Gå til innhold

Erfaring med Orkdal fødestue?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er en god stund til termin, men likevel på tide å velge fødested. Jeg lurer på om det er noen som har erfaringer fra fødestuen ved Orkdal sjukehus? Jeg har hørt at det skal være roligere å føde der, og at man får bedre oppfølging og hjelp enn f.eks ved st.olavs i Trondheim. Mottar gjerne erfaringer fra Levanger Sykehus også, da dette er det andre alternativet mitt. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8772824-erfaring-med-orkdal-f%C3%B8destue/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødte på Orkanger for 6 år siden. Synes det var koselig og rolig stemning der. Syns jeg fikk den hjelpa jeg trengte. Stort sett trivelige og blide mennesker som jobbet der. Spisesal og vaktstue like utafor rommene. Dusj og do like i nærheten, ikke like moderne som p åSt Olav da.. Men jeg velger uansett Orkdal igjen nå, for jeg setter pris på roen og de små forholdene. Tror ikke de er hverken flinkere el mindre flinke på Orkdal, men de har bedre tid..

• 4 uker senere...

Velg et sykehus som har barnelege tilstede hele tiden.. Det har ikke Orkdal fødestue. Jeg er ikke i tvil om hvor jeg vil føde. Jeg skal til St.Olavs. Der har de all ekspertise til enhver tid. Om noe skulle hende under eller etter fødselen vet jeg at jeg er i de beste hender.

Jobber av og til på føden og vet at komplikasjoner kan oppstå.

De er nok flinke på Orkdal, men de har barnelege der kun to dager i uka.

Du vet kanskje ikke om det er en barnelege eller en "vanlig" lege som er på vakt akkurat når du føder...? Og jeg tror nå at en allmennpraktiserende lege kan være like kompetent til å hjelpe til om noe skulle skje under fødselen som en barnelege...

Jeg fødte der for tre år siden, og vil anbefale stedet på det sterkeste. KJenner en del som har vært på St.olav og har vært på besøk hos dem der - både på den gamle avdelingen og på sykehushotellet - men jeg ville valgt Orkdal også om jeg bodde i Trondheim.

Det er så utrolig kosli der! Koselige avdeling, og kjempegreie folk. Alle har tid go ikke minst alle bryr seg på Orkdal. Til og med vaskedamen kom å titta ned i korga og beundra den nyfødte og slo av en prat! ;)

Jeg tenker ikke nødvendigvis på selve fødselen når jeg sier at det mangler barnelege på Orkdal. Men når barnet har kommet ut. Om det feiler barnet noe er ikke en allmennpraktiserende lege like god til og ta seg av barnet som en barnelege. I Trondheim har du kuvøsen bare tre etasjer under, det kan faktisk være livsviktig, om det er svært sjelden noe skjer så ville ikke jeg tatt den sjansen nei.

Annonse

Takk for tilbakemeldinger! Ja, jeg vet de har barnelege kun 2 dager i uka, men akkurat det tenker jeg ikke så mye på. Jeg tror at en allmennlege er kompetent nok til å takle situasjonen om det skulle oppstå små komplikasjoner, og skulle det skje noe alvorlig er ikke veien lang verken med helikopter eller sykebil til St.Olavs. Det er mest miljøet omkring fødselen og tiden etterpå jeg er opptatt av, for selv om de har de beste ekspertene på st.olavs vil jeg ikke utsette meg for det stresset og de upersonlige forholdene jeg opplever at de har der. Det kan sikkert være fint å føde der også, men de få innleggene jeg har fått her gjør meg sikrere på at jeg vil velge Orkanger.

Noe annet jeg lurer på er om Orkdal vil ha de tilbudene jeg ønsker omkring fødselen. Jeg har i utgangspunktet lyst til å føde i vann, og ønsker også at akupunktur som smertelindring skal være tilgjengelig. Jeg ser av oversikten på BIM at det er to jordmødre som tilbyr akupunktur og at det er muligheter for vannfødsler (ett badekar..). Det jeg undrer over er om man må ha flaks med fødetidspunkt for at disse to hjelpemidlene skal tilbys under fødselen, de har jo bare to fødestuer der, og sikkert mange flere jordmødre enn de to som tilbyr det jeg ønsker. Dette kan jeg selvfølgelig ringe sykehuset om også, men det kunne likevel vært interessant å høre hva dere andre her inne har av tanker rundt slike ønsker for fødselen. Man kan jo ikke akkurat planlegge tidspunktet selv! ;)

De har visst 6 jordmødre som setter akupunktur der nå. Hadde vikar for den faste jordmora mi sist, og hun som var vikar jobbet til vanlig på Orkdal. Det et bare et badekar ja.. Så der er det først til mølla som gjelder

Men de har jo omtrent 300 fødsler i året så det er vel uflaks om noen andre er der akkurat samtidig som deg..

Jeg satser også på å få bruke det. Gjorde det forrige gang, og det var mye smertelindring i vannet!

Ja jeg velger Orkdal selv om jeg kunne dratt til St Olav. Bor midt i mellom sykehusene.:) Men jeg har vært på begge plassene, og er ikke i tvil om hvilket sykehus som gir best service og omsorg. (Har vært m venninner til St Olav, og har født en gang på Orkdal selv)

Tenker som så at skulle det bli slik at babyen har behov for spesiell oppfølging så går det fort å komme seg til byen. Men så langt ser det jo ut som alt kommer til å gå som normalt. Så synes valget er enkelt egentlig.

Jeg fødte på Orkdal for 4 år siden, altså før den nye fødeavd. kom på St. Olavs.

Fødeavd. er mindre, på godt og vondt, på Orkdal, men jeg ville nok vurdert Orkdal på nytt dersom jeg hadde bodd på den "sida" av Trondheim. De er akkurat like flinke der som i Trondheim. Det ble litt kluss med fødselen, så jeg fikk inn både gynekolog, jordmor og jordmorstudent og barnepleier, så det skal ikke stå på godt stell! De strekker seg langt for å etterkomme dine ønsker, og du møter ofte igjen jordmor som var med fødselen på vakt neste dag... De aller fleste barna er jo helt friske, og de blir jo kontrollert av barnelege før du drar, så jeg synes ikke det skal være den store bekymringen. Sønnen vår fikk også en infeksjon (jeg har GBS) etter fødselen, så vi ble faktisk sendt til St. Olavs da han var et døgn gammel, og det var jeg veldig lei meg for. Trivdes godt på barselavd. i Orkdal, og det ble stadig understreket at vi ikke var "syke", og dermed skulle vi ikke behandles eller oppføre oss selv på den måten heller.

Nå er jeg gravid igjen og sogner denne gangen til Levanger. Har vært der på besøk hos andre noen ganger, og det virker helt OK der også. De har fått i gang et barselhotell-prinsipp der også, selv om det nok ikke er så nytt og flott som i Trondheim.

Lykke til uansett!

Annonse

Hei du

Ser du allerede har valgt Orkdal Sykehus så da må jeg bare få berømme deg for valget. Fødte selv der i september og er stor fornøyd. Har ei venninne som jobber i byen,og hun var rå stressa for at jeg skulle føde her på Orkanger, men det har jeg aldri angret.

Det er lite, intimt og personalet er fantastisk. Når det gjelder lege tilgang osv, så var vi en venninne gjeng som ble kjent her på BIM og hadde derfor termin veldig likt. Da barnelegen var på sjekk så fikk to av de en runde inn til byen umiddelbart en pga hjertet og ei pga sukker i blodet eller noe sånt.

De opererer med føre var prinsippet her ute og jeg fikk beskjed under hele svangerskapet at dersom det var den minste tvil så ble en sendt til byen med ungen I magen.

Forøvrig så ble sjarmøren tatt med sugekopp, og da dukket det opp både ekstra jordmor og fødselslege kl 0400 natt til søndag. Så min erfaring er at de er kjempe flinke der.

Lykke til.

vurderer selv orkdal istedet for st.olavs. men har ikke helt bestemt meg, jeg har litt sykehus skrekk også så vil så klart ha en mest mulig "koselig" opplevelse, ellers blir det ikke flere barn på meg. hører flere som sier at de foretrekker orkdal fremfor st.olavs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...