Gå til innhold

Noen gode råd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min lille godgutt på 3,5 mnd sover godt om natten (når han først sovner). Han er kun oppe en gang og spiser før han igjen sovner rolig. Han våkner ikke før rundt 09.30 om morningen. Han har faste soverutiner på formiddag og ettermiddag, hvor han sovner med en gang jeg legger han i vognen. Så lurer dere vel på hva som da er problemet? Jo, problemet er at han vil ikke legge seg om kveldene. Han kan være så trøtt som bare det, men kjemper med å holde seg våken med illskriking av en annen verden. Jeg prøver å ta han opp på fanget, jeg setter han i vippestolen for på den måten å prøve å trette han ut (men moren blir oftest trett lenge før lillegutt). Prøver på ny og legge han og da er det på samme måten. Etter flere prosedyrer med å ta han opp og ha han på fanget, sitting i vippestolen og gi pupp sovner han (gjerne etter 2,5-4t etter leggetid kl. 19.30).

Har noen gode råd for hvordan jeg skal få han til å legge seg uten denne skrikingen??Han er helt utmattet når han først sovner, selv om jeg ikke lar han ligge lengre enn 5-10 min når han først starter å skrike.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en liten baby på 3,5 mnd, tror jeg det føles veldig lenge å måtte skrike i 5 minutter før han endelig blir tatt opp. Dersom dette har skjedd flere ganger, kan det være at han er blitt ekstra redd for å bli lagt ned, for da vet han at det tar lang tid (flere minutter) før han blir tatt opp, selv om han prøver å skrike så høyt han kan.

Det første jeg ville gjort, var å ta ham opp med en gang han begynner å skrike. Kanskje dette etterhvert kan gi ham tryggheten tilbake, så det kan føles tryggere for ham å bli lagt ned alene.

En annen måte å gi ham tryggheten tilbake, er å bære eller kose eller amme ham til han sovner om kvelden. Det finnes masse mykt bæretøy som gjør det enkelt å bære (f.eks slynge, sjal, MeiTai, Ergo bæresele), f.eks mens du/dere gjør husarbeid eller annet... Det hjalp veldig da jenta mi var liten. Hun sovnet veldig fort i slynga mens jeg gjorde husarbeid.

For jenta mi og meg hjalp det veldig med samsoving. Men hvis du ønsker at gutten din skal sove i egen seng, finnes det masse gode råd i boken "the no-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley.

En annen veldig god bok (på norsk :-) ) er "Hvorfor gråter barnet?" av Mari Rysst Heilman. Den hjalp meg veldig til å forstå hvorfor jenta mi gråt da hun var liten.

Skrevet

Kanskje leggetiden er for tidlig? Du skriver jo han er trøtt, men jeg drar bare paralleller til min jente som også sov lenge om morgenen, og derfor aldri gikk å legge før 21.30-22.30. Før den tid var det bare snakk om dupper hvis hun sov.

Se igjennom hvor mange våkentimer han har, og hvor mye han sover. I følge boka "The no-cry sleep solution" trenger 3 mnd babyer (generelt) ca 10-11 timers nattesøvn, og 5-6 timer som dupper, dvs totalt ca 15 timers søvn per døgn.

Skrevet

Takk for gode svar. På meg virker det som om han har fått skrekken for å legge seg, og det er ikke noe særlig artig for meg å vite siden dette sannsynligvis handler om trygghet. Det er helt sikkert riktig at selv 5 min. kan virke lenge for han å ligge å skrike, selv om vi er i rommet mens det pågår. Utfordringen blir nok å skape den tryggheten som skal til for at han sovner rolig. Ellers kan det kanskje være for tidlig å legge han kl. 19.30, så i kveld skal jeg ha han oppe til han blir synlig trett (akkurat der slekter han kanskje på moren sin som er b-menneske)..

Skrevet

jenta mi er snart 3 mnd og har i den siste tiden begynt å skape seg litt når hun skal legge seg... 5 min synes ikke jeg er lenge å ligge å grine.. det er rundt denne tiden de skal begynne å få rutiner og lære seg å sovne. jenta mi lar jeg gråte i rundt 3- 5 min før jeg tar henne opp å roer henne ned, og jeg tror ikke det har noe meg trygfghet å gjøre! jenta mi vet nemmelig med en gang vi går på soverommet at nå skal hun legge seg, å det vil hun ikke å derfor reagere hun. ingen barn har vondt av å gråte litt..(sier helsesøster) hvis hun ikke vil roe seg etter en stund tar jeg henne som regel opp å busser henne til hu halvsover,legger henne ned og da sovner hun.. men folk har forskjellige meninger... lykke til!

Skrevet

Jeg var veldig nysgjerrig på dette, så jeg har lest endel om det...

Dessverre er det en lærer på helsesøster-utdanningen (Nina Misvær) som anbefaler Ferber-metoden. Dette er kanskje grunnen til at mange helsesøstre også mener dette (Det er jo vanlig å ha stor respekt for læreren sin). Men selv helsesøstrene sier (tror det er offisiell anbefaling) at man ikke skal la babyer under 6 mnd ligge og gråte....

Ferber selv har skiftet mening, og mener nå at det ikke er bra for babyer å gråte. Det finnes også store mengder forskning, innen mange forskjellige fagfelt, på at det beste for barnet er å bli hørt med en gang det prøver å kommunisere via gråt. Se f.eks "http://forebyggende.no/PDF/fokus-angst.pdf"

Da jenta mi var så liten, synes jeg mange ganger at det var vanskelig å vite hvorfor hun gråt. Var hun sulten/tørst, for varm, for kald, trett, redd, kose-behov, eller hva? For meg ble det letter å tolke henne etter å ha lest "Hvorfor gråter barnet?" av Mari Rysst Heilman.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...