Som Natt & Dag Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Vi flyttet til et hus med en overgrodd hage i fjor. Plenen hadde knelengde, ov var full av tislter og brennesle. Vi slo plenen ofte i fjor sommer, og fikk bukt med mye av det værste, og hyppig luking holdt mye av tistlene og brenneslen i sjakk. Plenen er full av mose. Det jeg lurer på er hva kan jeg gjøre nå i vår for å få en fin plen til sommeren? Tenker på å kalke (for å bli kvitt mosen), men hva kan jeg gjøre for å bli kvitt tislter og brennesle?. Plenen er også ganske tynn, bør jeg spe på med plenfrø? Den nedre delen av hagen er et villniss, vi brukte mange timer på å slå ugress der nede, (vi bor nær en motorvei, så vi har typiskt grøftekants ugress i store mengder i den delen av hagen), vil gjerne bli kvitt elendigheten der nede også, siden det er mange fine frukttrær og bærbusker der, noen som vet hva vi kan bruke til å 'kvele' ugresset med som ikke skader trær og busker? Råd og tips motas med stor takk!
prekæs Skrevet 29. mars 2007 #2 Skrevet 29. mars 2007 Det beste man kan gjøre for å bli kvitt mosen er å gjødsle. Kalking er unødvendig. Strø på blåkorn eller noe lignende i regnvær. Mosen liker ikke næringsrik jord, og visner når du gjødsler.Sørg for at det blir godt spredd, slik at gjødselen ikke "brenner" plen. Grav opp brennesle og tistler, fyll på jord og så plen. Man kan fornye plenen ved å legge på et tynt lag jord(3cm?) og så. Hadde plen på hytta av bare mose. Den ble strøken plen etter noen (to- tre) år med effektiv gjødsling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå