Gå til innhold

ang. delt foreldre ansvar.

mac baby

Anbefalte innlegg

jeg har nettopp gjort det slutt med barnefaren etter lang tid med ulykkelighet.

Han sier til meg "og en ting skal du vite; delt foreldre ansvar blir det. det kan jeg garantere deg."

Dette er jeg ikke interessert i. Hvorfor, er ikke temaet her, men hva skal til for at han får det? Jordmoren min har sagt til meg at jeg ikke skal signere på de papirene på sykehuset osv. og den er grei.

Men hva gjør barnefaren så? Er det bare et møte og et skriv hos advokaten som så sendes til fylkesmannen, og så er det fikset- eller snakker man om kostbar og lang rettsak?

Noen med erfaring???

Takk for svar.

Fortsetter under...

Hei, vi sitt egentli i samme situvasjon eg og du,

Men min barnefar sa at han ikkje ville ta stilling til meg og ungen når d blei slutt, men no har han da ombestemt seg da.

Ikkje signer på noen av papirene, du får foreldreansvaret automatisk da.

Og slik som eg har forstått d, så e d lite barnefaren kan kreve og gjøre for å få delt foreldreansvar når dere ikke har hvert gift.

Og grunnlaget for å få delt foreldreansvar må være at dere klarer å sammarbeide skikkeli godt.

Men han har jo krav på annehver helg og en dag i uken, etter at barnet er fylt 1år.

Men dette kommer også ann på hvor godt han er blitt kjent me barnet osv.

Uannsett, d e lite han kan gjøre me d, med mindre du går me på å få d slik han vil.

Egentli ganske urettferdig overfor barnefaren, men sånn e d bare:)

D kan jo havne i rettsalen, men slik som eg har forstått d, så e d veldi sjeldent at sånne saka kommer opp i retten, særlig hvis paret ikke har hvert gift.

Har ikkje så masse erfaring egentli, men eg håpe no at d hjalp litt i hvertfall:)

NB!!!

Foreldreansvar er IKKE det same som foreldreomsorg, og delt foreldreansvar får man nå automatisk dersom man er registrert på samme adresse når barnet er født.

Å greie ut om hva delt foreldreansvar innebærer har jeg ikke tid til å brodere ut nå, men ring de på trygdekontoret og spør hva det innebærer.

Delt foreldreomsorg (50/50) får han IKKE. Det anbefales ikke for barn under 7 år eller når foreldrene ikke klarer å samarbeide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...