AlleNickeneErOpptatt Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Heisann! Vi har planer om første forsøk på Stork i mai og i den forbindelse har jeg tatt eggløsningstester på denne syklusen. Siden vi aldri har gjort dette før tenkte vi at vi skulle finne ut hvordan eggløsningstestene fungerer ..... Min syklus varierer fra 25-27 dager så vi begynte å teste på dag 10. Vi har nå testet frem til dag 18 Uten annet en en svak liten strek på alle testene. Controll -streken er der så vi antar at vi har utført testen korrekt. Hva kan ha skjedd. Har nok ikke vært 100 % nøye i forhold til alle tips og råd, men jeg har prøvd å ikke teste før det har gått to timer fra inntatt mat og drikke. Jeg har lest et eller annet sted at jeg ikke skal teste på morgenurin så det har jeg heller ikke gjort. Tidspunktene har nok variert noe. Tok blant annet en test i 10 tiden en dag og i 19 tiden neste dag, kan det har skjedd noe mellom de tidspunktene? Uansett, kan dere hjelpe oss med mulige forklaringer?? Testen vi brukte heter "Quick Response". Ultralyd har vist at ett egg var på vei på dag 16 i forrige syklus. Synes dette er rart da min syklus er kortere enn 28 dager? Min lege sier at dette ikke nødvendigvis har noen sammenheng og at det virker som jeg generelt har sen eggløsning. Legen min anbefaler meg å starte med eggløsningstestene et par dager senere og ta de noen dager lenger. Høres ok ut det, men synes likevel det er rart at eggløsningstestingen fra dag 10-18 ikke viste et eller annet? Alle hormonprøver etc jeg har tatt viser alt er normalt og at jeg har hatt eggløsning ved foregående sykluser. Hva slags eggløsningstester brukte dere? Så alle dere! har dere noen gode råd, tips, kommentarer og mulige forklaringer til meg?? :-)
callmebecka Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 Hei du. Det er flere ting som kan ha skjedd. Det som ofte kan skje er at syklusen din forandrer seg idet du begynner å teste/skal insemineres. Hvorfor har jeg ingen gode svar på, men selv har jeg en syklus på 28 dager, den har alltid vært helt stabil, frem til vi begynte å prøve...plutselig ble den nærmere 40 dager... Vil gjette på at det da er det psykiske som spiller inn, men det er kun gjettning. Det jeg vet er at alle de gangene jeg har tenkt at "nei her må det være noe galt" så har jeg alltid fått EL allikevel, den har bare vært veldig forsinket. Dette er noe av det som kan gjøre prosessen enda et hakk mer slitsom...det kan bli umulig å forutsi når EL kommer. Noe annet som kan ha skjedd er at du rett og slett har hoppet over en EL. Har ingen forståelse av at dette er noe som skjer ofte, men det kan skje. Da vil du ikke få noe utslag på testene. Har selv brukt quick respons som dere, og CB digital, vil anslå at de er omtrent like følsomme, men med den digitale slipper man å skulle tyde streken i håp om å se at den blir en halv nyanse mørkere fra forrige gang...enten viser den EL på gang, eller ingenting, sikkert en smaks sak, jeg synes det er deilig å slippe tvilen. Når det gjelder tidspunktet har jeg også lest litt forskjellig her og der, og som deg oppfattet at noen mener morgenurin ikke skal brukes. Nå husker jeg ikke akkurat hva som står i bruksanvisningene, men jeg mener at i allefall noen av testene anbefaler morgenurin, siden den er mest konsentrert. Jeg tester alltid med morgenurinen, og de syklusene jeg har dratt ned har jeg testet morgen, middag og kveld når det nærmere seg forventet dag for EL. (Ja, det kan bli ganske dyrt når det plutselig drøyer nesten 14 dager...) Jeg har alltid fått positivt utslag på morgenen først. Men er EL først igang kan du ikke misse den, det er ikke slik at den viser positiv på en test alene, den vil være positiv i noen dager. Skulle du velge å teste på annet enn morgenurin vil det være best å vente 4 timer fra sist du tisset, og ikke drikke for mye, bare vanlig, ellers vil urinen kunne bli for tynn. Men, skal jeg prøve meg på en aldri så liten, ufaglært konklusjon, så vil det måtte bli at så lenge dere nå tester kun for å kartlegge syklusen, så holder det lenge med å teste en gang om dagen, når den viser positiv vet dere det, og det er ikke så nøye om dere kunne ha fått svaret noen timer tidligere. Når det nærmer seg tidspunkt for avreise ville jeg vel ha testet i allefall to ganger om dagen, det har noe å si for tidspunktet for inseminasjon om den ble positiv igår kveld eller samme morgen. Jeg ville ha brukt morgenurinen, siden det er noe jeg vet fungerer, og vær tålmodige, den kommer nok, men kan bli lunefull i slike situasjoner:) Vi skal også prøve i mai, kanskje sees vi hos Stork... Lykke til!
71jente Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Vi er skrudd sammen forskjellig, og hos noen vil hormonnivå gå mer opp og ned enn hos andre. test morgen og kveld i dagene tett på EL-tid. Det som iallefall er sikkert, er at om du tester èn positiv test, så er det godt nok, og du kan reise. Eggløsning er på vei innen halvannet-to døgn.Tester du fem ganger til for å være sikker, sløser du med penger, og bruker bare masse feil energi hehe..og du vil dessuten kunne få negativ test pga at hormonnivået er på vei ned.
Madammen Skrevet 27. mars 2007 #4 Skrevet 27. mars 2007 Stork vil at man tester to ganger i døgnet, på morgenurin og på kvelden. Dette er for å korte ned tidsrommet man har å gå på. Hvis den slår ut på kvelden skal man typisk reise samme dag, hvis den slår ut på morgenen kan det være samme eller neste dag. At det holder med en test som noen har svart deg over, er en sannhet med modifikasjoner. Jeg fikk en gang utslag på CB digital dag 9. Ble litt paff og tok to tester til (en CB til og et annet merke), de var negative. Her kunne jeg ha endt opp med å reise på en test med feilaktig utslag. Jeg ringte så Stork for å høre hva jeg skulle gjøre. De sa det var alt for tidlig, og at sånt hendte i blant. Og ganske riktig, neste gang var den negativ, og slo så ut igjen noen dager senere og da var 2 stykk CB digital på samme glass med urin positivt. Da reiste jeg. Det er også slik at noen har veldig kort periode med utslag på testen. Det kan være at den er negativ på morgenen, så stiger i løpet av dagen og ville ha vært positiv om du hadde testet på kvelden. Men så er den rukket å bli negativ til neste morgen. Hunsker ikke om jeg leste dette på pernille.info eller fertilityfriend.com Det at de slår ut på samme verdier er ikke riktig. Jeg tror det er slik at CB digital slår ut på forkjellig verdi enn de manuelle? Men her er jeg på tynn is, kanskje noen kjenner igjen dette? Kanskje du finner verdiene på produktsidene til leverandørene?
Madammen Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 Og en ting til, du kan fint ha perioder uten eggløsning. Dette blir oftere med alderen og ved stress. Den eneste måten jeg kjenner til for å bestemme det er å ta morgentemperaturen. Se pernille.info
AlleNickeneErOpptatt Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2007 Hei og tusen takk for tilbakemeldinger! Etter at vi bestemte oss for å prøve å få barn og i så henseende begynte å lese oss opp på alt fra sykluser, e-løsninger, hormonprøver og inseminasjoner, må jeg si at jeg er sjokkert over at folk i det hele tatt blir gravide (heteroseksuelle inkludert)! det virker jo nesten klin umulig. Uansett, tror nok at jeg skal begynne EL-testing på morgenurin likevel. Har også bestilt CB digital (jeg har en egen evne til å overanalysere ting og klarer dermed helt fint å få en neg. quick response test til å bli positiv og motsatt :-) ) Har blitt anbefalt av legen å begynne med temp målinger også. Noen erfaringer med det? Lykke til til dere også :-)
Madammen Skrevet 28. mars 2007 #7 Skrevet 28. mars 2007 Jeg svarer nederst på siden selv om ditt svar ligger midt inne i rekka. Når det gjelder temping er www.pernille.info stedet. Stikkord er riktig termometer, teste til samme tid og samme forhold hver morgen. Og at en enkelt temperatur alene ikke betyr noe før du ser den i en sammenheng. Når det gjelder morgentemperatur så opplevde jeg ironisk nok i dag det jeg beskrev i går: Hadde negativ CB digital i går morges, men kunne se den var halvveis når jeg så på strekene. Hadde så fullt utslag i går kveld. I dag tidlig var den negativ igjen, men halvveis når jeg trakk den ut av måleren og så på strekene. Hadde jeg testet på bare morgenurin ville jeg ikke fått utslag i denne syklusen. Jeg var hos legen i dag, han sjekket med ultralyd og sa det var et stort egg der inne som nok ville poppe i morgen. Jeg har hørt fra flere at den gjerne blir halvveis en gang før den slår ut så da kan kanskje læring være å teste to ganger pr døgn fra du evt testefår halvveis utslag?
AlleNickeneErOpptatt Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2007 Hei igjen! Jeg prøvde å svare alle som hadde gitt meg nyttige tips og info samtidig, men det funka jo dårlig! men takk madammen, callmebecka og 71jente :-) Angående temperaturmåling så skulle jeg gjerne vist hvor man får tak i termometer med to desimaler? Skal uansett teste dette ut en periode for å se om jeg kan lese noe ut av det. Har bestilt CB digital nå som jeg skal prøve ved neste anledning så jeg har ikke helt oversikt over hvordan de fungerer, men interessant at man faktisk kan miste utslaget ved å kun teste en gang om dagen. Jeg vurderer å ta ultralyd for å være helt sikker på at eggløsning faktisk er på vei før vi reiser til stork. Har du/dere gjort det?
Madammen Skrevet 29. mars 2007 #9 Skrevet 29. mars 2007 Jeg må innrømme at jeg har brukt vanlig øretermometer og stukket det godt under tunga, og så lenge jeg er i dyp søvn når klokka ringer så har dette vært tilstrekkelig for meg som supplement til EL-tester. Jeg kjøpte 2-desimal termometer hos Boots på flyplassen i England, har kikket på deres nettsted boots.co. uk men ikke funnet det der. Det hadde imidlertid "forehead termometer" for menn men jeg har ikke fantasi nok til å skjønne hva man skal med det :-) Vet flere som har tatt ultralyd før de reiser. Det kan imidlertid bli dyrt og det er jo bare et poeng hvis man har manglende eller varierende eggløsning. Hvis foliklene ikke er modne nok. Så man kan jo vurdere om man skal reise et par ganger først, det blir jo dyrt hvis man skal gjøre det hver gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå