synes det er helsepersonalet sin oppgave å informere og vurdere sammen med den gravide hva som er best hele veien. Skremselshistorier finner du alle steder, og de hører ikke hjemme en slik plass, og jeg kan heller ikke se at jeg har kommet med noe slikt. Men etter 25 år i helsevesenet skal jeg nok klare å trylle frem noen som støtter både det ene og det andre synet. Når disse undersøkelsene fastslår at det er rundt 20% komplikasjoner ved ks, så sier de ikke noe om en person ville ha totalruptur i steden for f.eks. arrskader på livmor som vanskliggjør et nytt svangerskap. Eller om en akutt atoniblødning er bedre enn å miste flere liter ved et inngrep. Det kan vel ikke settes opp mot hverandre. Når du velger det ene eller det andre, så håper du jo uansett at du er blant de % som ikke får noen komplikasjoner. Og som jeg sa tidligere: DE ER NOK I FLERTALL. For å svare amilde på det hun lurte på: Du trenger ikke bestandig medisinske grunner for å få keisersnitt, i 2003 fikk 7,6% keisersnitt kun fordi de ønsket det selv. Når ks % i 1967 lå på 1,8% og nå på 16, så sier noe meg at ting er forandret. En ting er sikkert, og det er at leger og jordmødre har blitt flinkere til å finne de som faktisk bør ha ks. Og for de aller fleste så er det ikke snakk om et reelt valg, men noe en bør ta imot nettopp fordi en har medisinske grunner til det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8825498
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #14 Del Skrevet 31. mars 2007 Hei Nicco, Jeg blander meg litt inn i denne diskusjonen som forøvrig kanskje har sklidd litt ut i forhold til hva Hi faktisk spør om, men men.Jeg må også innrømme at et par av innleggene dine kan virke noe provoserende og kanskje for noen som skal ha ks også skremmende i og med at du bruker din erfaring fra helsevesenet. Hvilken rolle har du hatt i de 25 årene? er du hjelpepleier,fødselsege, jordmor, sykepleier eller barnepleier? Jeg syntes det er relevant siden du hevder å ha faglig dokumentasjon på det du skriver om ks og kvinners forhold til egen kropp. Du berømmer et innlegg lenger oppp her (skrevet av Pandura) les :"Noen mener at det fortsatt hersker en "overtro" om at man blir ødelagt i underlivet og av hensyn til sitt fremtidige seksualliv ønsker keisersnitt. Andre mener at vi i vår kontrollerte og gjennomplanlagte verden ikke takler at kroppen bestemmer tidspunkt og anledning for fødselen, og at smerter er blitt noe unaturlig som vi ikke takler. Utfra dette er det nok endel leger som er nokså "snille" og innvilger planlagt ks" Jeg vil gjerne se helsefaglig dokumentasjon på dette(dette er ukjent for meg som også er helsepersonell).Videre hevder du og flere at det eneste riktige (selv om dere ikke bruker denne ordlyden) er å føde vaginalt da det er det mest naturlige, og bare legene skal ha rett til å bestemme om noen skal få ks eller ikke. Jeg tror ingen her har noe imot informasjon fra sin lege angående eventuelle komplikasjoner angående ks, men mange føler nok at innlegg som skrives her inne er veldig fiendtlig innstil overfor kvinner som av forskjellige grunner ønsker eller må ha ks. Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal mene så mye om hva andre velger å gjøre, men kanskje heller passe seg selv. Hvorfor er det viktig for deg om jeg tar ks eller ikke? hvis du syntes vaginal fødsel er fantastisk så er det flott! hvorfor lage skremsel for andre. Jeg er selv voksen har hatt flotte keisersnitt og jobber også i helsevesenet. Jeg kan også dokumentere en masse påstander alle veier, men syntes at jeg i min rolle må ha grunnleggende respekt for at ikke alle mennesker er like og ikke dømme noen fordi de ikke tenker og agerer akkurat likt som meg.Jeg syntes mye av debatten her inne angående ks versus det naturlige har blitt litt ondskapsfull. Jeg syntes fokuset her inne bør være støttende istedetfor dømmende, vi er stort sett alle kvinner som skal igjennom en fødsel på den ene eller den andre måten, og som er her inne for å finne støtte og råd hos likesinnende. Hilsen Merete J. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8829175
nicco Skrevet 31. mars 2007 #15 Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg harlitt problemer med å forstå hva du mener, anonym(Merete). Du vil at jeg skal fortelle om min rolle i helsevesenet, mens du selv ikke trenger det? Jeg har lagt frem flere eksempler på dokumentasjon som kan leses av alle, er ikke det nok? Jeg er absolutt ikke fientlig innstilt til ks, heller tvert imot, det er en unik sjanse mange har til å få friske barn og beholde helse selv etter en fødsel. MEN det betyr ikke at alle bør få anledning til det, ukritisk, uten at det blir opplyst om risiko. Som jeg har prøvd å skrive over her da, så støtter jeg absolutt dem som av medisinske grunner bør eller må ta ks, for dem er det det eneste rette, noe annet ville medført større risiko både for barnet og dem selv. Det er derfor det blir valgt. Hvorfor spør jeg legen min om de medisinene jeg tar er skadelige for barnet? Hvis legen sier nei, fordi det nesten aldri er fosterskader etter slike medisiner, og så blir mitt barn skadet, hva da? Jeg ønsket jo å vite risiko, uansett om jeg må bruke medisinene eller ikke. Skal legen dekke over faka for å gjøre meg "fornøyd"? Det forundrer meg virkelig hvis du jobber i helsevesenet og mener at leger ikke skal fortelle at det er 20% komplikasjoner etter ks!! Det er et ikke ubetydelig tall. Jeg tok duotest for å finne risiko for bl.a. downs, mange gjør det. Jeg fikk svar at jeg har 0,3% sjanse for et barn med downs, og det kan jeg leve med. Utgangspunktet før testen var ca.4% og det blir vurdert som høyt.......Når du prøver å minske risikoen fra 4%, så vil jeg si at en risiko for komplikasjoner på 20% er forholdsvis høy, og jeg hadde selv hatt et ønske om å redusere den%. Jeg ønsker ikke å skremme noen, alle som har anledning til å være med på å bestemme dette selv, blir informert om dette. Det blir ikke mindre risiko fordi om vi ikke forteller om det. Når jeg støtter panduras synspunkter, så er det min erfaring gjennom samarbeid med jordmor og helsestasjon gjennom 12 år. Jeg skulle ønske, ikke for min egen del, at mange fikk så god informasjon om det naturlige ved barn , fødsel og barnestell. Vi har utrolig mye elektronikk og utstyr å hjelpe oss med, og det er til stor hjelp, men vi må heller ikke glemme at folk faktisk klarer å skifte på en unge uten å ha bleiebøtte, stellebord og våtservietter!! Det er også viktig å være klar over at det faktisk er mulig å føde uten så altfor mye utstyr og medisinsk ekspertise. Med jevne mellomrom dukker det opp diskusjoner her på forskjellige forum;"dere som har født mer enn 2 barn, er dere ødelagt nedentil?" Folk er opptatt av dette og vil høre andres mening. Men det er jo litt greit å finne fakta også, da. Det betyr IKKE at jeg dømmer dem som ikke gjør det, eller opphøyer dem som gjør det, bare de har blitt gjort istand til å ta de rette avgjørelsene på rett grunnlag. For meg personlig spiller det ingen rolle hva folk her inne velger. For de som faktisk har et valg. Jeg har ikke problemer med å støtte avgjørelsene folk tar, og det har jeg også gjort. Jeg fordømmer ingen, og jeg føler meg absolutt ikke onskapsfull. Jeg har ikke kommet med usanne opplysninger om ks, og jeg har ikke fortalt hvor fantastisk en vaginal fødsel er,tvert imot har jeg sagt at det også har sine risikofaktorer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8830162
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #16 Del Skrevet 31. mars 2007 Hei Nicco, Jeg tror du misforstår innlegget mitt litt når det gjelder hvilken informasjon som skal gis fra lege til pasient. Jeg mener selvfølgelig at alle skal informeres av legen sin om komplikasjoner ved ks(jeg mener bare at helsepersonell ikke bør gå ut i fora som dette med så sterke meninger som du uttykker, fordi du i kraft av å skrive at du jobber med faget kan skremme unødvendig). Når det er sagt så må jeg korrigere deg på ditt utsagn om at at risiko for komplikasjoner med keisersnitt er 20%. En av fem kvinner kan få komplikasjoner ved ks ja, men det er vesentlig da å nevne at 24% av dem gjelder ved hastesnitt og ikke elektive keisersnitt som det er snakk om her. Når det gjelder komplikasjonene så er det også greit å nevne hva de faktisk utgjør i Norge.Vi snakker om blodtap, sårinfeksjoner og urinveisinfeksjoner.Det er sjeldne alvorlige komplikasjoner ved elektive snitt i Norge og det syntes jeg er vesentlig at kommer frem hvis man skal ut å advare i et forum som dette. Jeg tror ikke at de du refererer til som er "redde for å bli ødelagt nedentil" er noen stor gruppe. Jeg tror de fleste som skal ta ks både får og finner informasjon om komplikasjoner og risiko forbundet med det, og at det ligger helt andre og og mere tungtveiende grunner til for den avgjørelsen. At det er en liten gruppe som velger på det grunnlaget alene er det sikkert men at det er majoriteten tror jeg er usannsynlig. Merete J. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8831713
Birthemor, mamma til 2 ;) Skrevet 31. mars 2007 #17 Del Skrevet 31. mars 2007 huff, måtte bare blande meg inn et lite øyeblikk .... For det 1 var jeg oppe å gikk kl 07.30 dagen etter mitt (haste) keisersnitt. dvs17 t etter på.. allså ikke sengeliggende i flere dager som dere så flott snakker om-... Forstår heller ikke hva dere mener med 3 dager ekstra på sykehuset?! Kanskje det er forskjell fra sted til sted, men i fredrikstad ( og forsovidt alle andre sykehus jeg har hørt om ) ligger man i 1 dag ekstra m ks, dvs 4 dager inkl den dagen man fødte.. Ja ja , masse meninger om dette emnet, og mye skremsels propaganda.. Lykketil i allefall Hilsen anengangs ks Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8832307
nicco Skrevet 1. april 2007 #18 Del Skrevet 1. april 2007 For xx gang, så må jeg bare få si at jeg vil ikke ADVARE noen mot ks!!!! Jeg har også skrevet at det er forskjell på planlagt og akutt ks. Kan være enig i at jeg bør holde min profesjon unna debatten, den info jeg har skrevet her kan hvem som helst finne på nettet eller andre steder. Jeg har selv hatt 5 fødsler og komplikasjoner med alle:vakum, 2 ganger atoniblødning, morkake som ikke løsnet og hinnerester. Ingen av delene fikk konsekvenser for meg eller barnet, men de vil nå gå inn på statistikken uansett. Det vil selvfølgelig også lignende komplikasjoner ved ks, uansett hvor alvolige de er. Som jeg ser av noen innlegg så blir det veldig styrt av hva de selv har opplevd. Har du er grei erfaring, så er ks supert. Har du dårlig erfaring, så advarer en mot det. Så vidt jeg kan se har jeg gitt ganske nøytral info, og er den eneste som har svart på det amilde faktisk spurte om!! Hvis du mener folk her inne bør få info fra legen sin, så bør de jo ikke spørre noen her inne heller.Noe amilde heller ikke har gjort. Men debatten har vel flyttet seg litt fra lignende innlegg i det siste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8832801
Anonym bruker Skrevet 1. april 2007 #19 Del Skrevet 1. april 2007 Hei. Kvinnelige LEGER og JORDMØDRE velger planlagt keisersnitt MYE oftere enn andre damer i Norge! Sier ikke dette det meste om farer/ ulemper/ fordeler ved ks i forhold til vanlig fødsel? Trenden er at stadig flere kvinner i den vestlige verden krever planlagt keisersnitt. Jo høyere utdanning og jo mer opplyste kvinner er -jo flere velger ks. Dette er en utvikling som bare vil fortsette og fortsette. I land som Storbritannia og USA er ks-prosenten rundt 30-40 prosent, og mye tyder på at det går samme vei i Norge. Om 20 år, velger nok de fleste planlagt keisersnitt - men så lenge folk kjøper skremslespropagandaen til helsevesenet (som er laget for å skremme folk til vaginal fødsel, og dermed spare penger), vil det nok henge igjen endel myter, fordommer og usannheter i forhold til keisersnitt. Selv kommer jeg til å velge planlagt keisersnitt - med GOD samvittighet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8833196
Anonym bruker Skrevet 1. april 2007 #20 Del Skrevet 1. april 2007 Når een vanlig fødsel koser kr.9000,- og et keisersnitt 90000,-(oppl.fra NRK) så er det vel bare rett og rimelig at noen andre enn kvinnene selv også er med på å bestemme? I USA er det ikke sponset av det offentlige slik som i Norge....og ks ligger på 30%, og helt riktig, trenden går mot flere ks i hele Europa. De som velger flest ks er land i Midtøsten og Asia, hvor over 50% tar ks. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8833931
Anonym bruker Skrevet 1. april 2007 #21 Del Skrevet 1. april 2007 Jeg synes personlig det er veldig trist hvis det blir slik at de aller fleste velger KS pga skremselspropaganda av vaginal fødsel. Synes da synd på alle de som mister den fantastiske opplevelsen en fødsel kan være. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8834017
Anonym bruker Skrevet 8. april 2007 #22 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg har født vaginalt men må ta ks nestegang. Dvs fødselen sist ble så dramatisk for meg og sønnen min, at jordmor og leger ble redde. Sønnen min fikk så store fødselskader at han havnet på intensiven og svevde mellom liv og død de første dagene. Alt jeg tenkte på var hans liv. Da jeg kom til etterkontroll hadde jeg fortrengt fødslen, mens legen min anbefalte meg ks neste gang. Det er ikke alle som har et valg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8897436
Miss Elizabeth Bennet Skrevet 10. april 2007 #23 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg synes det er trist hvis man ikke kan diskutere for og imot keisersnitt uten å bli beskyldt for å drive skremselspropaganda for den ene eller den andre fødselsvarianten. Det er vel et faktum at selvvalgt keisersnitt er en økende tendens i den vestlige verden? Og da må det være lov å diskutere fordeler og ulemper ved keisersnitt, evt. veiet opp mot risiko, fordeler og ulemper ved vaginal fødsel? Hvis vi ønsker å ha med også folk som er helsepersonell i debatten, må vi tillate dem også å ha meninger, og særlig når vi ber dem dokumentere for å backe opp argumentene, og fortelle mer om hvilken bakgrunn de har. En personlig mening bør respekteres uansett bakgrunn og utdannelse. Selv har jeg tre fødsler bak meg, og erfaringen er at jo nærere jeg har vært meg selv, og jo tryggere jeg er på mine evner som kvinne, dess bedre og lettere har fødselen vært. Jeg kan forstå at mange frykter fødselen så mye at de velger keisersnitt, men det må være lov å snakke om fordelene ved vaginal fødsel, og hvordan en kan jobbe med seg selv for å overkomme frykt, evt. kontrollfreakproblemer eller fremmedfølelse uten at en skal bli beskyldt for å være nedlatende eller bedrevitende. Det må også være lov å fortelle at det ikke nødvendigvis er noen søndagstur å ta keisersnitt heller, det er vel en plikt vi har å snakke om slikt, slik at man vet risikoen på begge sider, og ikke bare velger blindt? Jeg tror vi som er gravide ofte ønsker å snakke om alt som har med fødselen å gjøre, og ja, noen historier høres ut som skremselspropaganda. Men fødsel er tøft! Man kan kanskje si at det er det siste som er igjen av de gamle overgangsritene, eller innvielsesritualene, altså noe man går igjennom som er skremmende, farlig og ukjent. Men på den andre siden sitter de innviede, de som har kommet seg igjennom det, og som forteller andre og hverandre detaljene om hvordan det var. Jeg tror det er sunt at noen tør å fortelle at de tror på kvinnekroppen. At vi kan klare mer enn vi tror. At veldig mange av oss - og flere enn vi tror - kan ta den enorme, men til syvende og sist tilfredsstillende utfordringen der er å føde uten inngrep. Jeg støtter de som har skrevet at de savner det kvinnefellesskapet som fantes før, og som støttet den gravide kvinnen, og var sammen med den fødende. Undersøkelser viser at kvinner som opplever dette, har lettere fødsler. Dette betyr ikke at vi kan være sjeleglade for at det finnes inngrep som kan hjelpe eller redde de som får komplikasjoner, eller som har fødselsangst, og som ikke takler å face den. Det jeg ikke skjønner, er at man ikke kan snakke om hvordan en kan jobbe for hjelpe flere til en positiv fødselsopplevelse uten at det blir ansett som at man degraderer den som velger keisersnitt? Det blir ofte så aggressivt, og det er så synd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8918755
Miss Elizabeth Bennet Skrevet 10. april 2007 #24 Del Skrevet 10. april 2007 Sorry, det ble borte en "ikke" i forrige innlegg, i nest siste avsnitt. Jeg mener selvfølgelig at vi skal være sjeleglade for at det finnes keisersnitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8918808
lillepusen Skrevet 10. april 2007 #25 Del Skrevet 10. april 2007 Blir trist og lei meg over anonyme som slenger ut beskyldninger i hytt og pine. Uten å gå nærmere inn på KS eller vaginalt- har utttrykt meg klart og tydelig m,ange ganger før, må de som mener at KS gir økt risiko for komplikasjoner har like stor rett til å uttale seg som de som mener at man blir "ødelagt" nedentil etter vaginal fødsel. Apropos risiki : P piller gir økt fare for blodpropp, men mange bruker det Graviditet gir mye større risiko for blodpropp, men disse sidene viser at det er mange av oss som trosser den faren også. Når man da skal vurdere KS opp mot vaginalt må man kunne snakke om risiki ved de to fødevariantene, og når vi er så heldige at vi har folk som vet noe om dette her inne må vi kunne ta til oss det de sier. Vedr. ødelagt nedentil - en jeg kjenner fikk høre av mannen sin rett etter fødselen " Fy faen, det der øker ikke akkurat lysten på sex - han satt og så på henne etter å ha født dem en vakker liten baby. Hun gjorde det eneste riktige- hun gikk!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8799532-ks-eller-vaginalt/#findComment-8926984
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå