Gå til innhold

Juni: Dere som har barn som går rundt bordet, krabber, setter seg opp selv osv...


sma24

Anbefalte innlegg

Har dere gjort noe for at de skal gjøre det? Øvd eller noe sånn? Storm åler seg av gårde kjempefort, klapper litt i hendene og lager mammalyder.

 

Synes det er så mange barn er som har kommet så mye lengre i utviklingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har nok litt å si hvordan man stimulerer dem, men mest er nok hva de finner ut av selv.

 

Elvira har ikke skjønt dette med hender ennå; vinking, klapping, pinsettgrep osv. Hun synes det er morsommere å reise seg opp etter ting, så jeg har lagt ut strategiske klatreobjekter; små sittepuffer med passe avstand så hun kan strekke seg fra det ene til det andre ;)

 

Hvis jeg legger ting hun har lyst på oppå bordet, så gjør hun alt i sin makt for å få tak i det, og går langs bordet. Man må tørre å la dem prøve seg selv også, med fare for å falle, selv om man har mest lyst å løfte dem bort fra vaklende posisjoner...

 

Synes Storm høres ut som en kjapping, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal vel ikke si at vi har gjort så mye for det, men dem er forskjellige.

 

Eldstemann her var mye tregere og begynte å åle seg da han var 10 mnd, krype da han va 11 mnd og gikk ikke før han var 15,5 mnd.

 

Ikke sa han det store heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm har også vært veldig stille. Trodde ikke han klarte å lage en lyd jeg. Men der tok jeg feil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teodor har alltid vært en aktiv kar som har stortrivdes alene p gulvet. hanålte før han var 7 mnd. men etter det "stoppet" det litt opp. først de siste ukene har han lært nye triks. reise seg opp startet han med for noen uker siden. men går ikke langs bordkanter. kan sette seg opp selv, det skjedde for noen dager siden.viljestyrken er vanvittig sterk. skal ha tak i ska ha tak i....

 

og vi har ikke lagt i hardtrening for å få til noe. noen er "tregere" enn han.. og noen er myyye lengre fram enn han. de er forskjellige!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke øvd på dette, Mathias har fra starten av vært glad i å være på gulvet og begynte å strekke seg etter leker og det ble til kryping...så kom sette seg opp, reise seg opp, krabbe, gå langs bordet etc...nå går vi med han når han holder i fingrene våre, vet ikke om det kalles øving...men det gjør vi nå altså:)

 

Dette står står på dinbaby sidene :

 

Ni måneder

 

 

Vil ta skjeen selv

 

Barnet begynner nå å få kontroll over fingrene sine. Vi ser de første tendensene til pinsettgrep. For nå er barnet gjerne lei av grøt..

 

 

...og vil spise selv!

Mange spedbarn er nå lei av grøt, og setter mer pris på brødbiter. For når barnets håndgrep er slik at det bruker pekefinger og tommeltott, er tiden inne for at barnet kan begynne å spise litt selv!

 

 

Hvor mye mat?

I løpet av det andre levehalvåret anbefales det at man gradvis øker til fire måltider med fast føde pr. dag. Hvor raskt man øker opp, er avhengig av barnets behov.

 

 

Barnet får pinsettgrep!

I ni-ti måneders alderen begynner barnet å gripe etter ting på en annen måte. Det setter da tommeltotten mot pekefingeren og lager et atskillig finere grep enn tidligere. Dette kalles pinsettgrepet.

 

 

Forsøker å påvirke omgivelsene sine

Lydene barnet laget i de første månedene var uttrykk for de behov eller den sinnsstemning det var i. Nå begynner barnet å bruke lyder og gester for å påvirke omgivelsene. Det er forskjellig når barna begynner med dette, men før ni måneders alder er babyen sjelden i stand til dette.

 

 

Lett å lure...

La barnet se på når du gjemmer en spennende leke under en pute. La barnet finne den igjen noen ganger. Etterpå prøver du et annet gjemmested like ved. La barnet følge med hele tiden. Se da om barnet ditt leter på det første eller siste gjemmestedet!

 

 

Sitter uten støtte

Tidligere holdt barnet kroppen i balanse ved å lene seg litt fremover i sittende stilling. Nå har barnet så god kontroll over kroppen sin at det støtter seg med armene så det ikke faller bakover

 

 

 

Ti måneder

 

 

Så mye spennende - både høyt og lavt!

 

Dette er tiden for utforskning. Og det skjer både høyt og lavt. Dermed er det også en viss risiko for skader, kan du lese mer om denne måneden.

 

Jeg vil høyere opp!

Plutselig en dag kan man oppdage at barnet har klart det utrolige: Fra krabbestilling har det grepet tak i en stol og heist seg opp. Dette skjer selvsagt ikke uten mange forsøk. Det faller ned på baken - om og om igjen. Men barnet gir ikke opp!

 

 

Forebygg skader

Den beste måten å forhindre en ulykke på, er at du er tilstede både fysisk og psykisk med barnet ditt. Men uansett hvor godt du følger med, er det bare et øyeblikks uoppmerksomhet som skal til før ulykken er ute. Og hvem opplever vel ikke nestenulykker? Samme hvor godt man passer på så kan ulykker skje. Men enkelte ting kan man gjøre for å hindre ulykker.

 

 

Morsomt å gi og ta

I ti-måneders alderen er barnet gjerne opptatt av å gi og ta. Barnet liker å gi fra seg ting for så å få dem tilbake. Slik kan barnet leke seg med ting som det får tak i. Det kan være nøkler, klosser eller andre ting som er fine å holde i.

 

 

Kan døgnrytmen reguleres?

Ønsker du å fremskynde leggetiden til barnet ditt, er det flere måter å gjøre det på. En måte er å ta det litt gradvis. Ønsker du at barnet skal legge seg bare en time tidligere om kvelden, får du best resultatet ved å legge barnet et kvarter tidligere for hver kveld.

 

 

Avvenning fra morsmelk

De fleste synes det er mest praktisk å først kutte ut måltidene midt på dagen. En grei måte å avvenne på, er å fjerne et ammemåltid i uken. Barnet er også mest interessert i brystet om kvelden når det er trøtt og skal sove.

 

 

Hard mage

Noen barn har lettere for å få "treg mage" enn andre. Dårlig matlyst følger også ofte med når barnet har treg mage. Og de fleste foreldre velger derfor å gi barnet sitt melk når de ser at det spiser lite. Dette forverrer derimot gjerne hele situasjonen.

 

 

 

 

Dette står på babyverden.no :

 

Måned 9

 

Jenter veier gjennomsnittlig 8.6 kilo, og er 72 cm lange.

Gjennomsnittsguttene veier 9.1 kilo, og er én cm lengre enn jentene.

 

 

* Vi gjengir gjennomsnittsvekt og -lengde. Normalverdiene for jenter er vekt mellom 7.0 og 10.6 kilo, og lengde mellom 67 og 76 cm. Guttenes normalverdier er 7.5 til 11.2 kilo, og 68 til 77 cm.

 

OM BARNET

 

I denne perioden kan hun være midt oppi den verste fasen med skepsis for fremmede. Den kan også gjøre seg gjeldende overfor far. Spesielt hvis far har vært en del «fraværende» i denne perioden. Mor er absolutt favorittpersonen, og som oftest den mest «naturlige» veiviseren i den lilles verden.

 

Barnet vet nå mye om hvordan hun kan oppnå kontakt med foreldrene, og gjør det gjennom smil, gråt, bevegelser, lyder og «ord». Hun kan tydelig formidle til andre hva som står på ønskelisten og hvordan hun har det. Dette er faktisk en viktig forutsetning for evnen til gjensidig forståelse og samarbeid. Mens du tidligere måtte tolke ytre tegn på behov og ønsker, forteller hun det nå selv! Et langt sprang i egen innsikt!

 

TIL MOR OG FAR

 

Et enda bedre samarbeid er mulig nå! Du kan følge barnets initiativ og se hva hun vil eller hva hun ikke liker å leke med. Det er fremdeles lett å lede barns oppmerksomhet mot detaljer i omgivelsene.

 

Ekstra fint er det om du kan snakke med engasjement og innlevelse om det dere ser sammen. Når du uttrykker felles glede, opplever hun at du er glad i henne. Glem heller ikke den gode kroppskontakten! Den er like viktig i alle aldre. Nå forstår også barnet at ting ikke forsvinner selv om de er ute av syne. «Gjemme-finne»-leken er derfor kjempemorsom!

 

MILEPÆLER

 

Kommunikasjon og sosial utvikling

 

Bruker sosiale handlinger for å løse problemer (ber om hjelp).

Ni måneder gammel vil barnet både gjenkjenne og reagere på navnet sitt og på de mest brukte ordene. Forskjellen mellom lyder døve og hørende barn lager er nå tydelige.

Bruker bestemte lyder for bestemte ting og vil gjerne konversere - kan bli frustrert om det ikke blir forstått.

Evnen til å huske og til å danne seg indre bilder av personer og gjenstander som ikke er til stede, opparbeides i denne alderen. Nå er det ekstra morsomt å leke titt-titt-leker. Det passive ordforrådet øker, og barnet forstår etter hvert enkle ord og beskjeder, f.eks at 'Nei!' betyr stopp. De aller første ord kommer snart nå: 'ma-ma', 'pa-pa' og 'da-da'.

Vinker "ha det", leker "klappe kake søte" og reagerer på spørsmål som "Hvor er pappa?"

Barnet er mer var for truende situasjoner. Noen barn får seg nå en 'trøst'. Dette kan være en sutteklut, et kosedyr eller noe annet som gir trygghet i spesielle situasjoner, gjerne i forbindelse med atskillelse, f.eks hvis barnet skal begynne i barnehage, hos dagmamma el. Psykologene kaller disse gjenstandene for 'overgangsobjekter'. Mange barn beholder denne trøsten helt til de nærmer seg skolealder.

Sanser og motorikk

 

Lærer å skille mellom lyder som ikke er kjente, f.eks. dyrelyder.

Nå begynner barnets kroppskontroll å bli bedre utviklet. De fleste barn kan nå sitte noenlunde stødig på gulvet. De kan støtte seg med hendene til siden, og tildels bakover, hvis de mister balansen.

Tar en skje og fører den opp i en kopp.

Fra ni måneder av kan barnet bære sin egen vekt når det støttes. Noen barn begynner å krabbe, men ofte er dette en lang prosess der barnet prøver ut forskjellige måter å bevege seg på, alt fra å åle seg fremover på magen, til å sitte oppreist. Noen få skyver seg også fremover på bakenden.

Interesser og aktiviteter

 

Barnet elsker å vise de kunstene det har lært seg, og klapper mer enn gjerne 'søte', viser hvor stort det er, at det kan danse til musikk osv.

Det er spennende å leke med store plastdåser, gryter, esker el. Barnet elsker å putte ting oppi og ta dem ut igjen.

Det er også moro å sitte på fanget og 'lese' bøker, eller å få bla og rive i et ukeblad.

Oppførselen blir stadig mer bevisst og mindre tilfeldig. Hver nye oppdagelse bygger på tidligere læring.

Kan konsentrere seg om en ting eller oppgave i flere minutter i strekk.

Barnet kan peke på ting som interesserer det. Det er ikke så interessert i å sitte på fanget som tidligere, men vil heller være på gulvet.

Barnet liker å 'hjelpe til'.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke øvd noe særlig på noe her nei. Og det skal også sies at ting har skjedd uten forvarsel. Plutselig reiste han seg opp i grinda, så balla det på seg derfra til å reise seg etter møbler :)

I går ålte han seg rundt og vi sa at han nok ikke kom til å krabbe, men i dag krabber han :)

Her om dagen spurte jeg mamma når gårefleksen kom, for Mathias bare hoppet når vi holdt han i hendene, i dag går han fint rundt når vi holder han i hendene :)

 

Klappe kan han ikke og ser ikke ut som om det er nært forestående heller, men hvem vet, kanskje han kan det i morgen? hehe :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har heller ikke gjort noe for å få henne til å gjøre tinger..hvorfor stresse med det??

utviklingen kommer..alle barn er forskjellig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke øvd, men tilrettelagt gjennom å la ham ha trygge områder på gulvet med spennende leker osv. Møtte en studiekamerat av meg her for leden som ble regelrett sur da han hørte at tassen vår allerede er oppe på beina (han har også en sønn) - også sa han "Jaja, vår er tregere, men det er sikkert fordi vi ikke har stresset ham!" Dummeste jeg har hørt, vi har ikke stresset lillegutt, og det fysiologiske er for en stor del medfødt hva gjelder utvikling når de er små, så det får da bare komme når det kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi øver litt ja, men ikke noe sånn hardtrening eller noe nei :-) Ligger på gulvet sammen med henne og sier "kom da" og lokker henne til oss, og prøver å slippe henne litt når hun står og holder i oss osv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var treg med å snu seg. Det skjedde ikke før hun var over 5 mnd.

Ålte da hun var 6 mnd. Krype begynte hun med på 7 mnds dagen! Og 7,5 reiste hun seg opp og begynte å gå langs etter =)

Men det var først da hun ble 8 mnd hun begynte og få kontroll. Nå er hun kjempe stødig, og vi "lokker" for å få henne til å slippe taket. Hun lærte også å sette seg da hun var rundt 8 mnd.

 

Pinnsett grepet har hun hatt siden hun var 7 mnd. Og har spist skive i terninger selv, siden vi introduserte det da hun var 7,5 mnd. Hun vinker hei, hade og nattinatt.

 

Føler ikke at vi stresser henne, eller ligger i hard trening på noen måte. Hun har funnet ut av ting selv! Men vi prøver å engasjere og oppmuntre henne til når vi ser hun prøver på noe nytt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hun helt klart funnet ut av det selv. Eneste som kan ha virket inn er bading med mormor noen ganger. Vi har ikke badekar hjemme men det er helt tydlig at det hjalp på: Hun forsto det å sette seg opp selv i badekaret og det å gå langs kanten. Klarte det i badekaret og da forsøkte hun dette på gulvet etterpå. Gikk noen dager før hun fant ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...