fru grim Skrevet 28. mars 2007 #1 Del Skrevet 28. mars 2007 Ble bare gjort CTG-registrering i dag, som viste at begge har det fortsatt bra der inne. Hadde ultralyd for 1 uke siden som viste at jenta var ca. 1/2 kg mindre enn gutten, men det var visst ingen vits med ultralyd tettere enn hver 14. dag. Spurte om når jeg kom til å bli satt i gang om ingenting skjedde, men det kom visst ikke på tale! Skjønner absolutt ingenting jeg, det kan da ikke være bra for hverken mor eller barn å gå å slite seg ut heller?? Om jeg var like hel til termin kom de kanskje til å begynne å strippe og slikt, men ikke noe før fikk jeg beskjed om. Har enormt mye sterke kynnere, maserier og i blant noen skikkelige rier som bare kommer 2-3 ganger før de igjen er borte. Men har jo hatt det slik de siste 3 ukene, så begynner å bli ganske vant, men det er fryktelig slitsomt å gå slik. Kroppen blir liksom lurt gang på gang (ikke minst psykisk), og etter noen timer med slikt opplegg er jeg helt skutt... Men det var visst bare bra fikk jeg beskjed om i dag, for det betydde jo bare at livmoren trente seg opp og modnet seg... Har også fått noe merkelige greier når jeg er på do for å tisse, spesielt om natta. Våkner av kynnere som regel på natten pga at jeg må på do, og når jeg er ferdig på do kommer krampa som jeg kaller den, hehe... Snakket med jordmor om det i dag, mest sannsynlig er det ei rie som kommer. Det er forferdelig vondt i ca. 5-10 minutter, og det hjelper ikke hva jeg gjør (står, går, sitter eller ligger). Så hver natt er håpet der igjen at det kanskje fortsetter, men neida, like hel hver morgen... Flere som kjenner dette? Huff, blir mye syting og klaging fra min side nå, men så er det fryktelig tungt å gå slik også, hehe... Heldigvis er det strålende sol ute i dag også, så nå er det ikke lenge før jeg skal ut på verandaen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 28. mars 2007 #2 Del Skrevet 28. mars 2007 herregud...hva for et sykehus skal du føde på??jeg hadde ikke takla dratt på det sykehuset nå..hehe,hadde vært så sinna..=) du må jo være kjempe sliten ja..skjønner deg godt,.,men kanskje du skal begynne med modnings akupunktur..så kan du jo prøve å sette igang noe selv.. huff,håper du føder om ikke så lenge da..du er jo mer en klar nok<=) lykke til.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8793882
Gjest Skrevet 28. mars 2007 #3 Del Skrevet 28. mars 2007 heisann huff, dette hørtes tungt ut!! får håpe det snart skjer noe. lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8794647
fru grim Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 28. mars 2007 Takk for svar begge to Joda, har hørt om jeg kunne få modningsakupunktur, men kunne visst ikke få det heller... Skjønner ingenting jeg, for min vanlige jordmor sier jo at jeg kan få det. Hun er nyutdannet innen akupunktur, så tror jeg skal ta kontakt med henne og høre om hun kanskje kan sette det... Blir så forvirret da jeg leser om andre som får både modningsakupunktur, tilbud om igangsetting fra en viss uke, tilbud om stripping osv., mens her er det liksom om å gjøre å gå lengst mulig. Har virkelig ikke troen på at barna har det noe godt av å komme ut til ei utslitt mor, så om jeg går veldig mye lenger nå uten at det skjer noe action kommer jeg nok til å ta kontakt for en samtale om MINE ønsker og behov... Hører og leser så mange steder at det skal tas hensyn til helsen til både mor og barn når man går tvillinggravid, men det gjelder kanskje ikke ved mitt sykehus, hehe... Jaja, får tro det skjer noe snart. Har snart prøvd de fleste triks som jeg har lest om her inne også, alt fra pizza, hvitløk, sex, gå små turer, bade osv, i morgen skal jeg faktisk forsøke å ri (mens instruktøren leier hesten da), så får jeg se om det gjør noen nytte Masse lykke til videre til dere også, godt å vite at det er noen som forstår Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8796339
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #5 Del Skrevet 28. mars 2007 Hei. Vet hvordan du har det ... jeg ble satt i gang i uke 39 pluss 4. Lykke til. M Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8797956
Store-Tino Skrevet 28. mars 2007 #6 Del Skrevet 28. mars 2007 Å, eg føler slik med deg, kjenner meg så godt igjen. Skal på kontroll på fredag, då er eg fullgått v. 36. Sist eg var på ultra fann dei ut at ungane var + 17% og + 24%, det var i forhold til normalen på ein unge. Ganske store med andre ord. Føler eg vil sprekke snart. Har gått forkjøla sidan november!, fullstendig avhengig av nasespray for å i det heile tatt få puste. Er så spenn klar til å ta imot ungane. Har aldri fått undersøkt livmorhalsen min på nokon av dei mange kontrollane. Men forsto det slik på jordmor at kanskje dei kunne ta ein GU på fredag. Er det det dokke meinar med stripping? Og dette med modningsakupunktur, kva er det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8799699
fru grim Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 28. mars 2007 Huff og huff, da vil jeg tro du har følelsen av å sprekke snart ja. Barna her er -24% og +2% eller noe, mens du er jo helt i den andre enden Jeg merker det godt på allmenntilstanden jeg også, skal ingenting til før jeg blir forkjølet, og det er da slitsomt nok å gå som vi gjør i grunn... Jeg har fått målt livmorhalsen da de hadde tenkt seg ut i uke 33. Den var da avflatet og myk, noe som visstnok betydde at det var modent for fødsel, mangler bare åpning. Ved stripping hjelper dem visst til litt ved å tøye "åpningen"(?), noe som kan starte fødselen (slik jeg har fått det forklart i allefall). Jeg var i kontakt med min vanlige jordmor i sta, hun er nyutdannet innen akupunktur. Fikk ikke svar på om hun hadde bestått eksamen før etter påske, så hun fikk heller ikke satt noen nåler før den tid, men var i allefall villig til å gjøre det. Foreslo at jeg kunne ta kontakt med noen som driver med akupunktur fra gule sider, kanskje jeg gjør det i morgen. Hun forklarte i allefall at modningsakupunktur ikke setter i gang fødselen, men modner og styrker kroppen til å takle fødsel. Blir spennende å høre nytt fra deg på fredag Tvi tvi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8799939
snipp & snapp i 38.uke Skrevet 30. mars 2007 #8 Del Skrevet 30. mars 2007 Hei Skulle egentlig svart deg på et innlegg her tidligere - om det å bli GAL !! ...kjenner meg så igjen - siden 16. mars har jeg hatt et klart mønster: 2 rolige netter så en natt hvor rier og kynnere står i kø om oppmerksomheten - med alt fra 10 min og ned i 7 og 5 min mellom, og jeg går som en annen natteravner og lurer på om jeg skal sette himmel og jord i bevegelse mot klinikken eller hva. Nå har jeg mistet troen på at jeg vil komme meg tidsnok til klinikken når det VIRKELIG skjer - som nå når jeg sitter her har jeg en god blandings av rikynnere! men det er jo så dagligdags blitt at jaja - det går jo over... Vel, - nok om det. Var på ul for en uke siden (36+3) og legen ga meg da en innleggelsesdato for igangsetting - på dagen 38 fullgåtte uker - YES! Det betyr da at om ingenting har skjedd innen kommende mandag 2. april kl 08:00 så settes jeg igang. Kunne ønske jeg slapp å bli satt i gang - men nå er jeg så lei av å drasse rundt på denne enorme kulen frempå her at jeg snart gjør hva som helst for å få tilbake kroppen min! Gleder meg jo enormt til å se hva som rører seg inni da selvsagt - det blir STORVEIS! Og tenk så heldig vi er med timingen - hele våren og sommeren ligger foran oss, - det er bare å nyte det hele.... Jeg hadde en teori om denne fullmånen den 2. april - da blir jo den litt feil kan man si... : ) Ønsker deg enda lykke til - jeg krysser fingre for helgen.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8818423
fru grim Skrevet 30. mars 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 30. mars 2007 Hei hei Åh, så heldig du er som skal bli satt i gang og bli ferdig med kulen på magen!!!! Misunnelig!!!! Dine beskrivelser av nattelivet og livet for øvrig stemmer helt overens med mitt, så jeg har også lurt på om jeg kommer til å komme for seint til føden når det først skjer noe, kommer jo ikke til å tro på det før hodet er nesten ute, hehe... Som jeg har sagt tidligere så er det greit nok at jeg ikke har termin før 18. april og kanskje ikke får noen fødsel før den tid, men det hadde vært veldig greit å slippe å bli lurt slik hele tiden fram til den tid... Nevnte dette på siste kontroll og det var visst bare kjempebra å ha det slik, for da trente virkelig kroppen seg til fødselen og jeg kom til å få en lettere fødsel. Men hva med mor i mellomtiden da?! Blir jo helt utslitt de dagene det pågår for fullt... Hvilket sykehus skal du føde på da? Å bli satt i gang er vel ikke den beste måten å føde på ettersom jeg har skjønt, men jeg hadde også jublet om det hadde vært meg )) Håper jeg ikke er så langt etter deg, men det må tydeligvis skje av seg selv om det skal bli noe her da... Irriterende at det skal være så forskjellig praksis fra sykehus til sykehus... Ønsker deg uansett masse, masse lykke til, gleder meg til å lese om hvordan det har gått Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8822074
tre jenter Skrevet 30. mars 2007 #10 Del Skrevet 30. mars 2007 hej stakkars deg. du må jo være utslitt. jeg er bare 29 uker på vei,men jeg har fått beskjed om dato i uke 38 hvor de skal sette i gang fødselen,hvis ikke ting har egynt å skje. er litt skremmende at de er så forskjell på sykehusene. skulle tro norge jamt over hadde et tilfredstillende helsevesen.men men. håper du får barna snart og at du har mye hjelp rundt deg da!både før og etter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8824264
fru grim Skrevet 31. mars 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 31. mars 2007 Takk for det Skal på ny ultralyd på tirsdag og kommer nok til å ta opp problemstillingen igjen da, og da gir jeg meg ikke før jeg føler at jeg blir hørt og tatt på alvor. Hadde vært noe annet ja om det var vanlig praksis i hele Norge at "alle" skulle gå så lenge som mulig og helst til uke 40, men det er det jo tydeligvis ikke. Har jo lest også at barna faktisk har det bedre utenfor magen når man kommer så langt i mange tilfeller. På sykehuset her sier de også at tvillinger ikke har godt av å bli satt i gang, da dette blir en stor påkjenning for dem, så jeg begynner virkelig å lure på hvilken forskning/erfaring dem går etter, da det er så mange andre sykehus som sier andre ting. Har mistet litt av trygghetsfølelsen, for jeg må jo begynne å lure på hvem som egentlig har rett?! Jaja, som sagt får jeg ta det opp igjen på tirsdag, håper jeg blir hørt i allefall Har du enegget eller toegget du da? Jeg har toegget. Kanskje det er forskjell på igangsetting og ikke når det gjelder det også?! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8826008
Store-Tino Skrevet 2. april 2007 #12 Del Skrevet 2. april 2007 Offa meg. Var på kontroll på fredag, 35+6. Er så sliten og trøtt, men det var lite trøst å hente. Mormunnen var hard og umoden :-( Var innlagt på sjukehuset fordi blodtrykket var høgt, og det var litt protein i urinen, mistanke om svangerskapsforgiftning. Men alle andre prøver var fine, så eg fekk sleppe heim på laurdag. Fekk høyre at modningsakupunktur hadde dei ikkje lov til å setje før i v.37, atter ein nedtur.... Fekk ingen lovnad om igangsetjing, må berre vente å sjå. Det er tydeleg at det er svært forskjellig praksis rundt om i norges land... No skal eg på kontroll igjen i morga, då lurer eg på om eg må skru på sjarmen, for eg orkar ikkje stort lenger. Ein skal no liksom vere utkvilt og opplagt til å gjennomføre ein fødsel, men eg er heilt i andre enden av skalaen.... Men denne mormunnen, kor lang tid brukar den på å "modne"? Kan det skje over natta? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8842999
sarp m/ Niklas og Marius. Skrevet 2. april 2007 #13 Del Skrevet 2. april 2007 hei. Bare si at det ikke er å anbefale å bli satt i gang om det ikke du er moden. Jeg ble satt i gang i uke 38 uten at jeg var moden. Ble tre dager med smerter og fryktelig slitsomt og som til slutt endte med keisersnitt. Vet det er slitsomt på slutten Lykke til.. Hilsen mamman til Niklas og Marius Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8843175
fru grim Skrevet 2. april 2007 Forfatter #14 Del Skrevet 2. april 2007 Hei begge to Her er det visst vanlig praksis at modningsakupunktur settes fra uke 36, men det er ved enlinggraviditet da tydeligvis... Ja, det er rare greier at det er forskjellig fra sykehus til sykehus, skulle tro at de fulgte en viss standard på det over hele landet, men tydeligvis ikke... Jeg har ikke peiling på hvor lang tid mormunnen bruker på å bli moden... Selv er jeg moden og klar, mormunnen er myk og var sist gang de sjekket bare 1/2 cm, så jeg er så godt som klar for fødsel. Det er bare at det aldri skjer noe... Masse kynnere og rier, men det blir liksom aldri noe mer... Nå har jeg begynt å tenke at de like gjerne kan vente til over påske, så da regner jeg nesten med at de kommer en av de nærmeste dagene, hehe... Forundrer meg i hvertfall ikke, hehe... Har fått kjempevondt i hals og hoster som en gal, skal til legen etterpå. Håper det er noe jeg kan få så jeg slipper betennelse i kroppen samtidig som fødsel, føler meg ikke akkurat opplagt etter en helg med sykdom (som jeg trodde skulle gå over av seg selv)... Jaja, uansett er det ikke lenge igjen på noen av oss nå, men det føles veldig lenge innimellom... Masse lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8793274-37-uker-og-tilbake-fra-kontroll-p%C3%A5-f%C3%B8den/#findComment-8843455
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå