Gå til innhold

Om å spise kjøtt...svar meg please!!


Antijante

Anbefalte innlegg

Hei

 

Spiste biff i helga..var så mørkt at jeg så etterhvert at det var en blodig biff! Er det farlig?? Er 6+5 i dag og forferdelig dårlig, må nesten spy hele tiden. Hadde diare i dag, og har bare hatt forstoppelse helt til nå. Kan det ha sammenheng? Er jeg matforgiftet? Jeg var dårlig før jeg spiste biffen, men det er akkurat som det blir verre...noen som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skal ikke ha noe å si hvis biffen hadde rett tempratur i midten. Men hvis du er veldig begymret så syns jeg du skal ringe til legen for å høre med han.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sansynligvis er du bare dårlig fordi du er gravid, og nervøs:)

Og var du dårlig før biffen er det vel heller ikke så rart om du fremdeles er det nå, uavhengig av biffen.

Men skulle du ikke klare å slippe tanken på at du kan ha fått i deg noe, så be legen din om en toxo-test, det er en enkel blodprøve å ta, og den tas alltid i begynnelsen av et svangerskap uansett.

Bare husk at det går 2-3 uker fra du ev. spiste noe farlig til det vil synes på en blodprøve, så det er ingen vits å løpe til legen enda.

Sjansen for å bli smittet i Norge ved å spise rått kjøtt er VELDIG liten, det er derfor så få av oss her har det i utgangspunktet. Skulle prøven være positiv, så er svaret todelt, den ene typen positiv viser om du fra før av er smittet, og i så fall er det ingen fare på ferde, den andre typen positiv viser om du er aktivt smittet nå. Skulle det siste være tilfelle vil du få en type antibiotika av legen din. Bare husk at det er ubehandlet toxo-smitte i et svangerskap som er farlig, får du riktig behandling er det ikke farlig! Så vidt jeg husker er symptomene på smitte av toxo mer lik forkjølelse.

(Jeg stresset med dette hele forrige svangerskap, heldigvis til ingen nytte! Da jeg kom på fødestua og traff min godt voksne jordmor som har tatt imot barn i 30 år sa hun at hun ALDRI har opplevd å ta imot et barn som har vært sykt pga dette!!!

Så i neste svangerskap skal jeg roe meg ned ganske mange hakk...)

 

Men istedenfor å være veldig urolig kan du jo ta en telefon til lege eller jordmor. Jeg er ingen av delene, og forteller deg bare det jeg vet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du er matforgiftet. Så lenge biffen er varmebehandlet så er bakteriene drept. De plagene du har fått med kvalme og diare er vanlige når man er gravid. Men klart, hvis du er veldig bekymret så kan du jo ta en telefon til legen din slik at du får pratet med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...