Gå til innhold

har dere begynt med grøt nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei du! Tuppa mi fikk 1,5 teskje på fredag og i går. (hun blir 4mnd om 2 dager)

 

Det tok tid å få i hu det lille da..hehe. men lepjet det villig i seg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har ikke begynt med grøt. Håper på å kunne fullamme til han er 6 mnd. Syntes bare det blir mer styr når de må begynne med fast føde.

Så jeg xxxxxxxxx alle fingene for at morsmelka er nok for poden frem til 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke ennå, men gleder meg til å prøve :))

Han blir 3 mnd på onsdag, så jeg venter nok til litt over påske før jeg prøver :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, gutten vår er straks 4 mnd, men har ikke tenkt å begynne med grøt før vi må. Går det bra å fullamme til han er 6 mnd gjør vi det da det er det beste for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, håper jeg har nok melk frem til han blir 6mnd. Blir så mye styr å skulle ordne med fast føde før en må :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ekstremt tidlig å begynne med grøt nå da ?

Var ikke det i gamle dager man anbefalte å begynne med smaksprøver ved 4 måneder ?

Nå anbefales det jo på det sterkeste å kun amme til barnet runder 6 mndr.

Men i gamle dager hadde man jo et helt annet amme-regime å forholde seg til, med det synet som var på amming den gangen, så MÅTTE man jo nærmest begynne med litt annet når babyene rundet 4 mndr - da hadde mor som regel ikke mye mer melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vektkurven til snuppa har desverre flatet litt ut, så de anbefalte å begynne med litt grøt fremfor å gi tillegg. det er jeg helt enig i. mange som begynner så smått når de er 4 mnd. vil hun ikke ha, eller ikke tåler, må jeg ty til litt mme istede. verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle det ekstremt tidlig å begynne med grøt ved 4-mnd alder er vel litt...eh.. ekstremt....?

 

I info (blant annet en tykk bok) jeg har fått fra helsestasjonen i både dette og de to andre svangerskapene mine står det at man kan begynne å gi grøt/velling eller middag fra 4 mnd. alder. Det kan være like greit - i følge brosjyren fra Sosial- og Helsedirektoratet "Mat for spedbarn"- å starte med middag som å starte med grøt. Det er ingen regel for hva man begynner å gi barnet av tilleggsmat.

 

Brosjyren sier også at "Det anbefales at brystnærte barn som trenger tilleggsnæring, får fast føde framfor mme fra 4.mnd. alder" (hvorfor står det egentlig ikke noe om... )

 

Jeg vet ikke hva du, Bratsj, mener med "gamle dager", men det var i hvertfall et annet ammeregime da jeg ble født i 1974 (det er nemlig et ammeregime i dag også: amme skal man for enhver pris og gir man grøt før 6.mnd alder er man en "dårlig" mor). Da jeg var spedbarn begynte man med velling når barnet var 8 uker!

 

Mange av desemberbabyene begynner nå å bli skikkelig tunge og trenger mer enn pupp for å holde seg gode og mette. (Jeg mistenker poden her for å være godt over 7 kg. Han skal på 4-mnd kontroll i morgen...) Det tar laaang tid før dette tilleggsmåltidet faktisk blir et skikkelig måltid som barnet blir mett av, for tilvenning tar sin tid. I starten er hensikten med fast føde å venne barnet til en ny smak, ny konsistens, å spise med skje og å venne kroppen til å førdøye annet enn melk - _ikke_ for å stille sult..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde håpa å kunne fullamme i 6 mnd,men det virker som lillegutt har behov for mere mat. Han spiser plutselig kjempe masse på natta og klarer ikke roe seg om kveldene. Men han tenkt å holde ut noen dager til for å se om det bedrer seg. Har veldig lyst til å fullamme en stund til,men hvis det ikke bedrer seg så begynner vi så vidt med smaksprøver. Han blir 4 mnd neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på, er helt enig med deg, mensana! Synes egentlig at hvis man bruker sunn fornuft, så holder det...

Har bestemt meg for å veie snuppa når hun blir 4 mnd, har hun lagt på seg nok, venter jeg med annen mat. Men til nå har hun lagt på seg akkurat det hun skal, verken mer eller mindre, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke begynt med grøt. Får se hvor lenge snuppa nøyer seg med melk :-) Ser ut som om det går fint hittil hvertfall (nå har hun begynt med litt mme da, i foholdet 80% mm/20% mme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke begynne med fast føde enda, så lenge hun sover så godt om nettene (fra 21-06). Legger henne ofte til om kvelden, det går greit. Med eldstejenta var vektoppgangen dårlig og med henne begynte vi med grøt ved 4 mnd alder. Men dette var for 9 år siden. Tenker som så at hun blir jo stadig sterkere på hver dag som går, både fordøyelses- og immunsystemet. Pluss alt det masket med annen føde og diverse nye odører som kommer med annen mat. Holder meg til mm, enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lar vesla mi få smake på litt grøt innimellom, regner med at ho trenger litt mer mat snart.... for ho sluker i seg 200 ml nesten hver gang ho spiser.... (jeg har fått ei lita plugg), syns jo ikke jeg kan sulte ho heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lurest og begynne med most frukt eller grøt? hva er best for magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mensana, :-)

Jo, det var i DE "gamle dager" jeg tenkte på - dvs da vi var små.(sånn ca i steinalderen ;.))

Jeg er født i -68 og den gangen lå babyene på egne sovesaler og fikk bare komme inn til mor i 15 minutter hver 4.time for å ammes, uansett hvor mye de skrek.

Og det var bare lov til å amme på ett bryst pr måltid.

Og om natten skulle mor hvile, så da var det ingen amming i det hele tatt.

Det var ikke lagt opp til at man skulle amme lenge, permisjonen var ikke lang nok til det - så derfor begynte man tidlig med å venne barnet tl fast føde.

Men nå er det jo andre tider vedr amming, heldigvis.

Barnet bør ikke få annet enn melk før det er 4 måneder.

Det beste er å fullamme hele det første halvåret, hvis man har melk nok.

Det er ideelt å begynne med fast føde når baby er 6 mndr fordi da er barnet modent til å "tygge", svelge og fordøye mat.

Det kan selv strekke ut hånden og forsyne seg og vri seg unna når det er mett.

Det er også ved 6 mndr.alder at barnet får behov for ekstra jern, som det får fra mat, for frem til da er ammingen den beste måten å beskytte barnet mot å bli anemisk.(fordi jernet i melken fra mor er så lettfordøyd og suges lett opp i tarmen)

 

Med bakgrunn i dette, synes jeg det er tidlig når så mange 3-4 måneders babyer skal introduseres for grøt, selv om mor fortsatt har melk nok - men det er kanskje en ny tendens ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bratsj..

 

Joda, kjenner til den historikken du forteller... heldigvis har verden gått framover på ammeområdet!

 

Men: barnet er ikke automatisk modent for fast føde straks det er fylt 6 mnd. Barnet må vennes til den nye maten (være seg grøt, middag el. frukpurè) uansett hvor gammelt det er.. og dette tar tid - det tar mange uker fra man starter med introduksjon av fast føde til barnet spiser skikkelige måltidsporsjoner. Som jeg skrev i innlegget mitt lenger oppe skal barnets fordøyelsesorganer og smaksans læres opp...samt at barnet skal lære å spise med skje..

 

Barn bør ikke få annet enn morsmelk eller erstatning før 4.mnd. alder, men jeg synes det er synd at mødre som starter med tilleggsnæring blir dømt for å gi barnet dette pga underholdningsverdi; at man gir barnet grøt bare fordi det er festlig er etter min mening en grov undervurdering av mødrene.

 

Jeg har inntrykk av at dagens nybakte mødre venter lenger med introduksjon av tilleggsføde nå enn de gjorde da jeg fikk barn nr. 2 for 7 år siden. Da jeg var på 4.mnd. kontroll med småtten sist mandag hadde ingen av mødrene på gruppen min begynt med grøt el. annet. For 7 år siden følte jeg at jeg var litt "unormal" som ikke gav tilleggsnæring i det poden passerte 4.mnd... - men jeg ser jo det at det er mange her inne som har startet med fast føde.. men det er også mange som _ikke_ har startet!

 

 

Hilsen i natten fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt forbannet på deg,Bratsj.Jeg tror de aller fleste vet hva som er best for sine barn.

Jeg har ikke hatt nubbesjansj til å fullamme barna mine til de har vært 6 mnd.Denne gangen begynte vi med grøt ved 4 mnd,pga at hun da hadde lagt dårlig på seg over lengre tid,ENDA jeg prøvde med mme først.Det hjalp ikke!Så da begynte vi med grøt.Og jeg skjønner ikke hvor du har det fra at det er så "ekstremt tidlig"???Det er mange som har behov for mer mat ved 4 mnd.Før i tiden ble de anbefalt å starte med grøt ved 3 mnd,ikke 4 mnd,og ja,det er tidlig.

 

Og ja,jeg blir provosert når det virker som om du tror alle mødre begynne med grøt fordi det er morsomt!!!Jeg tror faktisk de fleste mødre har vett i skallen,og klarer å tenke selv,Og det er ikke alltid man får gjort det som er "anbefalt".Det er ikke sikkert det som er anbefalt er det beste for akkurat DET barnet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...