Gå til innhold

Provosert over mat-sang i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 3.5 går i en helt ny (privat) barnehage.

De snakker om gud, jesus o.s.v. og forteller historier fra bibelen når det er kristne høytider, noe jeg synes er helt ok.

Det jeg derimot IKKE liker er at de hver dag må synge for maten O' du som metter liten fugl. Det er indoktrinering mener jeg! Vi er human-etikere.

I en barnehage hvor de to eldste jentene mine gikk hadde de en mat-sang som gikk slik: Jorden er et lite frø, sola modner korn til brød. Kjære sol og kjære jord, takk for maten på vårt bord.

Synes den er nøytral og fin.

Synspunkter noen?

Fortsetter under...

Skrevet

Likte absolutt den siste bedre, er dumt at humanetikere skal bli påpresset bordsang...

Skrevet

Norge har kristene formålsparagrafer i barnehagen, så dem har nok sin fulle rett til å gjøre dette- Desverre!

Har du tatt dette opp i barnehagen da?

Skrevet

Tror det skal være "Jorden nærer lite frø". Sånt blir det jo brød-korn av. Men de to eldste jentene dine sa sikkert "Jorden er et lite frø" :-)

Du får lære minsten å synge: "O du som spiste liten fugl, vær snill å spytt den ut!"

Skrevet

Men er det en kristen privat barnehage? Hørtes litt sånn ut... Da må en liksom regne med det kanskje...?

• 2 uker senere...
Skrevet

dersom barnehagen er privat, sa trenger den ikke a fölge kristen formals paragraf, med mindre de/styrer vil det selv.

snakk med de annsatte (best a snakke med avdelings leder). DU betaler for a ha ditt barn i barnehagen. de annsatte SKAL ta hensyn til dine önsker. det er ikke vanskelig a finne en annen bord sang/vers. liten fugl er en sann innlært greie, som mange bare sier helt automatisk.

jeg er selv förskole lærer, og som avdelingsleder synes jeg ikke der er noe bedre enn nar foreldre involverer seg i barna deres sin barnehagedag. om det er stort eller lite.

husk bare a takke for det i ettertid!!!! (gjöre de annsatte oppmerksomme pa at du har agt merke til at de tok hensyn til dine önsker)

Annonse

Skrevet

Men i all verden, sier jeg. Tviler på at ungen tar skade av å synge bordvers, altså! Og om det er en privat barnehage kan de da gjøre som de vil, og du får finne deg en annen barnehage dersom det er så utrolig viktig for deg at de ikke synger om Gud.

objektivt sett tror jeg det er større fare for at historier om Gud, Jesus o.l. gjør mer for indoktrinering enn et bordvers man har sunget her i landet til alle tider. Tipper at ungene ikke legger merke til at det handler om Gud enn gang!

Hvis du er humanetiker, får du kanskje finne deg en humanetisk barnehage, da.

Kjenner jeg blir oppgitt over alt man skal henge seg opp i.

Skrevet

Det er vel ingen som sier barna tar skade av det! Det er jo ikke det som er poenget ditt nek!

Skrevet

Jeg syns det er en veldig enkel og fin barnesang det der.Ungene tar den sangen like enkelt og greit som "Jorden er et lite frø..." eller "jeg gikk en tur på stien og søkte skogens ro..." he he.Tror det er ubetydelig for ungene hva du eller jeg syns om den enkle sangen dem synger for maten, de bare synger den og ferdig med det.....hvorfor gjøre alt så komplisert?

Skrevet

Siden du synes jeg er et nek, kan du kanskje forklare meg hva poenget egentlig er, da? For jeg ser det faktisk ikke. Og hvis barna ikke tar skade av det som du sier, så kan de vel bare synge den sangen? Og så kan foreldrene, som i likhet med alle andre foreldre har ansvaret for hvilken om noen tro barnet skal oppdras i, forklare hjemme at de ikke tror på Gud.

Denne sangen er en like fin matsang som feks den om pulverheksa Abelone. Som jeg må si at jeg ikke liker i det hele tatt, men jeg nekter jo ikke barnehagen å synge den selv om jeg ikke tror at hekser som spiser uten takt å tone er et godt forbilde for barna ved matbordet....

Og nei, jeg er ikke kristen selv

Skrevet

Jeg synes hele den kristne formålsparagrafen strider mot menneskerettighetene. Men den er nå en gang der, og det tar antagelig litt tid til før den forsvinner, skjønt debatten er så absolutt i gang. Men formålsparagrafen sier bare at man skal oppdra barna i tråd med kristne grunnverdier, og debatten om det samme i forhold til skolen har i hvert fall endt med at man ikke skal drive forkynning og aktiv religionsutøvelse som bønn. Det er mulig man kan argumentere med at du som metter er nettopp en bordBØNN og dermed ikke hører hjemme i barnehagen med mindre den har utvidet kristen formålsparagraf.

Men rent praktisk er det nok enklere å rett og slett si til ped.leder at du reagerer på dette, og foreslå at de synger et annet bordvers.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Selv om du er human-etiker, bør du vel gi din datter et valg?

Hun tar ikke skade av å høre om kristen tro, vi er jo et kristen land.

Annonse

Skrevet

Datteren hennes har da vel et valg om hva hun måtte lyste å tro på som voksen selv om hun ikke påprakkes kristne bordvers gjennom barndommen?

"Vi er jo et kristent land" betyr da ikke at folk skal påtvinges religion i hverdagen om de ikke ønsker det, eller at ikke-religiøse foreldre bør ha mindre å si på sine barns eventuelle livssyn enn majoritetstroende foreldre.

Skrevet

Jeg mener offentlige barnehager bør være livssyns nøytrale, og da passer ikke bordbønn inn, selv om man ikke direkte tar skade av det.

Skrevet

Hvis ikke vi lærer barna våre om Jesus de skal lære Koran ganske snart.....

Skrevet

... og hvis vi ikke lærer barna våre grammatikk i barnehagen, "de skal skrive som deg ganske snart."

Begge deler er vås.

Det er forøvrig ikke noe galt i å lære om verken Jesus eller Koranen, men det nevnte bordverset er jo for pokker en bønn. Det bør unngås i offentlige oppdragelsesinstitusjoner.

Skrevet

Barnehagen synger vel ikke bare denne ene bordverssangen? De fleste, både barnehager og skoler veksler mellom flere ulike "matsanger"...men oftest blir det jo til at de som fenger ungene mest, er de som synges oftest. Både i skole og barnehage har man lov å synge eller lese ei bønn, men ikke å BE ei bønn. Syns du skal foreslå "din" matsang, men også være åpen for flere sanger...

Helt til slutt: Er vi ikke såpass voksne her inne at vi lar være å kalle andre "nek" bare fordi man er uenig???

Skrevet

Beklager min dårlig norsk,jeg er utenlandsk og bor i Norge ikke så lenge.Men jeg skal si deg:Vil du at du og dattera di skal bære på hidjab-fjern kristendom fra landet.

Skrevet

Tullkjerring. Det finnes andre alternativer her i verden enn kristendom og islam (de to er forøvrig temmelig like).

Skrevet

Dine foreldre har glemt å lære deg å diskutere uten å angripe.Synd.

Skrevet

Hmf. Du (eller evt en annen annie, jeg ser ikke forskjell) angripe en milliard mennesker ved å insistere på at skumle islam kommer og tar oss om vi ikke sporenstreks underlegger oss denne kristne guddommeligheten.

Det er vås, og det er vås i slik en grad at man glatt kvalifiserer som tullkjerring.

Når man da smører på med ikke å komme med et eneste argument, men bare gjenta en (latterlig) påstand om at dersom jeg ikke lærer ungene mine om bibelen vil de pådra seg hijab og koranpugg understreker man i grunn bare min påstand.

Skrevet

Du er naiv og blåøyde som de fleste europeere.Jeg vet hva jeg snakker om.Bare vent å se......

Skrevet

Selv jobber jeg i barnehage,og der har vi mange forskjellige sanger vi synger før maten. vi lærer da barna å sitte "pent" når de skal spise.

jeg mener at ingen barn eller voksne skal presses på noe son helst. når man er stor nok til å forstå kan man velge hva man selv vil tro på...

Skrevet

Mhm, det var jo et skikkelig kronargument ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...