callmebecka Skrevet 28. mars 2007 #1 Del Skrevet 28. mars 2007 Før hadde stork en link på sin side hvor man kunne melde sin interesse om man ønsket kontakt med andre familier med samme donor. Den er nå borte. Vi har ikke klart å ta stilling til om dette er interessant eller ei. Tenker jo i utgangspunktet at det genetiske her er underordnet, ellers hadde vi ikke valgt å få barn på denne måten. Samtidig er det jo litt spennende å tenke på at det kanskje finnes barn rundt oss med samme donor. Men det er kanskje opp til henne å velge når hun blir stor nok til å skjønne hva det betyr. Vet ikke. Noen andre som har tenkt tanken? Som er veldig for, eller imot, eller som meg bare liker å utforske mulighetene inne i hodet:) Tror forsåvidt ikke det er så mange med samme donor-ønsker som oss... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8797529-donor-halv-s%C3%B8sken/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
71jente Skrevet 28. mars 2007 #2 Del Skrevet 28. mars 2007 her er det nok mange tanker, men for meg så tror jeg det hadde blitt noe voldsomt på en måte...det kan jo bli ganske mange barn utav en donor? og dermed mye å forholde seg til? noen kan føle tilhørighet til andres barn med samme donor, mens andre synes det er feil å skulle forholde seg til disse barna som "søsken" .... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8797529-donor-halv-s%C3%B8sken/#findComment-8798977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #3 Del Skrevet 28. mars 2007 Vi kommer definitivt ikke til å prøve å spore opp og treffe andre barn av samme donor. For oss er søsken de man vokser opp sammen med, leker med og krangler med. De andre barna av en donor er like lite søsken som alle andre ukjente barn og like lite som donoren er faren! Jeg tror det vil virke forvirrende for et barn å skulle møte andre, fremmede barn og bli presentert som "halvsøsken". Og en ordentlig dobbeltmoral da man jo indirekte sier at den donoren de ikke har tilgang til å møte som man har lært dem at IKKE er en far egentlig er en far.....Nei, vi har tatt et valg om at de genene ikke teller og skal overføre en trygghet rundt dette til ungene våre, og da må vi kunne styre vår egen nysgjerrighet over hvordan de andre ungene ser ut. Hvis barnet når det blir større selv kommer på denne tanken og ønsker å møte de andre så det en annen sak, men så lenge de er små og ikke har behov for det, så la saken ligge i ro....... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8797529-donor-halv-s%C3%B8sken/#findComment-8799424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
callmebecka Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 29. mars 2007 Jeg er enig med deg anonym. Selv har jeg genetiske halvsøsken jeg aldri har truffet, ei heller har noe behov for å treffe, uten at det ligger noen form for negative følelser knyttet til de i utgangspunktet. De bare angår ikke mitt liv. Søsken og familie er de du vokser opp med!Forskjellen er bare at så sant jeg ikke oppsøker mine halvsøsken, vil vi vel heller ei treffes tilfeldig (det kan selvfølgelig skje, man vet jo aldri...men har ikke skjedd så langt). Nå begynner det jo å bli ganske mange barn i Norge og Oslo som vi bor som er unfanget med donor, og mange av oss søker kontakt med hverandre. Dette er etter hva jeg har skjønt grunnen til at stork for en tid tilbake sluttet å opplyse om hvilken donor man hadde fått barn ved hjelp av, fordi danske mødregrupper fant det ubehagelig å vite. (allikevel et valg jeg mener må ligge hos foreldrene, om man ønsker å vite donor nummer eller ei). Jeg bare funderer litt rundt om dette vil påvirke oss på noen måte, og lurer på hvordan dere andre forholder dere til det. Uten at jeg av den grunn nødvendigvis ønsker å vite om andre... Da vi startet hele prosessen var det såpass få barn i Oslo at Nina Stork ikke anså det som en problemstilling. Vi opplyste om hvilke venner vi hadde som har fått barn på denne måten, og de påså at vi ikke fikk samme donor. Men nå brukte vi ganske lang tid på å få barn, og i løpet av de årene har det "eksplodert" i antall barn, og også antall klinikker er blitt flere. Derfor disse nye undringene i mitt hode:) Ellers ønsker jeg dere alle en deilig påske! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8797529-donor-halv-s%C3%B8sken/#findComment-8807172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silje69 Skrevet 31. mars 2007 #5 Del Skrevet 31. mars 2007 Hei! Jeg har tenkte litt på dette for en liten stund siden. Siden jeg brukte en donor fra Scandinavian cryobank fant jeg en som hadde et barn med samme donor på et amerikansk nettsted. Det gikk an å send email til henne og det gjorde jeg. Fikk et hyggelig svar tilbake hvor hun fortalte kort om den 2 år gamle jenta hun hadde fått. Jeg svarte kort tilbake, men har ikke fulgt det opp noe videre. Føles ikke så viktig akkurat nå. Kanskje føler jeg for det senere eller kanskje vil barnet vite mer når det blir eldre. Er usikker om jeg skal legge noe energi i det nå. Jeg er bare 9 1/2 uke på vei, så venter med å ta stilling. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8797529-donor-halv-s%C3%B8sken/#findComment-8829055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå