Gjest Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Finnes det noen tips om hvordan jeg skal få opp melkeproduksjonen etter sykdom? Fikk akutt oppkast og diare på onsdag kveld, og har aldri følt meg så dårlig. Måtte få mamma til å sove over (er alenemor) for jeg hadde ikke sjans til å ta meg av vesla. Heldigvis hadde hun fått mat og lagt seg allerede, med litt hjelp av pappaen. Gikk da nesten hele natten uten at jeg fikk i meg noe...alt bare kom opp igjen. Torsdagen var også heller laber, men fikk iallefall drukket masse, men lite mat. Noen kjeks og et eple, før det ble bittelitt pasta på kvelden igjen. Så nå er det jo minimalt med melk føler jeg, for vesla skriker etter mer. Virker ikke som det fyller seg opp mellom hvert måltid, selv om det går opptil tre timer mellom. Nå i kveld fikk jeg faktisk pumpet 130 ml til sammen, og det bruker å holde til et måltid, men virker ikke som vesla gidder å suge så hardt og lenge at hun får i seg alt...Noe jeg kan spise/drikke som hjelper??
Hoppetussa Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 Jeg er ikke Expat, men også ammehjelper. Expat kan sikkert utfylle mine svar. Er du helt bra igjen nå da? Tenk på den belasninga kroppen din har vært i gjennom, væske- og næringstap i tillegg til å opprettholde melkeproduksjonen. Er det ikke fantastisk at melkeprod klarer å holde seg såpass bra akkurat når sykdommen står på? Hvordan er det med næringsinntaket nå? Spis godt og mye, "sunn norsk kost". Drikk mye vann. Om du fortsatt er litt pjusk, få litt avlastning så du får hvile. Det viktigste for produksjonen din er at du får ammet ofte, hvis du skal øke, helst så ofte som minst hver 2. time. Du kan jo også kikke litt på den tråden på dette forumet om oversikten som opprettholder melkeproduksjonen, men det som er nevnt ovenfor er vitkigst!
Gjest Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Jeg vil si jeg er helt bra nå. Matlysten er ikke den helt store, men jeg prøver å iallefall spise litt mat som jeg har lyst på. Drikker mye, men ikke bare vann da. Jeg prøver å amme ofte, men snuppa er ikke veldig ivrig på å suge når det ikke er så mye der. Begynner å hyle da det begynner å bli tungt å suge. I går kveld pumpet jeg rundt kl 23, og vesla fikk mat i dag tidlig kl 07. Da var det ikke noe problem med nok melk. Det er på dagen hvor hun da får mat hver 3 time som er problemet. Jeg må da fordele det jeg pumpet i går kveld på de måltidene på dagen, slik at hun i allefall får nok mat. Hun kunne sikkert drukket masse mer også, men virker som hun er ganske fornøyd iallefall. Tror hun er en storspiser, for virker som hun kunne drukket 200 ml til hvert måltid...og på kvelden gikk hun på 240 ml + litt til, så jeg måtte gå over til grøt.
Expat Skrevet 27. mars 2007 #4 Skrevet 27. mars 2007 Hei! Nå hadde jeg skrevet en lang melding og så krasja computeren...grrr... For å se om barnet spiser som før, så tell bleier regelmessig, hvor mange er vanlig i et døgn? Det er vanlig at de tar mye fra flaske, siden det er så deilig å suge (hardt i ganen). Du bruker sutt med det minste hullet, ikke sant? Slik at hun ikke etterhvert foretrekker flasken (mindre jobb når hullene er store). Eller gi tillegg med kopp, det er allerbest. Iallefall, det er viktig for deg å få opp igjen elektrolyttene dine. GEM Collet er bra, sportsdrikker (Gatorade-typen, vær klar over at fargen (helt ufarlig) kan gå over i melken, slik at du ikke bekymrer deg om pumpemelka kommer ut grønn ), bananer er bra (grønne er også fint hvis magen fremdeles er litt løs). Spis så mye du orker, ikke melk nå da, men du kan jo drikke HA-mme hvis du har det i huset Bra mat det! Du kan tenke på om du gidder stå opp en natt eller to og pumpe i totiden i tillegg til 23pumpingen. Da har du fem timer til neste amming. Og mer å spre på dagen etterpå. Om et par dager blir det sikkert bedre. Snakk med legen/helsestasj om du kan få resept på utdrivingsspray (eller bruk det nå hvis du har).
Gjest Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 Tror antall bleier er det samme, men jeg skifter uansett hver 3-4 time om det ikke er bæsj da. Jeg bruker sutt nr 2 (fra 3 mnd). Hun er snart 6 mnd nå. Den minste tettet seg pga malten i melka, så hun ble illsint. Hun fikk mat akkurat nå, og da sovnet hun på pupp nr 2...så regner kanskje med at det var greit da. Virket som hun strevde litt i førsten med å få i gang pupp nr 1, men etter litt skriking så sugde hun bra, så da kom tydeligvis melka ut. Kan håpe at det er på bedringens vei allerede. Skal på helsestasjonen etterpå for vaksine, så jeg kan jo høre med helsesøster også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå