Tjorven:-) Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Hei! Sønnen min er fire uker og får en god del mme, som oftest til hvert måltid. Det jeg lurer på er om det er lurt å ha malt i flaskene? Og i så fall hvor mye? -og hvorfor er malt kjekt å ha? Klrm fra
novemberbaby nr 2 på vei :) Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 Malt er lurt hvis junior er hard og/eller treg i magen. Det er ikke nødvendig å bruke hvis han har normal avføring og har bæsjebleie hver dag. Hvis det går mange dager imellom kan det være verdt et forsøk. Har iallfall hørt at de bør ha bæsj hver dag når de får mme, hvorfor vet jeg ikke helt Jeg har prøvd med og uten, syns det fungerer best uten faktisk, han har avføring hver dag, så det får være bra. Så lenge det ikke er hardt eller han virker forstoppet. Tror det er ganske mye sukker i malt, så kanskje lurt å unngå hvis man ikke egentlig behøver det? Tror man skal bruke opptil en teskje i hver flaske eller noe slikt...! Mulig noen andre kan svare bedre på dette enn meg
Mooncake Skrevet 28. mars 2007 #3 Skrevet 28. mars 2007 Hei, Man skal ikke bruke mer enn 2-3 ts malt om dagen. Dvs. ca. 1/2 ts pr flaske. Vær oppmerksom på at malt er sukker og at barn kan legge på seg av malt. Malt kan også gi luft i magen. Svisesaft el fenikkelte kan også brukes for å unngå hard mage. 1-2 ts fenikkelte før måltid. 2-4 ts (eller mer, jenta mi spsier sviskesaft) sviskesaft pr måltid. Hvis svisesaft blir for hard kost, kan du koke sviser og gi vannet til babyen. Minifom gir også letter avføring, men kan inneholde uheldige stoffer. Jeg har brukt svisesaft + minifom med godt resultat.
Tjorven:-) Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2007 Takk for informasjon om malt -ser ut til at vi ikke trenger å bruke malt da! Gutten har regelmessig avføring og ting virker greit, så da så. Klem fra
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 eg har lest at du kan gi opp t 2 ss kver dag.. men d e jo bare t å prøve seg fram.. vet ikkje om d e så lurt å gi sviskesaft når han e så liten.. trodde ikkje de skulle ha d da.. men du kan jo spør helsesøster eller lege før du gjør d. d hadde vertfall eg gjort. som sagt bare prøv deg fram, alle er jo forskjellige å d kan jo ver du ikkje trenge d hvis han ikkje har problemer med mme sånn som den e! lykke t
Mooncake Skrevet 30. mars 2007 #6 Skrevet 30. mars 2007 Det var barnelegen på HS som mente at vi heller skulle bruke sviskesaft istedet for malt. Da var snuppa 4 uker og hadde problem med avføring. Legen sa at vi skulle strate med 1 ts sviskesaft til hvert måltid og øke til 2-3 ts pr måltid etterhvert. Malt inneholder gluten etter det jeg har fått med meg og jeg tror heller man bør vente med å introdusere gluten enn fruktsaft. Men, hverken det ene eller det andre bør brukes dersom bærsjingen er normal
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå