Gå til innhold

Lege OG jordmor

Bella¨^ -med to små rosa-

Anbefalte innlegg

Nå har jeg tatt skikkelig i dere, mulig det er litt voldsomt...

Jeg skal til legen allerede på fredag, er da 6+1 (eller 6+3 alt etter som man regner) - neste mulighet var ikke før i slutten av april (uke 10), og det synes jeg var for sent i forhold til å bestille duotest osv. Så får heller legedama bli sur om det er alt for tidlig, noe damen i telefonen hintet om.

I tillegg har jeg fått time hos jordmor tre uker senere, når jeg er 9+0 (evt 9+2).

Har jeg terget på meg hele helsevesnet ved å være så tidlig ute mon tro? Noen med erfaringer?

Fortsetter under...

Det tror jeg går helt fint jeg. Når du skal ha duotesten er det lurt å være tidlig ute.

Dessuten hvis du bor i Oslo (synes å huske det?) må du få bestilt fødeplass så tidlig som mulig også.

Det er tidlig og ikke mye du får gjort hos legen, men de to tingene er jo ganske viktige da synes jeg. Du kan sikkert få tatt noen blodprøver også.

I uke 10 kan det jo bli litt seint å bestille time til duotesten.

Hei!

De nye reglene tilsier 8 kontroller totalt for hele graviditeten, hos jordmor og lege tilsammen (tror du selv kan velge fordeling), den første i uke 8-12, ordinær ultralyd i uke 17-19 (regnes som 1 av kontrollene) og deretter 3. kontroll i uke 24. Så, kanskje litt tett med både legetimen og jordmortimen :-)

Men, dersom du skal ha duotest, så bør vel den bestilles tidlig, så da er det greit å få vært hos legen tidlig. Jeg bestilte fødeplass selv, trengte ikke å gå via legen min, så du er ikke avhengig av time for det (kanskje avhengig av hvor du bor, jeg søkte og fikk plass på Rikshospitalet).

Men, hvis du allerede har bestilt time hos jordmor, og hun synes det var greit å komme dit når du er i uke 9, så ville jeg ha tatt den timen. Hun hadde helt sikkert sagt i fra, dersom hun mente det var for nærme legetimen (dersom du har nevnt denne for henne). Kanskje ikke så mye hun får gjort, tviler på at du får høre hjertelyd og tatt magemål så tidlig, men alltids greit å komme inn i "systemet". Jeg har vært til masse kontroller (pga. definert som risikosvangerskap), så jeg tar med meg alle kontrollene jeg får :-)

Takk for nyttige tilbakemeldinger!

Timen hos jordmor ble bestilt før legetimen - hvorfor må gudene vite, var vel en ide jeg fikk. Makan.

Antar jordmor hadde gitt meg en senere time dersom hun hadde visst at jeg skal til legen allerede i morgen.

Tenker jeg ringer og får utsatt den jordmortimen, jeg..

Også skal jeg be legen bestille fødeplass og duotest til oss :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...