Gå til innhold

Provosert over mat-sang i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

du skreiv at det er en kristen privat barnehage? eller i alle fall en privat barnehage

og om di ikke har lov te å synge for maten der en gang, ja da vet ikke eg.

hvis du er så redd for at barna dine skal lære om Jesus, og bli indoktrinert til å takke han som har skapt maten for maten, ja da trenger du vell ikke ha barna dine i denne barnehagen.

eg synes for å være heltærlig at når det blir sunget " når skippern skal ha seg mat" for maten, eller " magen er sulten og halsen er tørst " lignende greier, så tar di vekk det som egentlig var ment som en takkesang te Gud å erstatter det med noe aent, og da synes eg det blir å tråkke på takkesangen.

da er det edre om di ikke synger noen ting.

å du som metter liten fugl, skulle egentlig vert tilatt i alle barnehager og ja, tilogmed på skulene.

så lenge Norge kaller seg et kristent land og har et kors på flagget.

Amen

( litt hormonell )

Fortsetter under...

Skrevet

Så fordi det demokratiske lykkelandet Norge av tradisjonelle årsaker tråkker på sine borgeres rett til selv å velge og praktisere det livssyn de ønsker, burde man innføre enda mer tvangspraktisering av religion?

Skrevet

Enig med anonym over i det at poenget med å synge for maten blir borte dersom det ikke er en takk til Gud i det.Blir kun meningsløst, kan jo synge hele dagen ellers om kua og frøet osv.

Skrevet

Hvorfor det?

Jeg vil gjerne at ungene mine skal indoktrineres med en forståelse av at maten ikke kommer "fra kjøledisken." De kan ha godt av å skjønne at både dyrene og naturen som fórer oss bør ivaretas om vi skal få spise oss mette, og hvilken anledning er vel mer naturlig for denne innlæringen enn nettopp en spisesituasjon?

Skrevet

Blir det ikke litt absurd at ungene skal takke kua for maten? Den skjønner jo ingenting den da....

Klart ungene bør lære om hvor maten kommer i fra ved å f.eks besøke bondegårder o.l og dra på fisketurer, de er ikke så treige at de behøver indokrineres med det hver eneste dag, må jo bli lut lei av det og etterhvert lure på om de voksne er tett i knotten

Skrevet

Jeg mener det er vanlig folkeskikk å takke for maten! (og med det så mener jeg at det burde gjøres også uten å blande gud inn)

Annonse

Skrevet

enig med lilledrue. uansett hvordan man velger å gjøre det så blir det protester fra en eller annen kant fordi vi har så mange relgioner i landet....

Skrevet

Jeg mener jo at guden bordbønnen takker ikke eksisterer, så jeg er tilbøyelig til å mene at kua dermed skjønner langt mer enn denne guden.

Forsøk å takke gråsteinen for å være hovedbestanddel i fatet du legger maten din på, så begynner du å nærme deg følelsen av absurditet en bordbønn vekker i meg.

Dersom ungene ikke er så treige at de ikke skjønner hvor maten kommer fra og at man godt kan være takknemlig for den, så er de vel også smarte nok til å kunne takke guden sin privat og på egenhånd om de har en gud. Men for all del, dersom å si takk for maten til kua/jorda/andre jordiske ting provoserer noen like mye som en bordbønn provoserer meg, så føyer jeg meg gjerne og aksepterer at man ikke bedriver noen som helst seremoni i forkant av spising i barnehagen.

Skrevet

Bordsang i barnehage er ofte med på å forberede barna på at nå er det mat, noe de ofte gleder seg til. Barna selv tror jeg ikke gjør seg så mye med innholdet i sangen, men det er klart at det kan provosere foreldre dersom man føler en gudstro blir presset på en gjennom en slik matsang.

O Gud som mette liten fugl er en sang de fleste av oss husker fra barneskole og barnehage selv. Husker vi fant opp minst fem tullevarianter av den. Selv var jeg lite bevisst på hva jeg sang egentlig.

I dag har en flere valg, og foreldre setter seg mer bevisst inn i tro og ideologier for å gi det beste til sitt barn. Norge er ikke lenger et isolert land med kun én religion.

I Steinerbarnehagen ,som faktisk er en ganske religiøs barnehage, sang de Jorden nærer-sangen. I bygdebarnehagen her synger de Kua mi vi takker deg. Vet ikke om alle barnehager har et bevisst forhold til valg av bordvers. Den eneste muligheten til å finne det ut er å spørre!

Istedet for å irritere seg , så still spørsmål , og lag gjerne en debatt !

Dette er et viktig og interessant tema som jeg nok tror mange har meninger om.

Det de fleste av oss ER enige om er vel at matvers i seg selv ikke er negativt for ungene våre, men at det ikke skal være forbudt at vi som foreldre kan involvere oss i innholdet av dem !

Skrevet

Sjekket du barnehagens formålsparagraf før du takket ja til plassen?

• 2 uker senere...
Skrevet

Om det er SÅ lett å bli indokrinert er det bare å stue sammen alle terrormistenkte muslimer og spille "Å, du som metter" på full guffe. Dermed blir de "snille" kristne som lar nestekjærligheten råde;)

Skjønner at du ikke vil at barnet ditt skal påtvinges noen tro, men tror ikke dette vil skje gjennom oppramsing av en bordbønn. Det blir som enhver annen sang, innholdet henger ikke barn seg opp i.

Skrevet

Hva var prinsippet? Spell it out!

Å kalle folk med andre meninger enn deg selv for et "nek" kan du gjøre på Kranglesiden.( Er du en dag over tolv?)

Annonse

Skrevet

Kaller bare sånne seversynte som deg for nek, ikke andre!

Og hvis du ikke finner prinsippet etter å ha lest gjennom tråden, så er det bare å gi opp.

huff, oppgitt

Skrevet

barn har bare godt av å be bordbønn for å stå rustet mot den islam-og hedningebølgen som skyller inn over oss.

Skrevet

Sikkert. Men for de av oss som er mindre bekymret for islam og hedningedom enn den rådende kristenhet hadde det vært greit å slippe.

Skrevet

Synge spesielle matsanger før man begynner å spise er greit. Og det trenger ikke bety at man takker hverken en eller flere guder, kyr eller sola. Så her er et par forslag:

Hekser er jo bra, nå som man har skjønt at de egentlig er sterke kvinner, som slett ikke burde holdes nede. Så hva med matsangen om

Pulverheksa Abelone

Spiser uten takt og tone

...

Eller dette bordværset som går ut på at man kan ta seg litt mat når man er sulten, uten å be om lov eller takke. At det er bra å dele, og frukt er et bra valg:

Ormen den Lange

Krøp som en slange

Under et gjærde

Tok seg en pære

Delte den i to

Og Vær-så-god!

Skrevet

He he, morsomme vers det der , ungene synger nok gjerne sånne artige regler=)

Men vet ikke om det lærer dem god bordskikk akkurat og ikke minst høflighet....men men pytt pytt kansje?

Hva med å ansette KOKK i barnehagene da?Så kan ungene i det minste lære god borskikk ved å takke KOKKEN for maten?VOILA!!!Alle problemer løst !!!(bortsett fra politikernes da, de vil jo ikke unne ungene våre skolemat eller barnehagemat de, tar seg ikke råd til sånt nei, vil heller ha sløve , ukonsentrerte unger på skolene og barnehagene)

Skrevet

Eller hva med

Gerhardsen, Gro,

Valla og Jens

Og alle andre som har slitt

Vi takker dere

For at Norge har blitt

Et land som gav oss en kokk!

Amen

(Forutsatt at kokke-stillingene gjenopprettes, så klart)

Skrevet

Jaaaaaaaaaa, der har vi,n !Bør de flagge eller slå på tromme i det de framfører bordverset?

Skrevet

Reagerer ikke på at det er kristelig bordvers ved kristen privat bhg. Synes det blir litt rart hvis man skal legge om sangen alle ungene er vant til å synge kun fordi ei mamma med humanetisk tro ikke likte den..forstår bare ikke hvorfor du reagerer på dette gamle bordverset men ikke det andre i bhg? men går jo an til å høre med ledelsen i bhg, hvis dette er så viktig for deg.. regner med barna liker litt variasjon i sang-veien også;) men som kristen synes jeg det er en fin ting å lære barna å takke Gud for maten,Han som skapte jorda og ga oss maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...