Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 Behandles for sopp, og har holdt på med dette i to-tre uker. Babyen ble satt på behandling for ca en uke siden, fordi han ikke har symptomer: Jeg har brenning i brystene, og tidvis blir brystvorta hvit ytterst. Har likevel ikke såre brystvorter eller vondt når jeg ammer...det er så jeg lurer på om det virkelig er sopp. Smører på Mycostatin flere ganger om dagen, babyen får mixture (stakkars), koker smokker hver dag, bytter ammeinnlegg etter hver amming. Hvor lenge skal dennne dritten vare? Er det noen som har noen andre tips/kjerringråd? Noen som har prøvd å smøre puppen med kesam eller annet som har hjulpet? Stemmer det at jeg bør holde meg unna søtsaker? Please, trenger noen oppmuntrende ord og litt hjelp :-)
Blomman Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 sopp elsker sukker..... drikk biola den ordner systemet ditt fra innnvendig . - naturelltypen kan og smøres på brystene. ikke uvanlig å behandle i 4-6 uker. Hjelper ikke mycostatin da må du ha diflucan kaplser i tillegg - respet hos lege
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #3 Skrevet 28. mars 2007 Takk, Blomman. Kan jeg drikke Biola med blåbær eller bringebær, eller bør jeg holde meg til naturelltypen der også?
Expat Skrevet 28. mars 2007 #4 Skrevet 28. mars 2007 Titt inn på raynaulds fenomen her: Er det du? http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=66 Det kalles også vasospasmer. Av og til får man det etter skade. Hvordan behandler du barnet?
Blomman Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 jada, du kan godt drikke de med smak - de inneholder like mye av disse spesielle bakteriene som gjenoppretter balansen i kroppen
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #6 Skrevet 28. mars 2007 Expat, akkurat slik som på bildet blir brystvortene til tider. Så er de vanlige/røde igjen. Har ikke vondt under ammingen. Smertene kommer når som helst, men særlig hvis jeg bøyer meg fremover (??) faktisk. I helga var det spesielt ille (og hvis det er sopp antar jeg det skyldes at jeg tyllet i meg en halv sjokoladekake). Brystene kan også bli ganske varme, spesielt hvis de er fulle. Det kommer gjerne samtidg i begge brystene. Barnet får mycostatin mixture, 4 x 1 ml som jeg sprøyter inn i munnen hans.
Expat Skrevet 28. mars 2007 #7 Skrevet 28. mars 2007 Da er det ihvertfall ikke sopp, heller vasospasmer/utdrivingssmerter. Fjummsi sier hun har så vondt at hun blir kvalm til tider! Heling av evt sopp, pluss gjevn varme og dette med svart te er noe å forsøke. Hva med amming under dyna? Og pass deg for trekk!
Expat Skrevet 28. mars 2007 #8 Skrevet 28. mars 2007 Mycostatinmiksturen skal pensles i munnen med en q-tips, ellers så spiser han jo bare alt...
TORO-husmor Skrevet 28. mars 2007 #9 Skrevet 28. mars 2007 Hadde det slik som deg, det var vondt når jeg bøyde meg framover. Det stakk i brystene når det var trekk/ kaldt, og ble jeg varm klødde det infernalsk inni brystene. Holdt på å bli smågal, og var nær ved å gi opp hele amminga. Men det ble gradvis bedre, og etter ca tre måneder var jeg så og si symptomfri. Det later til å være lite kunnskap omkring dette hos leger, men det finnes heldigvis ammehjelpere :-)
Expat Skrevet 28. mars 2007 #10 Skrevet 28. mars 2007 Jeg lurer på om det er reaksjonen i brystet der melken kommer fremover i gangene, hva heter det nå igjen (Forumet til ammehjelperne ligger nede i dag, det står der...blomman, du har telefonhåndboka...det står der), det kan stikke når brystet er tomt og melken kommer igjen også. Men er det makent på begge bryst så er det nok antakeligvis ikke soppen hovedsaklig. Men du kan jo ha sopp for det...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #11 Skrevet 28. mars 2007 ...hmmm..nå begynner jeg å lure på om jeg i det hele tatt har sopp. Har det ikke i underlivet, er ikke sår på brystvortene, har ikke vondt under amming.-...hvis jeg nå kutter ut Mycostatinen til både meg og baby..vil det være dumt? Kunne jo da forsøke å holde det varmt, drikke te osv Babyen er nå 10 uker, så det hadde vært skjønt om det ga seg snart. Noen dager er verre enn andre, men har hatt det litt hele tiden.
Expat Skrevet 28. mars 2007 #12 Skrevet 28. mars 2007 Forsøk triksene fra ammehjelpen sin side, blir det merkbart bedre så er det nok det! Søk også på utdrivingssmerter.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #13 Skrevet 28. mars 2007 ...men tror du det er Ok å stoppe soppbehandlingen? Hvis det nå skulle være sopp, vil jeg da bli satt tilbake på null om jeg stopper behandlingen og deretter starter igjen senere? Liker ikke å stappe all den miksturen i babyen min. Han har ingen symptomer forresten.
Expat Skrevet 28. mars 2007 #14 Skrevet 28. mars 2007 Forsøk behandlingen for vasospasmer og utdrivingssmerter først. Og hvis du merker stor virkning, ta i samråd med legen en pause i behandlingen.
Blomman Skrevet 28. mars 2007 #15 Skrevet 28. mars 2007 jeg er enig med Expat - vasospasmer og fylningssmerter. Det er ikke farlig å stoppe soppbehandlingen i allefall - se om det ikke blir bedre med Expats råd
Expat Skrevet 28. mars 2007 #16 Skrevet 28. mars 2007 Ja, fylningssmerter heter det ja. Takk blomman!
Blomman Skrevet 28. mars 2007 #17 Skrevet 28. mars 2007 utdrivningssmerter var det jeg mente... får køye snart tror jeg - før jeg surrer for mye....
Expat Skrevet 28. mars 2007 #18 Skrevet 28. mars 2007 Alle tre, faktisk, utdriving, fylnings og vasospasmer. For en blanding, da! Ikke noe godt ihvertfall. Forresten, hun som tok bildet ammer nå sin jente på mer enn to år, er gravid i 30+ uke... Og planlegger å amme begge to tandem når den tid kommer. Så dette utelukker ikke nødvendigvis videre amming, og det er ikke like ille hele tiden!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #19 Skrevet 28. mars 2007 Tror jeg dropper soppbehandlingen en stund. liker ikke å proppe babyen full av mixture, selv om det bare skal pensles på.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 28. mars 2007 #20 Skrevet 28. mars 2007 Høres veldig ut som vasospasmer, ja! Spasmene kan komme av sopp eller sårhet, men trenger absolutt ikke det! Så stopp soppbehandlingen en stund og se om det blir værre. Selv med alle forholdsregler kan du oppleve at du bare må ta tiden litt til hjelp for å bli bedre. Jeg hadde mye vondt i første graviditet, fra midten omtrent og jeg kan ikke huske om det varte til fødsel. Tror ikke det. Men da kom det i alle fall for fullt. Det var helt ille. Jeg vet ikke helt når det ga seg, men jeg husker at jeg ved ca. tre mnd etter fødsel tenkte at nå var det ikke vondt med amming og pupper mer - bortsett fra selve utdrivingen. For jeg fikk hele pakka - vasospasmer, fylningssmerter, lett spreng, utdrivingssmerter.... Vasospasmene har jeg hatt hele tiden siden, men uten smerter. Noen ganger kløe. Jeg fikk igjen smertene ved vasospasmer i dette svangerskapet. Ca. halvveis nå også. Og nå er jeg i uke 37 snart, og kjenner at det skal mer til for å utløse smertene og at det ikke er like vondt lenger. Ammer enda også som Expat sier, og det går helt fint. For å illustrere smertene: Intense ilende, bankende og etterhvert vedvarende smerter i brystvorta som kan forplante seg til området rundt og innover i brystet. Føles som om noen har kappa av meg brystvortene noen ganger. Det er så vondt at jeg blir helt satt ut, klarer ikke å konsentrere meg, jeg blir kvalm og innimellom spretter tårene (og innimellom gråter jeg av smerte). Det er helt sinnsykt vondt! Ikke alltid det går så langt, da, anfallene kan være mildere også. Først blir en del av tuppen helt gulhvit, så sprer det seg til hele eller store deler av brystvorta. Etterhvert kommer blodet tilbake, og da blir det først blålilla, så ganske rødt. Ser helt sært ut! Lykke til og hold ut! Smertene gir seg sikkert snart, i mellomtiden får du finne ut hva som utløser det og holde deg unna de situasjonene. Her skjer det særlig når jeg blir litt frossen (trenger ikke være spes kaldt, bare at jeg er trøtt og uggen og kryper opp av dyna) eller når jeg blir kald på hendene.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2007 #21 Skrevet 29. mars 2007 Hei Fjummsi Oj, det høres ut som om du har det langt verre enn meg. Smertene mine er ikke så ille, og i og med at jeg kjenner når et nytt "anfall" kommer, så kan jeg presse mot brystene slik at det ikke gjør så vondt. Føler ikke at det bare er brystvorta som er vond, men oppover i brystene. Det er også bare ytters på vorta som blir hvit innimellom, lik bilde på ammehjelpens sider. Tusen takk for at du tok deg tid til å beskrive dette :-)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2007 #22 Skrevet 9. april 2007 Her er jeg igjen - fortsatt ikke kvitt problemet. Har ikke tørt å slutte med mycostatinen verken på meg eller babyen, men nå er jeg virkelig i tvil. Da jeg sto i dusjen i går kjente jeg den velkjente "soppsmerten" komme, og da sto plutselig melkestrålen ut av brystet! Da jeg hadde lagt meg kjente jeg smreten igjen, og jeg skyndtet meg å skru på lyset - og ganske riktig, der kom det melk piplende. Dette skjer ikke hver gang jeg kjenner den stikkende smerten (som gjerne kan komme i begge bryst samtidig). Det jeg nå lurer på er: Hvis det faktisk er sopp, vil dette da kunne ses på brystvorta? Føles litt snålt å smøre salve på vorta når smertene er inni brystet. Vorta er ikke sår eller flassende, og har heller ikke vært det. Som nevnt kan den bli hvit på tuppen innimellom (som i Raynalds fenomen).
Expat Skrevet 9. april 2007 #23 Skrevet 9. april 2007 Jeg roper på Fertila igjen. Hun vet litt mer om dette med plassering...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå