Gå til innhold

Timer på sats


bruse

Anbefalte innlegg

Spør her jeg siden det er så lite aktivitet på trimforumet.

 

Har trent på sats ganske lenge, vært på timer som sykkel1 og 2, stepstyrke, styrke, corepuls, høypuls osv. Noen av disse timene, f.eks stepstyrke og corepuls er ganske harde syns jeg, blitt skikkelig sliten og høy puls (ofte over 90% av makspuls). Det siste halvåret har jeg vært litt slapp og trent kanskje bare annenhver uke. Er dermed ikke så god form lenger.

 

Er nå blitt gravid og har lyst å skjerpe meg på treninga igjen. Men er det dumt å gå på de timene som jeg syns var så harde før jeg ble gravid? Er det noen spesielle timer jeg bør unngå? Eller spesielle øvelser på styrketreningene? Trener med pulsklokke, og pleide å ligge opp mot 90% før, bør jeg ha lavere puls nå? Leste et sted at man skulle trene på maks 75% av maks oksygen opptak el.l., er det det samme som 75% av maks puls? Og er ikke det litt vel lavt i så fall? Syns ikke jeg er anpusten på 75, mulig makspulsen på pulsklokka mi ikke stemmer helt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener at du skal fint kunne trene vidre,men skal nok ikkje slite deg ut på samme måte som ellers, åsså bør du vel ikkje hoppe for mye, men skal ikkje si meg 100% sikker, men du kan jo høre med en av de treningsveilederne for å gi deg et opplegg for gravide, det skal de kunne vet du;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte legen min om det samme og han er også lege for Byåsen Håndballag. Han sa at de hadde undersøkt dette nøye og spillerne trente hardt og spilte kamper til de var i uke 20. Etter det anbefalte han å ta det litt roligere. Lytt til kroppen din og ro ned hvis den sier i fra. Husk at meningen med trening når du er gravid er å holde deg i form, ikke å bli "superkvinnen". Vær forsiktig med styrketrening, ikke tren med maks styrke, ta heller flere repetisjoner. Ellers er det jo bevist at trening kan gi deg et lettere svangerskap, og fødsel. I tillegg er det lettere å komme i form etter fødselen igjen. Kos deg med treningen, men ikke overdriv....:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men en del på rosten også. Trener du på Byåsen? I såfall kanskje vi kunne trent litt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trener på byåsen æ og ja...dvs no har æ nesten ikke vært etter jul,siden æ har vært så dårlig..men har brukt å gått en 3-4 gang i uka faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva trener du da? Jeg har ikke trent så mye de siste mnd jeg heller og er ikke i superform. Tenkte bare å ta det rolig i svangerskapet med low aerobic, lett styrke og mange gåturer i bymarka. Har du trent de andre gangene du var gravid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har trent styrke og kondisjon jeg..veit heller ikke hvor mye jeg tør å trene i svangerskapet,veit jo d ikke er farlig,men kommer vel ikke til å legge på mye vekt hvertfall..og å trene mage er jo ikke noe å tenke på..hehhe

ikke trent på senter de to andre gangene nei..gang nr en så jobba jeg utrolig mye for å tjene opp max rettigheter til fødselspenger,og gang nr to så hadde jeg jo en toåring mye alene til alle døgnets tider,siden samboern min jobba håpløse skift på en håpløs plass..starta i svangerskapspermisjonen min sist på 3t når han var rundt seks mndr eller no..finfin mor/barntrening da,så er d jo barnepass der oppe!geniale greier:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare deg direkte på det du spør om. Jeg har akkurat bestilt meg en ny veiledningstime på Sats, for å få gode råd angående videre trening. Vil tro at jeg kanskje skal vektlegge litt andre muskelgrupper nå for å forebygge evt. plager.

 

Uansett kan du prøve deg frem på egen hånd. Du merker fort hvis noe er ubehagelig, og da stopper man jo naturlig. Sist jeg var gravid kunne jeg ikke jogge som vanlig f.eks - fikk krampe i underlivet med en gang. Men jeg ser andre jogger, så det er sikkert individuelt hva som passer.

 

Lykke til, og si hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...