Medavhengig mor Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Hei!! Jeg ønsker å komme i kontakt med andre som er medavhengige. Noen vet hva dette er, men det kan jo være at man ikke er klar over at man er medavhengig. Dette visste ikke jeg før jeg var i familieuke i høst. En medavhengig er pårørende til alkoholiker eller narkoman (ofte kalt rusmisbruker for å pynte på benevnelsen) - enten denne er aktiv eller rusfri. Jeg er samboer med en rusfri alkoholiker og narkoman. Han har vært rusfri i 7 måneder nå. Vi har to barn; en gutt på 4,5 og ei lita tulle som ble 1 år igår. Det hadde vært kjekt å bli kjent med andre som vet hva slags problematikk som jeg har vært gjennom den siste tiden. Noen å dele tanker, gleder og sorger med. Klem fra
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 Jeg visste ikke at det het medavhengig nei... Men da er nok jeg også det. Var det kanskje i større grad før, da x-en min var alkoholiker (drakk ikke mer) samt narkoman. Fikk vite om dette etter at vi hadde vært sammen et år - han løy for meg hele det første året. På samme tid som jeg fikk vite det, ferska jeg pappa'n min i å drikke...igjen! Da rant det over for meg... Det ble en veldig tøff jul kan man si. Jeg gikk til psykolog og mamma'n min + søsknene mine og jeg fant en Al-anon gruppe å gå til - synes ikke det var så veldig mye å hente der, men vi gikk nå en 3 - 4 ganger. Dette er vel nå 6 år side. Pappa'n min har ikke rørt alkohol siden. Han begynte (endelig!!) å gå på AA møter og ble sponsor etc etc. Han var så søt når han kom hjem og viste meg ettårsmerket sitt! Jeg er veldig stolt av ham, og det er ingen jeg beundrer mer enn ham. Eksen - han har begynt å drikke igjen, det er alt jeg vet. Glad jeg ikke er i kona hans sine sko!! Dette ble en lang historie - var ikke meningen å skrive så mye, men det bare "ploppet" ut. Klem til deg fra meg )
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Hei Jeg er medavhengig Det er kanskje ikke noe å smile av, men jeg har det faktisk innmari bra! Samboeren min har vært rusfri i over 2,5 år og går på NA møter flere ganger i uka, selv har jeg prøvd å starte en Nar-Anon gruppe her i byen jeg bor uten lykke. MEN, så snart jeg får muligheten skal jeg prøve igjen. Det er bare å ta kontakt her hvis du vil snakke mere med meg Kikker innom rett som det er og har snakket med et par andre medavhengige før, men de er ikke her lenger. *krysser fingrene for at de har det bra* Jeg vet ikke om du går i noe felleskap, men det er absolutt å anbefale! Selv da jeg var i famileuke for over 2,5 år siden var tanken på å gå på møter helt uaktuell da jeg var fast bestemt på at det var sambo som hadde problemer og jeg var frisk som en fisk. Jeg gikk alikevel på et Al-anon møte etter en stund og det var IKKE noe for meg. Så var jeg så heldig at jeg fikk høre om Nar-Anon på et NA konvent i Sverige, og like etter tok jeg kontakt med Nar-Anon WSO og har nå sponsor og jobber trinn og hele pakka! Var skeptisk i førsten for jeg trodde ikke det kom til å fungere for meg, men jeg kan si med hånden på hjertet at jeg har vokst helt utrolig på ett år! Ikke bare det, men jeg og sambo har det mye bedre sammen nå enn før! Nå vet ikke jeg hvor du er fra, men i Bergen har de en Nar-Anon gruppe, selv befinner jeg med på Østlandet. Forresten, hvor var du på familieuke? Jeg var på alfa i Vestfold. Da jeg var der ble det veldig fokusert på AA og Al-Anon, men jeg vet ikke hvordan det er nå og på andre behandlingssteder. Uansett, NA er anonyme narkomane og det regner jeg med du har hørt om?.. Hvis ikke er det bare å spørre Nar-Anon er for medavhengie av rusmisbrukere, men desverre ikke så utbredt i Norge enda. Kjempekoselig å se at det er flere medavhengie som har lyst til å snakke med andre medavhengie her inne bare ta kontakt!! Ha en hyggelig dag!!
Medavhengig mor Skrevet 27. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2007 Hei!!! Så fint å høre fra andre som også lever med samme problematikk som meg Joda, samboeren min går på flere NA og AA-møter i uken og vi går i Ettervernsgruppe sammen - så jeg går også i selvhjelpsgruppe. Synes det er litt rart at det er så mange som sier at Al-Anon ikke er noe for dem, for meg er det akkurat likedan. Ei Nar-Anon gruppe virker bra, tror det er mest eldre damer som har levt i årevis med en alkholiker som går på Al-Anon grupper - der virker ihvertfall slik. Jeg var på familieuke på Solvang i Østfold. Her var det også fokus på selvhjelpsgruppene, og vi skrev under på kontakt av vi skulle gå en gang i uka på Al-Anon og en gang i uka på Ettervern. Men, hvor jeg bor er disse møtene på samme kveld- så da sier det seg selv at det blir vanskelig. Og med to små barn hjemme og en samboer som går på 2-3 møter i uka, så synes jeg det holder med en kveld vekke selv. I slutten av april skal samboeren min på Ettervernsleder-kurs på Solvang. Jeg skal også, men vi drar hver vår gang slik at vi slipper å hyre inn barnevakt Har dere barn? Jeg kjenner jeg blir så glad når jeg "treffer" andre som vet hva jeg snakker om. Vi har det veldig bra nå, men jeg føler meg likevel litt anderledes enn de andre vennene mine som ikke bor sammen med en rusavhengig. I forbindelse med familieuka var jeg eneste "kjæreste/samboer", resten av barn, søsken eller foreldre til avhengig. I ettervernsgruppen min er det heller ingen medavhengige ektefeller......det virker som om mange ikke orker kampen og gir opp forholdet - og det forstår jeg jo. Det har vært tøft, men jeg er veldig glad for at jeg holdt ut Ha en flott dag du og!!! Og så håper jeg at vi snakkes igjen
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 Hei igjen!! Jeg gikk også på ettervernet en stund, ca. 4mnd, men så var det vaktbytte på jobben og den dagen jeg fikk kveldsvakt var samme dag som ettervernmøtene. Da jeg ikke fikk byttet til en annen kveld synes jeg det var like greit. Etterverngruppa var i grunn veldig fin, men jeg gikk der sammen med moren til samboeren min som jeg har et ganske anstrengt forhold til så det var litt pga henne jeg lot det ligge inntil videre. Men det er jo kjempe bra at ettervernsgruppa deres fungerer bra og at dere trives. Hvordan føler du at det er å gå på ettervernsgruppe sammen med samboeren din? Jeg gjorde aldri det selv og har hørt noen har sagt det er vanskelig. Jeg har litt kjennskap til Solvang da det faktisk ikke ligger så langt fra her vi bor, er du fra Østfold du også? Jeg har møtt mange som synes Al-Anon er kjempe bra, men som sagt jeg føler ikke at det er tingen for meg. Jeg er enig med deg at det er en majoritet av eldre damer som har levd med alkoholikere i flere år, mange av dem virker bitre og ganske opphengte i hva som skjedde for 10 år siden, det synes nå jeg i alle fall.. For å kunne komme videre er det viktig å gi slipp, og jeg føler ikke at det blir fokusert på der, de fokuserer heller på hvor slem gamle gubben var når han drakk for 20 år siden.. (Hvis man setter det litt på kanten.) Du sa du gikk i en selvhjelpsgruppe, hvordan gruppe er det? Jeg husker at vi skrev under på noe lignende, men for meg ble det bare ettervern og i en periode ingenting. Siden feb ’06 har jeg jobbet Nar-Anon programmet og føler at det er mye bedre for meg enn hva det andre var. Jeg skulle virkelig ønske at det var Nar-Anon møter her i nærheten, men det kommer Vi har ikke barn enda, men det kommer nok etter hvert Men jeg skjønner hva du mener med at det blir mye hvis både du og sambo skulle gått på 2-3 møter hver i uka. Jeg synes i allefall at det er bra at du går på ettervernet, for det er mer enn hva mange andre gjør. Det er kjempe bra at dere skal på ettervernsleder kurs! Lykke til Jeg kjenner ingen andre medavhengige som bor sammen med en rusavhengig når jeg tenker meg om, jeg vet om noen få, men det er ingen jeg har kontakt med. Jeg vet også om foreldre og søsken til rusavhengige, men det har ikke blitt til at jeg har så mye kontakt med de heller. Jeg har blitt mer venn med NA vennene til sambo i grunn, men det er nok hovedsakelig fordi jeg har vært med han land og strand rundt på konventer og åpne NA møter, og at jeg ikke har Nar-Anon møter å gå på her. Jeg har fått høre fra flere NA medlemmer at deres medavhengige er interesserte i Nar-Anon, men det har ikke blitt til at noen har tatt kontakt med meg for å hjelpe til å starte ei gruppe, men har snakket med et par som er interesserte i å gå på møter hvis det blir en Nar-Anon gruppe. Selv synes jeg det til tider har vært vanskelig ovenfor venner når de ikke forstår hva det vil si å være medavhengig eller de ikke forstår sykdommen avhengighet. Det er mange jeg har fortalt tusen ganger at sambo ikke ”blir frisk” og kan begynne å drikke igjen, men de forstår det ikke helt. Det er jo også de som forstår, og det er jeg veldig glad for!! Da jeg var i familieuke var jeg på samme alder som barna til de andre rusavhengige, og jeg var den eneste som var kjæreste/samboer, de andre var gift. Eller mor/far/søster/bror/barn… Jeg ble anbefalt av en av konene til en som var i behandling å komme meg unna mens jeg fortsatt kunne. Jeg synes dette nesten var en salgs skremselspropaganda, for hun var ikke den eneste som kommenterte at jeg burde komme meg unna, men jeg ble! Når jeg tenker etter så virker det faktisk som om mange velger å ende forholdet, men det behøver jo ikke å bety at det er den beste løsningen. Jeg som deg synes det har vært og til tider er tøft, men jeg er veldig glad for at vi er der vi er i dag! Det er bare å skrive igjen
Medavhengig mor Skrevet 30. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 30. mars 2007 Det er ettervernsgruppen jeg kaller selvhjelpsgruppe. Går ikke i noen andre grupper, ihvertfall ikke foreløpig. Høres bra ut med Nar-Anon, har aldri hørt om det før. Som regel synes jeg det er topp å gå på ettervernsgruppe sammen med sambo. Men, av og til - viss det er noe dumt/vanskelig som har skjedd, kan det muligens være litt vanskelig. Men alt i alt er det mest positivt, synes både han og jeg Vi bor ikke i Østfold nei, bor på Vestlandet (Sandnes nærmere bestemt). Blå Kors her har avtale med Solvang om behandlingsplass, det er grunnen til at sambo dro i behandling der. Du får ha god helg
Anonym bruker Skrevet 6. april 2007 #7 Skrevet 6. april 2007 Hei igjen Nå vet ikke jeg når du skal på det etterversleder kurset, men jeg skal ta kontakt med komunen i løpet av mai og hvis vi får låne det lokalet som blir brukt til å holde AA, Al-anon og NA møter her i byen blir det Nar-Anon møte også! Sarpsborg er ikke langt fra Råde, så hvis det blit møte og du er i nærheten kan jeg gjerne hente deg Sambo synes det var så fint at jeg hadde møtt en annen medavhengig, så hadde jeg fler å dele erfaringer med og spørre om råd Håper du har det bra! God Påske!!
Medavhengig mor Skrevet 10. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. april 2007 Vi har hatt en fin påske ja. Slappet av med påskeegg, påskekrim, masse kortspill og ikke minst deilig mat. Men nå er det tilbake til hverdagen igjen....rart hvor fort fridagene fyker avgårde. Nå er jeg tilbake på jobb igjen Jeg kommer gjerne en tur på Nar-Anon møte når jeg skal til Solvang, så fremt møtedagen passer inn. Jeg antar vi får vite mer om når neste Ettervernskurs er etter at sambo har vært på kuret nå i slutten av april. Du kan jo sende meg en sending til postkassen min via profilen min - så kan vi evt utveksle epost-adresser der. Har du hørt om "Ved Hans Side" av Katerina Janouch? Jeg fikk tips av ei venninne som hadde lest en artikkel om henne i bladet "Mamma." Boken er basert på virkelig hendelser, forfatteren er svensk journalist som har bodd sammen med en alkoholiker og kokain-misbruker. Romanen handler om det å elske en misbruker, og om hvordan et tilsynelatende uskyldig alkoholforbruk truer med å ødelegge en heil familie.Hun fikk flere barn sammen med ham mens han brukte.... For meg var det en sterk opplevelse å lese denne boka. Den oppsummerer så bra hvordan mitt liv har vært det siste 1,5 året. Anbefales sterkt!!! Vi talest
Gjest ღ Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 Hei igjen! Da har jeg lagt igjen en melding til deg i postkassen din med e-post adressen min! Synes påsken gikk så altfor fort! Sitter hjemme og gjør ferdig en slags semester oppgave og nå har jeg hjemme eksamen i tillegg, for ikke å glemme at jeg jobber litt ved siden av. Bare drømmer meg tilbake til påsken jeg! Jeg har lurt litt på om jeg kanskje skal ringe kommunen før, men jeg må bare få tak i riktig telefonnr. Det er ikke alle der som er like behjelpelige. Har ikke hørt om den boka, men nå har jeg skrevet ned navnet, så neste gang jeg skal kjøpe meg bok blir det den!! Akkurat nå sitter jeg med hodet langt nede i noe kjedelige pensum greier. Har du sett filmen ”28 days” med Sandra Bullock? (Var litt usikker på hvordan jeg skrev etternavnet hennes..) Den er veldig fin! Jeg har sett den mange ganger Men jeg må nesten fortsette å skrive jeg. Det er bare å sende mail!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå