Gå til innhold

flere desemberbarn som er/blir bilingual?


Mamman til Ask (12/06)

Anbefalte innlegg

som noen allerede vet er jeg tysk og snakker bare tysk med lillegutt. og i dag fant jeg en bok om baby-tegnespråk. har akkurat bestilt det og er såå spent om det fungerer, heh... da bruker både pappa'n og jeg et spesielt tegn når vi sier et ord, så kanskje lillegutt skjønner litt raskere at "spise" og "essen" betyr det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Vi skal lære våres barn to forskjellige språk. Jeg snakker norsk og faren snakker sitt morsmål. Men jeg ser at det er vanskelig for far å snakke sitt morsmål til babyen, og at det blir mer naturlig med norsk. (han prøver så godt han kan, men glemmer seg innimellom) Hvilken bok er det du har bestilt? Hvordan er deres erfaringer så langt med to språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er jo Ask bare 3mnd gammel, så man kan ikke si noe om språkutviklingen enda, men han skravler masse med både mamma og pappa :)

skjønner godt hvordan din mann har det... når jeg er hjemme alene går det bra med tysken.. men når vi er sammen med andre så glemmer jeg meg av og til og snakker norsk :/ også føler man seg litt dumt da.. når ingen skjønner hva jeg sier til babyen.. men det har faktisk blitt bedre bare de siste dagene. dere må huske på å skille de 2 språkene, en forelder = ett språk.. ellers blir barnet forvirret og det tar mye lengre tid å lære seg språkene..

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje bedre for far når han kan være mer alene med babyen. Nå er jo jeg der hele tiden og da er det nok vanskelig å skifte over fra norsk til sitt morsmål når han snakker med meg. Får håpe det ihvertfall. Tror også han føler seg litt dum når vi er med andre norske, siden de ikke forstår. Men han er nå ihvertfall veldig motivert for å lære ham morsmålet sitt, og det er nå et godt utganspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å si at jeg også føler litt rart ut når jeg snakker spansk til henne og er sammen med folk som bare snakker norsk. Det føles unaturlig ut for meg å snakke norsk til henne men skal prøve å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...