Gå til innhold

Juni: Ang pappaperm...


*venter nr. 2*

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med permisjonen min i begynnelsen av mai. Samboeren min har ikke mulighet til å ta ut 5 uker pappapermisjon siden han har startet eget firma for noen mnd siden. Han tar ut en dag her, og en dag der. Men i juli skal han ha 3 uker ferie. Kan han ta de ukene som pappaperm da? Eller må pappapermen bli tatt ut med en gang jeg er ferdig med permen nmin?

 

Veit ikke om jeg kanskje forklarte dette litt rotete, men håper at noen kan hjelpe meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror han må ta ut sin perm umiddelbart når du er ferdig med din.

Men jeg er ikke helt sikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har faktisk hørt at man kan søke om at mor overtar far permisjon i sjeldne tilfeller. som hvis far har firma og ingen andre kan ta over.. det går jo an å søke eller finne ut av det. hvis det er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn fra skravle. Nytt fra 1.1.07 er at far kan utsette permisjonen, bare han tar den ut innen barnet fyller 3 år. Han kan også dele den opp i flere perioder. Han må være i full jobb fra perioden mors perm er over og til han tar ut sin del hvis han utsetter den, og hvis han deler den opp i flere omganger må han være i full jobb imellom periodene. Det er et eget skjema han må fylle ut sammen med arb.giver som man får hos nav.

Håper dere skjønte hva jeg mente.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest at mor i enkelte tilfeller kan overta fars permisjon, men kjenner ikke reglene. Jeg vet helt sikkert at far kan ta ut permisjon som enkeltdager, men det må være kontinuitet i permisjonen, altså at en av dere må ”være i perm” helt til den er slutt. (Vet ikke om jeg egentlig svarte på spørsmålet ditt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samboeren min skal ta en uke pappa permisjon til sommeren. jeg har snakket med nav og det eneste som måtte til var en avtale med arbeidsgiveren...siden din mann er sin egen arbeidsgiver, jeg ikke helt hvordan det blir...men det er altså lov til å utsette permisjonen sin til sommeren etc:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bladet Mamma som kom i dag, leste jeg:

 

"Fra 1. januar forsvant tidskontoen, og inn kom gradert uttak av foreldrepenger, som skal være en mer fleksibel ordning hvis du vil kombinere jobb og svangerskapspermisjon i inntil tre år etter fødselen. Både mamma og pappa kan velge ordningen. Se under Familie og omsorg / Gradert uttak på www.nav.no"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det samme problemet her i huset. Mannen min har eget firma, og kan derfor ikke ta ut permisjon rett etter meg. Ei heller kan han ta permisjon 5 uker i strekk. Vi søkte derfor om å legge permisjonen til ferien hans. Det går ikke lenger an å overføre permisjonen til mor. Eneste disposisjon en får fra den ordningen, er dersom far er sjuk og derfor ikke klarer å ta seg av barnet. Vi har foreløpig ikkje fått svar på søknaden vår, men rekner med at det går greit. Har hørt at det er vanskelig å få utsatt permisjon, og vi måtte ha god grunn for å utsette den. Men siden mannen din har sitt eget firma går det sikkert heilt fint!

 

Dåkke bør søke fortest mulig. Det er sakbehandlingstid og vi fikk beskjed om at vi ikke burde komme rett før mammapermisjonen gikk ut!! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...