Gå til innhold

Hvor mye støtte har jeg rett på? (kan jeg søke om å få?)

oktober2007

Anbefalte innlegg

Skal ha barn i begynnelsen av oktober, og velger derfor å fortsette som fulltids student for å få fødselspenger fra lånekassen. Er det noen som vet hvor mye jeg vil få i diverse støtter første året? (har nettopp hatt en liten diskusjon med min mor om dette - og vi var litt uenige på noe). Fødselsstipen fra lånekassen på ca 6000 pr mnd, barnetrygd ca 1000... engangsstønad på hvor mye? har jeg "rett" på mer? Bor sammen med barnefaren som da er i full jobb. Synst det er vanskelig å finne ut av hva man kan søke på...

Fortsetter under...

engangstønaden er på ca 33 000, du kan også få et slags barnetrygd fra lånekassen (husker ikke hva den heter akkurat no!) , men det kommer an på hva samboeren din tjener.

Tror ikke man har rett på mer enn det.

sjekk lånekassen.no

Du har rett på fødselsstipend uansett om du fortsetter å studere ellere ikke når du får barn.. Blir ikke "straffet" for å ta permisjon fra studiene:) Og stipendet er på ca 80 000 pr. skoleår (10 mnd), og dermed får du ca 8000 kr i måneden... Vet ikke hvordan det blir de 2 resterende månedene hvis du tar permisjon. Om du får vanlig stipend+lån, eller om det er lurt å legge til side litt i løpet av de 10 første månedene.

Så om du fordeler støtten (stipend, trygd + engangsstønad) du får på 10 mnd, har du faktisk ca 12 000 kr/mnd. Er jo ikke så dårlig det...:)

joda, men engangsstønaden bruker de flest studenter FAKTISK på å kjøpe inn ting til babyen som vogn, seng osv... Selv om jeg jobber ved siden av har ikke jeg mulighet til å ikke å bruke litt av ES... Så blir nok ikke 12000 i mnd for min del.

Jeg sa HVIS..... Det var bare en måte å vise at man faktisk får litt penger å leve for de 10 mnd, selv om man "bare" studerer.

Er selv student med ekstrajobb, og jeg kommer til å spare opp litt til innkjøp av utstyr, hvis det blir aktuelt... Men skjønner at ikke alle har mulighet til det.

Hvis du jobber ved siden av kan du ha rett på foreldrepenger i stedet for engangsstøtte, men det visste du sikkert...

Jeg synes ikke 10-12,000 kroner i maaneden er saa mye aa leve paa. Er i akkurat samme situasjon selv. Jeg studerer i utlandet, og da kan jeg jo ikke ha jobb i Norge ved siden av for aa bygge opp foreldrepenger. Heldigvis har mannen min en OK inntekt, men han kommer bare til aa motta halve inntekten til neste aar siden vi kommer til aa vaere i Norge. Saa dette kan bli litt trangt ja...

Et spoersmaal--maa man skatte av disse pengene, eller er det skattefritt? Er baade foedselsstip/engangsstoendad og barnetrygd skattefritt er det jo ikke fullt saa ille...

Annonse

Hei. eg lurer på en ting..Eg er fulltidsstudent, har planer om å fortsette å studere like etterpå. Samboeren min skal ta pappaperm det året i stedenfor. Men eg leste på lånekassens hjemmeside at viss barnefaren mottar en form for støtte fra trygdeetaten vil eg ikkje få så mye penger som eg har rett på....han er i fast jobb i ei privat bedrift. får han permisjonspengene derfra eller fra trygdeetaten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...