Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen flere som ble provosert av å se PULS på NRK sist? Kjente jeg ble sint med det innslaget der det ble hevdet at mange må ha is i magen når de prøver å få barn. Jeg er snart 39 og prøvde første gang å bli gravid i 30-års alderen. Etter et år fant jeg ut at jeg hadde endometriose. Da er det ikke lett å ha is i magen da! Da er det bare å sette i gang med å få hjelp, for jeg fikk beskjed om at det var greiest å prøve IVF når en har endometriose. Endometriosen blir ikke mindre med årene. Nå er jeg heldigvis gravid med første barnet (etter mye om og men). Når en lengter etter barn, så er det ikke lett å ha is i magen, selv om jeg har hørt om flere som har blitt gravid med naturmetoden, selv om de har fått konstatert endometriose. Kunne tenkt meg å få ut noen gloser til de som lager slike innslag. Årene går fort og det å gå til det skritt å få hjelp er en omstendelig og smertefull prosess, men så er gledene etter positivt utfall så mye større. Hvis en ikke søker hjelp i tide er en plutselig for gammel til å få hjelp i Norge. Norge snakker om eldrebølgen, men jeg synes det er en kostbar prosess å få hjelp til å øke fødselstallene i landet. Det skulle vært gratis å få hjelp og ikke begrenset til 3 forsøk.Kanskje det hadde blitt lettere å få økt føddselstallene da. Jeg vet mange ønsker seg barn, men hjelpen i Norge, som er et rikt land, er på et lavmål. Etter å ha forsøkt offentlig sykehus fikk jeg hjelp på Medicus, Følte meg som et nummer i køen på offentlig sykehus. På Medicus ga det full klaff tvert og nå ser snart nurket mitt dagens lys.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8779925-provosert-av-nrk-program-puls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så ikke programmet, men skjønner hva du mener. Er alt for enkelt å lire av seg slikt for de som ikke har opplevd situasjonen selv. Er det samme andre veien også - professoret som hevder at vi mislykkes fordi vi starter for seint, og så er faktisk mange av de som ikke får det til i 20-årene...

Er et for komplisert felt til å trekke banale konklusjoner!

Jeg ble spurt om jeg ville stille opp der.

Fordi jeg hadde blitt gravid på egenhand. (Etter 4runder med prøverør)

Først tenkte jeg at "å ja, endelig et program i beste sendetid som skal ta det opp"

Jeg synest virkelig at media kan fokusere litt mer på prossesen det er å gå gjennom dette. Føler at det er vanskelig å få tak i godt stoff, og at det bare er vi som holder på som aner hva det er for noe. De som har vært mine nære har ikke hatt anelse på hva det er for noe. Noe som igjen medfører til mange sårende og negative kommentarer....

Men når jeg fikk vite hvordan de skulle fokusere på det. At for mange stresser for tidlig, at mange ikke trenger hjelp likevell, for høye tall som presenteres osv trakk jeg meg med en gang.

Jeg synest det er direkte dårlig!!

En sak har to sider!

Mange stresser nok for tidlig. Det er nok sant. (Bare ta en titt på bligravid-forumet) Men hva med alle oss det ikke hjelper å slappe av for!! Vi har da aldri i verden valgt dette selv!

All venting, alle undersøkelsene og dyre prosseser. For ikke å snakke om alle følelsene som er i sving.

De skulle bare vist!

Det skinner igjennom at de som står bak programmet ikke aner hva det vil si å være oss. Noe de bare kan være glade for! Unner dem det ikke.... Men de bør sette seg litt grundigere inn i hva det egentlig vil si!

Jeg har ikke sett programmet, bare lest om det, men jeg synes man kan se på det på en litt annen måte. Det tok meg 2,5 år å bli gravid, vi var i køen og samme uke som jeg testet positivt fikk jeg innkallelsen til ivf. Jeg er selv i feil halvdel av 30-årene og led, og lider, mer over alle opppslagene om at kvinner må få barn tidligere. Har man ikke fått barn så har man ikke fått dem, det er liksom lite jeg kan gjøre med det nå. I følge det som sto på NRK-sidene så ville de fokusere på at statistikken ikke er så ille som de skrekkforsidene på dagbladet om at i framtida blir det ingen som får barn naturlig. Jeg er selv svært glad for at jeg slapp det som dere har gått igjennom, og for den enkelte tror jeg det er en enorm påkjenning å gå igjennom ivfbehandling. Imidlertid så tror jeg det er bra med en litt annerledes vinkling på problemet, jeg synes ikke tabloidene med sine vinklinger skal ha monopol på sannheten. Og jeg mener slett ikke at folk ikke skal få hjelp altså, men skrekkoppslagene hjelper lite annet enn til å skremme meg.

Jeg ble også spurt om å delta, vi ble gravid på egenhånd etter 2 negative forsøk.

Jeg gikk aldri lengre inn i saken og spurte om vinkling. Trakk heller slutningen etter å ha "pratet" litt med ano'num.

Jeg synes ikke noe om vinlingen som sa at en bør ha is i magen, at legen ved St.Olavs drev med skremselspropaganda. At tall og statestikker er på viddene.

Vi hadde prøvd i nesten 3 år før vi var i gang med 1 forsøk, hvor lenge skal man egentlig vente og ha is i magen? Bare lurer!?

Annonse

men de kan ikke si at kvinner bør få barn tidligere når vi som

vil ikke får hjelp før vi er "gamle nok".....

gyn mente legen på Riksen ikke ville se på søknaden bår

før jeg har fylt 25.

synes heller de burde se litt på omstendighetene enn bare alder.

er mange som ikke finner den de vil ha barn med før de er 35 også.

skjønner ikke vitsen med sånne programmer jeg.

skulle det ha noe hensikt så måtte de lages av noen som er eller

har vært i situasjonen selv.

de som ikke har være i denne situasjonen har ikke peiling på

hva de snakker om!!

Jeg så også programmet og mener det samme som dere over. Er litt lei av at de gangene det står skrevet eller er på tv om ass befruktning, viser de saken fra kun en side - og det er sjelden fra "vår" side, synes jeg. Jeg trodde redaksjonen i Puls var mer oppegående enn som så, slik at de kunne tatt med den andre vinklingen i en så viktig sak...

Så dessverre ikke hele programmet men fikk med meg litt utdrag her og der og jeg er helt enig med dere at de burde se den andre siden oxo, for oss med slike problemer er det ikke lett. Men for NRK sin side så hadde jo det blitt selvmotsigende så lenge de brukte den vinklingen på programmet. Alle slike dokumentarer blir gjerne bare sett fra en side og det er veldig synd. Det er den store stygge ulven som får lide og nå var det dessverre oss som ble den store stygge ulven som ikke er tolmodig nok og at vi stressa alt for mye og derfor koster samfunnet maaaase penger.

Jeg så litt av det men orket ikke følge med. Jeg er sålei av alt dette 'bareå slappe av' tøyset! Ogdet værste var da vi endelig fikk søkeom ivf, såsa alle at nå skulle jeg bare se, nå som vi endelig får hjelp og kan senke skuldrene, ja da blir jeg gravid. Det ble jeg også,men har nåmista. Diagnose: Habituell abort. Blir sint! Jeg har aldri sagt vi ikke kan få det til på egenhånd, men det tar så laaaaang tid! Så vil vil prøve IVF,og det er og en del av utredningen, for da kan man ta ut eggene og se om noe er i veien med de.

Har hatt denne diskusjonen her inne flere ganger og, når folk her kommer medde slapp av rådene sine.Jeg syns et er veldig sårende! Det er jo ikkederfor jeg ikke blir gravid så lett!

Jeg abonnerte på puls,men har nå sagt opp abonnementet.

det værste synes jeg er når de som har hengt inne på "bli gravid"

tidligere kommer med det....

de samme som letet desperat etter symptomer og tok alle

forhåndsregler.

4-5 mnd ut i svangerskapet har de antagelig glemt hvordan det

var å være prøver...

Jeg er HELT enig med deg!!!!!! Legen sa at folk er så utålmodige med å bli gravide. Nå er jeg snart 25 og har prøvd i over 3 år. Alle mine venner har i mellomtida blitt gravide og fått barn. Ei har til og med fått 2 i mellomtida. Urettferdig.

UTROLIG glad på dine vegne at du endelig har blitt gravid.

Jeg har ikke endometriose, men PCOS. Ble gravid etter å ha prøvd 1 år på å bli det, men ble en SA etter få uker :( Dessverre!!!!

Ønsker deg alt godt og GRATULERER!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...