Gå til innhold

Nakkefold større enn 2,5! Andre med erfaring?

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er litt fortvilet da vi mandag på min første ultralyd ute i uke 10 (10+2) fikk beskjed om at fosteret hadde en nakkefold på 3,2. Vi må derfor til Ullevål for en ny ul samt blodprøver, men vet ikke når.

Har noen av dere erfaring med hvor fort man kommer inn? Hva kan vi kreve? Ønsker evt. å få utført morkaketest tidligst mulig også ettersom fostervannstest ikke gjøres før i uke 15-17 og ettersom svaret da kommer 3 uker senere er man jo allerede over grensen for hva søknad om abort tillater...

Har noen erfaring med slike tester i f.eks. Danmark? Har hørt at blodtestene uansett blir sendt dit?

Håper på raskt svar da vi er ganske fortvilet om dagen..

Fortsetter under...

Hei du!

Jeg ville ringt Ullevål og forklart hva de så på ultralyd. Hvis du har bestemt deg for at du ønsker morkakeprøve kan dette gjøres i uke 10. Det er ingen vits i å ta duotest (blodprøve + ny ul i uke 12) hvis du har bestemt deg. Duotest er noe de tilbyr hvis du ønsker å unngå morkakeprøve og fostervannsprøve.Før både duotest, morkakeprøve og fostervannsprøve må man igjennom en genetisk veiledning. Spørr om du må dette når du ringer Ullevål. Ikke sitt og vent på beskjed. Det er umenneskelig å gå slik. Dessuten er det mye bedre å komme igang med undersøkelsen så tidlig som mulig.

Jeg hadde en graviditet tidligere som ble avsluttet pga kromosomfeil/uforenelig med liv. Jeg er gravid igjen nå og fikk tilbud om genetisk veiledning med duotest, morkakeprøve eller fostervannsprøve. Jeg valgte duotest. Jeg kom inn til veiledning når jeg var ca 10 uker på veg. Den dagen tok de også blodprøver (blir sendt danmark)for å se hvor stor sjans det var for at også dette fosteret hadde kromosomfeil. I uke 12-13 ble jeg innkalt til grundig ultralyd(da ses fold på nakken best) Resultatet fra ul + resultatet fra blodprøvene ble satt sammen på et skjema. Sannsynligheten for at det var noe galt var liten. Testen er altså ikke så sikker som mkp og fvp-prøve. Men de tilbyr den fordi den ikke kan skade fosteret på noen som helst slags måte.

Håper ikke du ble skremt av noe av dette. Det er jo ganske sjeldent at noe er galt. Alle foster har en væskefold i nakken. Jeg vet om flere gravide som er blitt undersøkt fordi folden er forstørret men så viser det seg likevel at fosteret er friskt.

Lykke til. Håper alt går bra..

Du er litt for ung til å automatisk få morkakeprøve, det er alle som er over 43 ved termin. Vil også si at du må stå på litt selv, ingen gidder å fortelle deg noe er min erfaring. Vil bare minne om at flere her inne har hatt nakkefold på bortimot 5 mm uten at noe har vært galt. Jeg hadde selv 2,5 mm, og etter duotest fikk jeg beregnet en risiko på 1:3000.

Takk for informativt svar! Jeg har ringt Ullevål både i går og i dag, men de har foreløpig ikke fått henvisningen fra legen.. Purrer ham igjen i dag.

Fikk beskjed på Ullevål om at det kun er kvinner over 44 år eller kvinner med spesielle kromosomfeil i familien som får innvilget morkakeprøve. Selv er jeg 39 år og får derfor ikke dette automatisk. Dermed må vi gjennom tester som kanskje ikke gir det klare svaret vi er ute etter. Vurderer derfor sterkt å ta turen til Danmark, der kan vi raskere få svar og eventuelt slipp å gå gjennom duotesten først.

Min samboer snakket med en kvinnelig overlege i Danmark i dag og hun sa for øvrig at Ul'en gynekologen hadde utført var tatt for tidlig til at det ville kunne vise noe symptom/indikasjon på at noe var galt, og det har vi tatt til oss!

Vi er fortsatt optimistiske på at dette skal gå bra, men må alikevel gjøre det vi kan for å snarest finne ut av hva som best kan gjøres her.

Takknemlig for alle synspunkter!

• 1 måned senere...

Hei,

vil bare si at det høres riktig ut det legen i Danmark sa, det er jo veldig tidlig ennå. MEN: få legen til å fakse henvisningen, min erfaring er at postgangen tar lang tid. Ring Ullevål og få nummeret, gi dette til legen, det gjelder nemlig å stå på selv, dessverre. Lykke til, dette går bra, skal du se!

Annonse

Babyen vår hadde utvidet nakkefold (stor, over 8mm). Jeg fikk morkakeprøve på Riksen uten problem. Jeg var under 44 år og vi hadde heller ingen kjente kromosomfeil i familien.

Det hele endte trolig nok godt for vår del, har en frisk og fin liten tulle i dag.

Lykke til med dine prøver.

Hei, barnet jeg bærer på hadde en nakkefold på 4 mm i uke 12/13. Vi fikk da tilbud om morkakeprøve, som ikke viste noe feil, og heller ikke på grundige UL undersøkelser har de funnet noe feil, så vi håper at nakkefolden bare var innenfor naturens variasjoner. Alle fostre har jo litt veske i nakken disse ukene, men tror det er vanligst at det er innenfor 2,5 mm. Men ikke dermed sagt at fosteret er sykt dersom det har en større hevelse, de ønsker bare å gå videre å sjekke fordi det statistisk sett er noe større risiko for at det kan være noe galt. Det er altså ikke et bevis på at noe er galt, men et tegn på at noe KAn være galt. Så ikke fortvil ennå. Har lest om flere folk som har hatt fostre med opptil 10 mm hevelse i nakkefolden og fått friske barn.

Tror at legen vil anbefale duotest først dersom han mener sjansen er veldig liten for at noe er galt med fosteret deres, ettersom morkakeprøve innebærer en liten risiko for spontanabort. Men det er mulig dere kan påvirke dette ved å si at dere ønsker å ta en morkakeprøve med en gang for å spare tid. Det er grusomt å gå i uvvishet å vente slik, jeg føler med deg og håper du holder oss informert om hvrodan det går med deg. Lykke til i tidne fremover, håper inderlig dere får gode nyheter!

Beste ønsker fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...