Gå til innhold

styrketrening


bruse

Anbefalte innlegg

Hei,

lurer på hvorfor man leser at man skal unngå tunge løft samtidig som man leser at styrketrening er bra? Består ikke styrketrening av tunge løft liksom??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man mener unngå tunge løft, så er det vel snakk om å løfte tunge ting f.eks. tunge kasser og lignende, da mange løfter disse feil og skaper en unødvendig belastning på rygg/bekken. Men styrketrening er bra likevel, for det driver man oftest i form av trening på apparater, armhevinger o.l. Men du bør nok unngå styrketrening av typen løfte en tung vektstang direkte opp fra golvet (men benkpress er OK). Jeg er ingen ekspert, men vil tro det må være slik:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ikke helt skjønt det der med å unngå tunge løft. Jeg tror det har veldig mye å si ut i fra hvilket utgangspunkt hver enkelt har. Jeg har løftet som før, og tatt opptil 70 kg i knebøy, men jeg er godt vant fra før av. Hvis man ikke har en trenet kropp som er vant med belastning er dette mer relevant vil jeg si ut i fra egne erfaringer.

Styrketrening i form av den trening som er viktig for gravide er vel styrketrening på armene (blir mye holding av baby i statiske stillinger),

styrke på rygg for å tåle den voksende magens belastning. Dette kan jo gjøres uten at man har noe form for ytre belastning. Enkle øvelser ved bruk av kun kroppens egne vekt.

Skrå mage er viktig og trene...kanskje fordi disse skal hjelpe å presse ut?

Situps og trening som går på rette magemuskler skal man visst helst unngå fordi disse deler seg jo og flytter seg ut mot siden når magen vokser.

Kroppen skal utvilsomt gjennom en enorm påkjenning ved fødselen. Hvis kroppen har fått trenet litt underveis letter dette fødselen...sier de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har alltid trent mye, er 17 uker på vei og har vært veldig dårlig, så har ikke orket å trene etter at jeg ble gravid.

Men nå er jeg mye bedre og har hatt lyst å begynne å trene igjen, men vært usiker på hva jeg kan trene og vært redd for å gjøre noe feil, så det har blitt til at jeg ikke har kommet meg av gårde. Blir deprimert når jeg ikke får trent og ser kroppen liksom forfaller.

Det var godt å lese innlegget ditt, og se hva du har trent.

Er på vei til trening nå, og usikkerheten om jeg kunne trene styrke eller ikke er borte. Gleder meg til å komme igang igjen:))) Takk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...